Diskussion: Första intrycken / omdömen Huawei Mate 10 Pro

Diskussion i 'Mate 10-serien' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

  1. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Sant. Gäller dock inte när den sitter i bilhållare, men då funkar det ju med bt som tur är.
     
  2. perperub

    perperub Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    33
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Hej!

    Ni som äger Huawei Mate 10 Pro:

    Vad har ger ni den för omdöme?
    Hur bra är kameran tycker du?
    Konstiga buggar på telefonen?
    Lätt att ha sönder (tänker på glaschassit)?
    Vad tycker du om skärmen?
    Annat?

    Tack!

    Mvh
    Pär
     
  3. Pheidias

    Pheidias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    35
    Mina synpunkter:

    Kameran: använder sig av an alltför stark kompression vilket medför att detaljer försvinner speciellt i bilder med lite mindre ljus så ytor med liknande färger får en slags målarfärgs karaktär. Ser definitivt bättre ut om man tittar på raw filerna. Så det finns möjlighet att de bättrar till detta? Men bilderna har bra ljup osv och ser väldigt bra ut på insta. Men du kan glömma att göra prints.

    Batteri: Lite si och så ibland ganska ok men med tanke på batterikapacitet och ny modern arkitektur så försvinner batteriet väl snabbt ibland, tappar ca 10 under natten tex ( 7h). Använder chrome som inte verkar vara väl optimerad om man tittar på systemets batteri app. chrome drar oftast mer % än skärmen. Går sjukt snabbt att ladda med medföljande adapter dock.

    EMUI: Känns som att 8.0 inte riktigt är bugtestat ordentligt finns ett par visuella fel och småbuggar som gör att emui inte känns helt ok. Kan också upplevas som segt ibland.

    Display: Kanske lite mattare färger än man är vad vid och då kameran också tar kort med mindra livfulla färger så kan den kännas rätt blek ibland. Men det är ju bara en vana sak och beror nog också på vad man bytt från för skärm. Upplösningen är inget som jag märker av alls.

    Täckning, samtal m.m: Tycker täckningen varit bra och jag har än så länge inte haft droppade samtal som jag får med alla andra telefon hemma hos mig pga tele2s dåliga optimering av 3g-2g överlämning ( eller att telefonerna inte fixar detta) Får lite snabbare lte hastighet jämfört med min förra telefon och med 4g+ har jag tex 120mbit ner på jobbet. Kör med dubbla sim och det fungerar bra men jag ringer inte särskilt ofta.

    Storlek: Skinless så är telefonen riktigt skön med precis rätt storlek för att den skall vara bekväm att använda. Lite onödigt tung dock. Med det medföljande skalet så är telefonen tyvärr lite för klumpig då jag anser mig behöva skal för att telefonen inte ska gå sönder. Har kvar det medföljande skärmskyddet då jag inte att kommit mig för att leta upp ett annat. Dock har skärmen valsade kanter vilket förstör möjligheten till ett snyggt och bra skärmskydd.

    Div:
    Saknar 3.5 mm jacket, jäkligt drygt med en adapter och att man inte kan ladda telefonen när man lyssnar på musik, har fått välja mellan dessa ett antal ggr redan. Ljudet är väl sådär känns inte som det ska. Över blåtand har jag testat med ett par äldre apt-x lurar vilka lät helt ok, och även mot en gammal sbh-20 vilket lät långt över förväntan. Fingeravtrycksläsaren är mycket bra men ovant att den sitter på baksidan. Då det inte finns npgon double tap to wake så är det omständligt att använda telefonen vid tex matlagning. Lite kul med ir sändare men tyvärr är inte den medföljande appen lika kompetent som tex Xiaomis utan man får istället programmera in koder själv till mycket.

    Slutsats:

    Hade jag köp denna själv så hade jag varit grymt besviken. Hade hoppats få en kamera som i enlighet med tex dxomarks test skulle vara lika kompetent som pixel eller iphone. Men merparten av bilderna blir bara skräp. Och tyvärr så fungerar ju inte google cam på Huaweis chip.
     
    foxman, pobin, calle_d och 1 annan gillar detta.
  4. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Inte fått min än!! Men många reviews lyfter telefonen väldigt. Men sen läser man runt lite och märker en hel del besvikna också. Även här på forumet. Ni som har den, vad är slutsatsen? Ska man sikta på en annan mob?!
     
  5. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Jag personligen är sjukt nöjd, kan absolut inte relatera till dom flesta av dom "negativa" som en del verkar tycka.

    Men det är klart, varje användare har ju sitt sätt att använda sin lur på och det reflekterar ju givetvis oxå i det dom finner bra och dåligt
     
    RobinAug gillar detta.
  6. KällarErnst

    KällarErnst Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2014
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det kan du bara själv besluta, jag är hyffsat nöjd, och det som inte är bra hoppas jag blir bättre med uppdateringar. Min föregående mobil var S8 och den är nog snäppet bättre men ändå inte för allt lagg i telefonen gjorde mig galen! Så ingen mobil är bäst, för mig handlar det om hur mycket en mobil fungerar i vardagen utan att man retar sig på saker som förstör upplevelsen.
     
