Problem: Minnet fullt internt och SD kortet kan inte ta emot filer över 4Gig

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av Wide, 23 nov 2017.

  1. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    :). Mkt fel på telefonen nu..

    1. Minnet i telefonen är redan fullt, jag kan inte föra över en enda App till SD kortet!, så kan det väll ändå inte vara?

    2. Jag plockade över mntt 128D SD kort från min Z5 compact rakt av. Nu verkar det som nya telefonen säger att den har fel format. Så den hanterar inte överflytt på 4 gig eller mer..

    Vad ska jag göra?! :)
     
    Last edited: 23 nov 2017
  2. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Kopiera innehållet på 128 SD till dator eller annan media. Formatera om 128 SD i mobil.
     
  3. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Ja är min tanke är att göra det :). Löser det problemet att kunna flytta apparna oxå tror ni?! :)
     
  4. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    ja, du kan ju testa det först. Känns ju som det kan vara problemet.
     
  5. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    för ni andra kan flytta över appar?! :)
     
  6. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jättebra telefon . Kan fortfarande inte flytta större filer än 4G enligt telefonen och inte flytta över appar..

    Så nu är telefonen full.. :(. Kanske bättre att köra med sin gamla Compact 5.. :)
     
  7. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 357
    Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Det är filsystemet på minneskortet som är FAT. Det är inte Sonys fel. Prova formatera i extFAT så kan du lagra filer över 4GB.
     
    jnsson gillar detta.
  8. Ejan

    Ejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Man kan dock fortfarande inte föra över appar till SD kor, Sony har tagit bort den möjligheten, helt idiotiskt
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är inte Sony, utan Google som tagit bort det, då det ställde till mängder med problem.

    Du kan däremot välja att formatera om minneskortet som en del av systempartitionen i senare Android-versioner. "Adoptable Storage: https://www.androidcentral.com/adoptable-storage

    Det rekommenderas bara om du har ett snabbare microSD-kort, gärna något optimerat för hög IOPS, gärna A1-klassat: https://www.sandisk.com/home/memory-cards/microsd-cards/extreme-microsd-a1
     
  10. Ejan

    Ejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Låter helt idiotiskt, kommer dom ändra det senare annars så är det ju lika bra att gå tebax till min Z3C
     
  11. Ejan

    Ejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Och ditt tips verkar inte heller funka för att sony tagit bort den funktionen, finns att läsa om, varför gör dom så, totalt hjärndött
     
  12. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja vilken kass telefon, känns om man gått tillbaka i tiden 10 , och måste hålla radera bra appar för det är fullt helt......:mad:

    Säkert Oreo del av felet... , men så kass lur just nu..:(
     
  13. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Ingen lösning i sikte på detta problem?!. Känns som telefonen åker ut genom fönstret snart..:mad:
     
  14. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    454
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad air 4th Gen
    @Wide@Wide Köp en telefon med mera lagringsutrymme. Du Kan ju inte gnälla på telefonen när du fyller upp mer än det finns plats
     
  15. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Nja, jag har har haft alla Sonys Compact modeller. I alla har man kunna flytta Appar till SD kortet. Som jag har nu är på 128G. Vilket typ är oanvänt..

    Jag skulle kunna gå tillbaka till min Z5 compact. där hade jag aldrig några problem..

    Blir bara så J-vla förbannad att denna är så mkt sämre..:(
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast det har med filsystemet som SD kortet är formaterat med. FAT32 klarar bara av filer som är max 4GB. Om du formaterar om minneskortet till exFAT så kommer den klara av filer som är större än 4GB
     
  17. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Jodå, men har inget över 4G att flytta. Det är ju apparna som tar alla plats, blir ju galet fort fullt med whatsapp oetc, där media filerna inte kan flyttas till SD kortet..

    Förut kunde jag lägga Whatsapp etc på SD kortet, då var det aldrig nått problem att appen växtrea..

    Nu är man tillbaka på 80-talet, där jag måste in och tömma cash på alla appar manuellt för att kunna använda telefonen... :teeth:
     
  18. Jonas-SonyXperiaSupport

    Jonas-SonyXperiaSupport Infant Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej @Wide@Wide tråkigt att höra att det börjar bli slut på lagringsutrymme i telefonen. :(

    Tyvärr så stödjer Xperia XZ1 Compact inte att man flyttar appar till SD-kortet som din Xperia Z5 Compact gjorde. Du kan dock spara data från applikationer som stödjer detta, exempelvis offline-listor i Spotify, podcasts från diverse appar och så vidare.

    När du tidigare flyttade applikationer till SD-kortet så flyttade den bara APK-filen, det vill säga den fil som du laddade ned från Google Play butiken som inte brukar vara jättestor, men det beror givetvis på appen i fråga och hur många uppdateringar den får då den blir större varje gång den blir uppdaterad.

    Du nämner också att du måste manuellt tömma cache för varje app och det är för att Google tog bort funktionen att göra det för alla appar på en gång i Android 8.0.

    Om det är så att du inte använder de förinstallerade apparna i telefonen så kan du prova att avinstallera uppdateringar för dem och sedan inte uppdatera dem så blir det lite mera minne tillgängligt. Det gör du inne på Inställningar > Appar och aviseringar > Appinformation > tryck till på valfri app > 3 prickar > Avinstallera uppdateringar. Detta fungerar som sagt bara på förinstallerade applikationer så som våra egna samt Googles (spel, böcker och så vidare).

    Jag hoppas att det förklarar lite mera hur det fungerar med appar och SD-kort i din Xperia XZ1 Compact! :)

    Ha en trevlig helg!
     
  19. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack!, men!

    Det finns väldigt få appar där man kan välja vad sakerna ska sparas, enda jag hittade var Spotify tyvärr.. :(

    Sen har jag inaktiverat redan alla fabriksappar....

    Så tyvärr så är denna telefon helt obrukbar i min mening.. :(.. Känns så k-vla surt....

    Troligen sista Sony vi kör i familjen om det inte kommer en uppdatering sp, löser flytt av appar..
     
  20. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Köp något annat märke och inse att alla nya mobiler inte kan flytta appar till minneskortet. Logga sen in här och spy galla över de mobilerna också.
     
    niclasc gillar detta.