ZigBee eller Z-wave for dummie.

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av gundj, 7 dec 2017.

  1. gundj

    gundj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Ericsson
    Telefon 3:
    Motorlola Defy
    Platta:
    Huawei M5
    Platta 2:
    IPad Mini 4
    Jag har gjort några tafatta försök med smarta installationer hemma.
    Det är begränsat till att jag kan styra min värmepump i stugan från mobilen via 4G-router och en Broadlink RM3 puck.
    Jag kan använda min PATZ-kamer V380 där också.
    Hemma har jag endast några Nexa-strömbrytare och uttag.
    Men, nu tänkte jag ta tag i detta, jag vill gärna ha ett system i stugan där jag kan få återmatning från givare, t ex om kylen blir varm, en dörr öppnas eller liknande. Jag vill givetvis kunna styra värmepumpen fortfarande och den är endast IR.
    Hemma är det lite samma sak, styra lampor (även taklampor mm), veta om en dörr står öppen osv.

    Vad bör jag satsa på? Zigbee, Z-wave, Xiaomi, annat?
     
  2. Blackjack

    Blackjack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Zigbee är egentligen huvudsakligen Phillips Hue systemet idag. Det finns andra som kör med zigbee men dom är inte i närheten av att vara lika bra som z-wave.

    Z-wave is the way to go om du vill ha ett svar från dina mottagare och 433Mhz om du inte bryr dig om det. Anledningen till att jag tar med 433Mhz är priset. Z-wave brukar bara dubbla pris som 433Mhz mottagare så om du vill spara in lite så kan du ju sätta såna där du inte behöver veta om det är av/på.

    Sen kontrollern är ju viktigt att du trivs med interfacet. Telldus Znet finns och är väldigt populär. Den är otroligt enkel att använda och förstå sig på. Bra om man vill komma igång snabbt och inte krångla med för många finesser. Den andra som jag et fungerar riktigt riktigt bra är Homey. Den är lite dyrare men tar emot och sänder mot många andra system. Z-wave, Phillips Hue, 433Mhz, Sonos mm. Kolla deras hemsida så ser du alla du kan styra med den.
    Sen får du ju se vad din budget håller såklart men Homey är ett riktigt bra val enligt mig.
     
    gundj, bernard och jogge gillar detta.
  3. areskoug

    areskoug Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag använder Samsung Smart things och är riktigt nöjd. Då behöver du inte välja mellan zigbee och z wave då den stödjer båda. Dessutom ett stort community som bidrar till att utveckla smarta appar.