  7. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jo det är ju sant. Men man vill ju inte höra massa neggo om något man väntar på. Har en Nexus 6P nu och den driver mig galen. Kan inte lita på den. Kan gå från 60% till 0% batteri plötsligt. Snubben på the phone house tröttnade på mina besök hela tiden så han fixa ett nytt abonnemang och en Mate 10 pro istället :P
     
  8. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag kommer från en nexus 6p och jag är väldigt nöjd iaf.
     
  9. kitfr

    kitfr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2015
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Detta stör mig en del. Kameran har blivit prisad kors och tvärs känns det som, men jag är verkligen inte nöjd med bilder i mörker. I bra förhållanden så gillar jag dock kameran skarpt. En klar uppgradering från min Nexus 6P.

    Hur är detta möjligt? Min telefon tappar 1% under natten. Jag är väldigt nöjd med batteritiden, dock är det inte på långa vägar två dagars batteritid som jag läst att vissa kan få ut. Men dom kan knappast använda sin telefon.

    Håller helt med här. Efter att ha kört Nexus 6P tidigare så tycker jag färgerna är lite väl urvattnade. Nu börjar jag vänja mig, men jag saknar det där riktiga poppet som AMOLED ger. Upplösning har jag aldrig tänkt på att den skulle vara lägre än min Nexus, på den punkten är jag riktigt nöjd. Lägre upplösning ger bättre batteritid, så det kan vara värt det.
     
    RobinAug och perperub gillar detta.
  10. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Precis fått Mate 10 Pro och detta är min första telefon utan någon form av fysisk knapp på framsidan och har hittat en stor nackdel med detta som jag inte tänkte på innan.

    När jag har telefonen på bordet och antingen vill väcka den eller t.ex. styra musik (pause, play, next), eller bara läsa något, så måste jag lyfta upp telefonen, eller powerknapp + dra mönster. Hade varit nice med tap to vake eller liknande.

    Sen har jag inte hittat hur man får widgets på lock screen, det borde väl vara möjligt? Då kan jag åtminstone trycka på powerknappen när den ligger på bordet för att väcka den och styra musiken.

    Sen är det ju detta med ladda och köra 3,5 mm samtidigt, men det är ju ingen nyhet direkt...

    Någon som har tips på bra USB-C docka för telefonen med 3,5 mm uttag?
     
  11. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Fick min mate 10 Pro idag. Och jag har iaf Spotify m.m. på lockscreen så för mig räcker det att trycka en gång på strömknappen för att kunna byta låt. Har för mig att man kan få ta tap to wake genom nova luncher. Ska kolla upp det det jag med kan sakna tap to wake då jag gick från lg G6. Saknar dock nock code mer. Var väldigt smidigt sätt att låsa upp telefonen när den låg på bordet.
     
    Finskpinne gillar detta.
  12. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Mina första intryck efter min första dag med mate 10 Pro..
    Rapp, bra batteritid. Härlig display med bra färger och svärta. Bra kamera. Jag är nöjd.
    Det som är sämre när jag jämför mot min LG G6 är ljudet ur högtalarna, det är lite vasst och inte lika fylligt.
    Scrollen som inte är lika mjuk å go. I övrigt så tycker jag den presterar bättre på alla punkter.
     
    lulzfactor och Finskpinne gillar detta.
  13. KällarErnst

    KällarErnst Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2014
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Är det någon som kan testa lite "hotspot" och se hur det fungerar? Har kört lite det senaste dygnet från min Mate 10 Pro till en Google pixel, och jäklar vad många data drops jag fick (Alltså min Huawei tappade data uppkopplingen mot Telia).
    Har även fått några till och från även utan att jag kört hotspot, men med hotspot så var det hela tiden.
     
  14. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Använd C Locker (aka Widgetlocker)

    Free
    Pro (11 kr)
     
  15. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Har EMUI fortfarande sin sin egen skräpiga lock screen? Där notifikationer kommer lite som de vill och inte stödjer alla appar? Herregud att de inte bara kan släppa skiten och köra som stock låsskärm. Förstår om man vill ha sitt egna UI lite, men man behöver ju inte göra något bra väldigt dåligt.
     
  16. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Hade mate 9 pro med emui 8. Fortfarande samma problem på lockscreen. Drev mig till vansinne. Gav bort luren till grabben och köpte en note 8 istället.
    Huawei har fortfarande mycket att fixa med deras gränssnitt.
     
  17. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Hade också den. Såldes per omgående. Tycker gränssnittet är ganska snyggt men de där små grejerna får jag panik på.
     
  18. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Visst, jättesnyggt gränssnitt. Men av någon anledning hade jag alltid problem/svårt att hitta tillbaka till inställningar och funktioner. Saker och ting låg på dom mest ologiska platserna. Glömmer aldrig tex vilket helvete jag hade att hitta always on display.
     
  19. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Ja, låskärmen på Huaweis telefoner har mycket att önska.
    Funkar C locker bra på mate 10 pro?

    Tycker att hela Huaweis gränssnitt får telefonen att kännas något lågbudget jämfört med stock Android, tyvärr. Nova launcher fixar en del, och kanske nu C locker en del. Smaksak dock.
     
    Last edited: 16 dec 2017
  20. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Byt telefon om du är missnöjd. Ingen som tvingar dig köra Huawei!
     
    sektledaren och Finskpinne gillar detta.