Geocaching (c:geo)

Diskussion i 'Frågor och support' startad av rawimage, 14 jun 2010.

  1. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Testade lite Geocaching med c:geo idag och det gick inget vidare.

    Har tidigare tittat på ett par andra appar men fastnade för c:geo då den har ett väldigt trevlig och enkelt GUI.
    I vissa andra appar fick man hålla på att logga in på hemsidan och sedan mecka med att importera filer osv. Ohållbart i mitt tycke.

    Men när jag så väl kom ut i skogen idag så kom jag bara 8,6m från cachen. Det kvittade hur jag rörde mig, jag kom aldrig närmre än 8,6m och kompassen reagerade ungefär som om jag stod på Nordpolen, den snurrade hej vilt emellanåt.

    Jag hade bra täckning i GPS'en kanske jag skall påpeka :)

    Har någon annan testat denna app med bättre resultat?
    Finns det andra lika användarvänliga appar som kanske kan vara ett alternativ?
     
  2. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag har den men har inte varit ut på nån skattjakt än. Tänkte försöka hinna det på väg hem från jobbet idag
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag kör den och den funkar suveränt tycker jag. Särskilt nu när man kan lagra cacher för off-lineanvändning. Jag var i Tyskland nyss och där vill man ju inte gärna köra data för 35 spänn per megabyte. Så jag använde hotellets WLAN för att lagra cachen som fanns i närheten och kunde sen gå ut och leta (tyvärr var det lite för mycket mugglare i krokarna för att jag skulle våga mig på ett leta efter den, att leta efter en micro precis utanför fönstren till ett gym verkade inget lockande:-).

    (Värt att notera är att på Groundspeaks forum är diskussioner om den bannlysta, eftersom den formellt sett nog bryter mot deras användaravtal.)
     
  4. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Ok, men den fungerar bra för dig? Fick en update på den idag också så jag får väl sticka ut och testa den igen för den betedde sig mycket märkligt igår :)
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja den har fungerat bra för mig förut när jag varit ute. Ibland är det lite problem men det beror oftast på att GPS-signalen är dålig och positionen "hoppar" lite.

    Men generellt när man går med GPS mot en punkt är det väldigt svårt att hitta nollpunkten tycker jag, man måste börja klura ut var nollpunkten är redan när man är på väg mot den och har 5-10 meter kvar. För just när man närmar sig så gör osäkerheten på positionen att det väldigt lätt blir att man hoppar fram och tillbaka.

    Man jag har klart kommit ner under 8 m. Men jag brukar köra med Radar när jag närmar mig (måste installeras som app men kommer sen upp som alternativ när man väljer Navigate to).
     
  6. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Testade på väg hem från jobbet idag. Iofs en cache jag redan tagit men den ligger så bra på vägen. Kompassen funkade väl skapligt fram till 10 15 meter sedan gick jag över till radar och dem var verkligen spot on
     
  7. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig kommit närmare än 5-6 meter med C:Geo heller, använder det som komplement till min vanliga gps dock, galet praktiskt att ha med sig alla hints och kommentarer i fickan! :)
     
  8. J_Norberg

    J_Norberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag kör enbart c:geo och har tagit ca: 40 cacher nu. Jag tycker det fungerar klockrent! Som sagt oerhört smidigt att ha all info lättillgänglig i telefonen :)
     
  9. gazab

    gazab Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Tycker c:geo är hur bra som helst! Skönt med en utvecklare som är aktiv och verkar lyssna på sina användare (istället för att lyda Groundspeak, host host).

    Men även jag har märkt att när man börjar närma sig nollpunkten kan GPS:en balla ur och visa några meter fel. Men det brukar inte vara några problem att hitta cachen ändå.

    F.ö så tycker jag den radar som följer med appen "GPS Status" är mycket bättre än den som c:geo länkar till. Bara att dra hem den så får man välja radar-app sen när den ska användas.
     
  10. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    På sätt och vis förstår jag ju Groundspeak, de vill såklart inte att nån ska bygga ett program som använder deras information och kanske erbjuder samma funktionalitet som deras egna premiumtjänster etc. Men det är synd att dom har en sån banhammer-approach, det ger dom ju bara en massa badwill.
     
