Köpa NAS

Diskussion i 'Off Topic' startad av stening, 23 jun 2009.

  1. stening

    stening Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur tror ni free nas står sig mot ubuntu server edition?
     
  2. Smergo

    Smergo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Överlag så är *BSD trevligare att ha på sådana prylar, och dessutom måste du ju fixa allting själv om du inte slänger in ett färdigt paket för NAS så jag skulle köra på FreeNAS eller liknande framför Ubuntu utan att tveka.
     
  3. _j0nas_

    _j0nas_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    http://www.freenas.org/
    Fungerar förvånansvärt bra. Kräver "ingen" prestanda, stabild, väl suportat och uppdateras väl. Communityn är hyfsat stor och mycket hjälpsam.
     
  4. simon

    simon Banned - Scammer Bannlyst

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har en MyBook Western Digital NAS, Går att uppdatera mjukvaran så att man får in sshd. Mycket prisvärd!! dock är min bara på 500gb och jag vet inte om det finns större.
    Har även installerat transmission clutch.. alltså torrentklient som är webbaserad på NASen samt ddclient som håller ordning på dnserna :) den laddar ner till sig själv mao.
     
  5. BraveStarr

    BraveStarr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    iPad Air
    DLINK-323

    Jag själv kommer troligen köpa den här. Plus 1TB disk och sedan montera in min 500GB disk jag har i min stationära.


    Tycker denna är prisvärd. Verkar vara många som rekomenderar den.
     
  6. E-T

    E-T Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2009
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill bara slänga in mina 5 cent. Hårdvara är inte min starkaste sida och där har du ju redan fått utmärkt hjälp, flirt flirt.

    Vad det gäller operativ tycker jag nog att Windows Home Server blev lite väl snabbt avskrivet. Exakt vad är det du tycker är begränsat bernard?
    Kör en själv och tycker det funkar riktigt smidigt och hitintills har jag inte gått in i några väggar. Det jag dock inte har stenkoll på är hur mycket av "snabbgränssnittet" (dvs. när man inte loggar in med rdp) som är HPs egna eftersom jag har en HP MediaSmart (http://h41112.www4.hp.com/promo/mediasmart-server/se/sv/) som jag inte är säker på att den går att få tag på längre.

    Jag säger inte att de andra alternativen är dåliga (ingen erfarenhet av Linux distarna, dock XP som server och några Windows xxx Server versioner) men jag tycker Home servern är ruggigt smidig. Hotswappa diskar, automatisk back-up av anslutna maskiner, otroligt enkelt att spegla filer på en låg nivå (åtminstone mapp har jag provat), har dessutom lekt lite med funktionerna att sätta upp den som en itunes server och wmp media server och det har funkat fint det lilla jag kört. Den är trevlig, snygg och tyst som en server ska vara :)
     
  7. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Ja, jag är en stor fan av Windows Home Server. Hade förut en Fujitsu Siemens men byggde sen en egen med mer minne och lite bättre CPU.

    Det jag gillar är att den är enormt smidigt att ha att göra med när det gäller backup av alla Windows klienter (via klientmjukvara på varje maskin) och att den tar hand om allt tjafs med RAID etc. då varje disk du sätter in läggs till i diskpoolen utan att du behöver bry dig. Sen är det bara att slå på duplicering av de shares som du behöver redundans på och den tar hand om det.

    Jag har stresstestat min genom att ta bort en hårddisk under drift (det var en USB-ansluten) och det funkade perfekt. De filer som inte var duplicerade och låg på den disken var inte tillgängliga just då medan andra filer fortfarande gick att komma åt. Jag har också rykt systemdisken och "startat om" och fått tillbaka allt som ligger lagrat på diskarna utan problem.

    Det finns många bra tillägg till den och t ex finns det en PS3Mediaserver-addonn som kunde vara av intresse om du ska streama till en PS3. Annars har jag lagt myihome på den för en Popcorn Hour plus utnyttjat uDNLA på den.

    FreeNAS har jag hört mkt bra om också men jag är väldigt nöjd med min egen WHS-burk. Det är jäkligt trevlig att kunna gå in och plocka ut en fil från en backup som gjordes 3 månader sen när min fru råkar ta bort den :).

    Anledningen att jag satt in en något snabbare processor (har för mig jag satt en 3-kärning Phenom i den) är att jag har mjukvara i den som låter mig rippa en DVD eller BR-skiva från den inbyggda spelaren och sen automatisk konvertera den till ett bättre format och sen lägga in all info om skiva i en MyMovies-databas.

    /B
     
    Last edited: 29 jul 2009
  8. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Kör en Synology DS207+ här hemma med 2 stycken 750GB diskar i Raid1 (för säkerhetens skull då jag har alla mina foton på den). Fungerar perfekt och passar bra i bokhyllan då den är tyst.
     
  9. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Synology gör riktig bra grejer med mkt funktioner. QNap är inte heller fel. Har haft TS109 och TS-201 och båda var riktigt bra. De är definitivt bra alternativ om man vill ha något lätt och smidigt.
     
  10. KamratJonas

    KamratJonas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  11. JohnL

    JohnL Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Hade en gång en Netgear SC101 där jag speglade diskarna för hög säkerhet. Flyttade sedan över alla mina viktiga dokument ock foton.
    Det tog inte länge förrän mjukvara haverera och ingen av diskarna gick att läsa eller återställa.
    Efter månader av telefon och mail med Netgear fick jag kontakt med en mycket kompetent utvecklare av mjukvaran. Med hans hjälp lyckades jag genom att ändra data i disken filhuvud kunna läsa och rädda mina dokument och bilder.
    Sedan dess är jag mycket tveksam till alla NAS enheter. Åtminstone av konsumenttyp.

    Jag har dock funderat på att bygga en egen server men kostnaden för hårdvara och inte minst driftkostnader på runt tusenlappen har hittills avskräckt.
    Dessutom är mina filer inte skyddade för stöld, brand och (numera) möjlig översvämning.

    http://www.onlinestoragesolution.com/index.html
    är ett alternativ som kostar c:a 10 SEK i månaden för obegränsat med backup.
    Stödjer
    *Web Based File Manager
    * FTP and FTP over SSL
    * SSH Tunnel VPN Service
    * Network Drives
    * Webdav over HTTPS
    * Media Player
    * Web File Manager
    * Rsync Backup
    * US Based Phone Support
    * Safe Central Location
    * No Bandwidth Or Hidden Fees

    Denna person har provat och rekomenderar:
    http://www.piratplatsen.se/?q=node/232

    Jag har en liknande tjänst nu. https://www.keepit.com/ som fungerar bra men är dyrare och har mycket mindre möjligheter.
    Jag skall snart byta. Mitt abonnemang med KeepIt går snart ut.
    Skall bara få tid att göra flytten. Nackdelen är nämligen att det går sjukt sakta att ladda upp. 2,5 TB lär väl ta flera veckor.
     
  12. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag vill slå ett slag för QNAPs produkter.
    Kör en TS-519 Pro på jobbet och har två st TS-119 för skolans räkning. Stabila och bra att man kan köra mediagellery för streaming, bilder etc. Kolla på en TS-219P om du är sugen på spegling. QNAP kommer ut med ny mjukvara relativt ofta och uppdaterar då även programvaran. Du kan även ansluta skrivaren och har då en skrivarserver.
    Du kan med en knapptryckning installera mysql och det finns färdiga installationer av PS3 Media Server, Joomla, Wordpress, Python om du får för dig att du vill göra nåt mer med nasen, typ hemsida/blog eller liknande.