  11. Andy Roid

    Andy Roid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Övrigt:
    Tizzbird N1
    Jag förstår inte riktigt hur man kan välja radarn från "GPS Status" istället för den föreslagna. Kan du förklara hur du gjort?
     
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Bara att installera GPS Status. När man i c:geo väljer "Navigate to" så får man upp en fråga om vad man vill välja. Jag får upp Radar, GPS Status och "turn by turn" har jag för mig.

    Lite osäker på om telefonen behövde omstart innan det funkade.
     
  13. Andy Roid

    Andy Roid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Övrigt:
    Tizzbird N1
    Tack för svaret. Såg nu att det inte var GPS Status jag hade installerat utan "GPS Test"... Men nu har jag lagt in GPS Status och det fungerar. Ser ju bra ut, den radarn. Skall bli kul att testa den nästa gång jag cachar.
    Förövrigt tycker även jag att c:geo är mycket bra. Den appen i sig är värt hela kostnaden att köpa en androidtelefon om man gillar geocaching.
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det jag saknar mest i c:geo är ett bra stöd för multis, det blir bökigt att kopiera och klistra siffror till/från miniräknaren. Vore smidigt att slippa papper och penna liksom.
     
  15. J_Norberg

    J_Norberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo, men c:geo har börjat fungera mycket bättre när man tar multi-cacher sen man började kunna lägga in waypoints.. vad specifikt är du ute efter? Multis består ju oftast av nå frågor eller andra problem att lösa för att få fram nästa koordinat som man lägger in som waypoint. Är det någon sorts inbyggd miniräknare och anteckningsblock du tänker dig eller?

    Själv tycker jag faktist att Heron med c:geo är ett nära på perfekt verktyg när man cachar :)

    Ett tips är att snacka med programmeraren på facebook (sök på c:geo). Han lyssnar väldigt bra på användarnas önskemål och brukar vara blixtsnabb på att implementera funktionerna om det är möjligt.
     
  16. gefy

    gefy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung S9+, Sony Xperia 5 ii
    Platta:
    Huawei MediaPad M5
    Jag använder också c:geo och är helnöjd med den.
    Upplever inga direkta problem, tycker att den nollar ganska bra.
     
  17. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har trott att den funktion för att lägga till Waypoints som man hittar under cache-beskrivningen laddar upp waypointen till geocaching.com... men de sparas alltså bara i telefonen?

    (Jag har alltså inte provat den, den kanske funkar som jag vill.)

    Grejen är ju att man oftast räknar ut lat och long en i taget. Då vill jag först kunna räkna ut lat i miniräknaren, kopiera, gå till c:geo och klistra in, sen växla till miniräknaren (och/eller notepad) igen för att räkna fram long, och så tillbaka till c:geo för att klistra in den. Och SEN spara waypointen.
     
  18. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Nu är jag lite sen, men svarar ändå.
    Jag trodde också det först, men de sparas enbart på telefonen ja, och är till just för att kunna lägga in multi-steg.
    Detta fungerar utmärkt för mig. Jag väljer att skapa en ny waypoint, och kan därefter växla fram och tillbaka mellan c:geo, miniräknare och annat med hjälp av lång-tryck på Home-knappen, och när jag är klar sparar jag den.
     
  19. Andy Roid

    Andy Roid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Övrigt:
    Tizzbird N1
    Tyvärr verkar det som om utvecklaren av c:geo lägger av nu. Han har ledsnat på allt strul med Groundspeak.com. Tråkigt eftersom denna app är mycket bra och har gjort att det är så enkelt att spontant börja geocacha var man än är och utan förberedelser. Vad jag vet så finns det ingen annan app som är i närheten av att vara så bra som c:geo är?

    c:geo - carnero

    c:geo | Facebook
     
  20. bykkarn

    bykkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    Så vad händer för oss avsändare praktiskt nu. Måste vi bytta till officella appen snart

    Sent from my GT-I9100