Xiaomi Mi Robot Vacuum 2 robotdammsugare (2nd gen, 2017) Roborock S5x

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Swedroid, 26 okt 2017.

  1. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Min kommer med DHL idag, får bli en testkörning ikväll :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du möjlighet att testa klätterhöjden? Är det 20mm på millimetern?

    Funderar på att köpa en till brorsan i inflyttningspresent, men hans trösklar mäter retsamt nog 21 mm.
     
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Är nyfiken på våttorkningen. Är det något att hänga i graden och värt att uppgradera från v1 för?
     
  4. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Sorry för dålig återkoppling under jul/nyår, haft fullt sjå med att inte jobba! Nackdelen med att testa prylar som yrke är att det sätter igång jobbhjärnan på fritiden. ;)
    Nu har jag ändå inte hållit mig helt och kört vad jag tror är de sista testerna, ska göra mitt yttersta för att få klart testet innan jag reser till CES i övermorgon. Håll tummarna! :D
     
  5. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Tack
    Jag är väldigt nyfiken på dina tester.
    Har du möjlighet att jämföra V2 mot Neatos värsting?
    Kan du dra någon slutsats var man gör bästa köp?
    Vilka lämnar ut garanti? Är det global garanti som gäller även här i Sverige?

    Det går att beställa fr Alibaba från 320$ men jag fått svar att de inte kan lämna ut någon garanti eftersom Xiaomi inte lämnar något till dem:
    "Hi.
    we can not provide warranty for them.
    cause xiaomi also do not provide warranty for us.
    sorry."

    HUR FUNKAR GARANTI HOS ANDRA?
    Vilken väg ska man välja?
    Nu är jag inte ensam i heller med att vilja köpa V2 så om det lönar sig så kan jag göra en beställning på 5 eller mer.
     
  6. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Kanske kan prova lite imorgon. Är imponerad av den än så länge. Väldig enkel setup och sen spinner den på. Är er tröskel helt 90 grader eller? För jag skulle gissa på med lite sned kant så skulle jag tro att den fixar't. Men som sagt jag kan prova med lite böcker imorgon.

    EDIT: Fick en extra avgift på 1289 från DHL för import/moms. Tur att jag tog valde till en försäkring på Lightinthebox som täcker kostnaden.
     
    Last edited: 3 jan 2018
    bernard gillar detta.
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Du kan i princip glömma garanti på tyngre saker som köps från företag i Asien. Om de lämnar någon garanti (vilket är frivilligt) så brukar det innebära att man får stå för frakt åt bägge hållen själv, vilket inte är ekonomiskt hållbart. Du kan dock räkna med att du får en fungerande pryl när den kommer, annars skickar de ny, men efter det så får du bara hoppas på att den fungerar. De fåtalet gånger jag hört om att något strulat så har dock ali-säljare skickat reservdelar gratis som goodwill, roboten är modulbyggd så det är ganska enkelt att byta saker själv.
    Men om man vill ha tryggheten att gratis få enheten reparerad, ja då får man köpa av en seriös återförsäljare i EU och betala premium för det, om det ens finns vet jag inte.
     
  8. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Xiaomi håller på att bryta sig in på den spanska marknaden. Hur det påverkar priset för oss vet jag inte.
     
  9. lojden

    lojden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5
    ROM:
    xXx
    Nu är min dammsugare skickad med singapore post. Lär väl komma i början av februari.
     
  10. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Min vän är i Spanien just nu och kommer imorgon. Han hittar inte den på den stora elektronik butiken...jag vet inte vad den heter...
    Men vet du exakt vad man kan köpa den i Spanien så kan jag kontakta honom omgående???
     
  11. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Jag har ingen erfarenhet av det.
    Vad tycker du om dessa fr Alibaba, man hittar under 320$ ibland, sedan vet jag inte vad man riskerar och vas som tillkommer?
    Vi kan beställa 5 eller fler om det lönar sig med frakt och sånt?

    https://app.alibaba.com/dynamiclink...share_detail&ck=share_detail&shareScene=buyer

    Tack
     
  12. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Beställde från lightinthebox idag, runt 4000kr landade kalaset på inkl. tullförsäkring och Refunder-kickback. Ser oerhört mycket fram emot leverans men förstår att det kan dröja. Har en v1 sedan tidigare (tacka SweD för det!) men med nytt boende följde stora ytor trägolv som längtar efter att moppas lite oftare...på tal om svepskäl :o

    Om någon i tråden händelsevis springer på en kanondeal rörande tillbehör så blir det en like-tumme direkt om det delas :D
     
  13. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Grattis hoppas du får den hem snart?
    Vilket fraktaötermativ tog du?
    Är det den här blixtrea grejen du tagit:

    https://www.lightinthebox.com/xiaom...ah-battery-pre-sale_p6283089.html?prm=1.3.5.2

    Har Lightinthebox något garamti på Xiaomi?
     
    Last edited by a moderator: 5 jan 2018
    bernard gillar detta.
  14. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Levereras på tisdag. DHL är speditör och den studsar just nu mellan deras logistikcenter i Asien. Länken stämmer. Har faktiskt inte en susning om garanti, har aldrig värderat den nämnvärt högt med tanke på omständigheterna (i bästa fall kan man få delar att själv reparera med, delar jag lika gärna kan handla själv).
     
  15. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Någon som testat V2 på SVARTA MATTOR eller mattor som har svarta ytor?
    Den första generationen hade problem med det.
    Jag har en kinamatta med en svart ram som jag har iofs plockat bort tillfälligt pga hundvalpen. Men jag har flera gråa mattor som min hund älskar:
    https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/50221301/
    Dessa borde inte vara någon problem?
     
  16. Abbe_

    Abbe_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3
    Om den har lite lister eller något som den kan använda som ramp tror jag det kan gå, mina är ju lite högre än 20mm, den verkar ta det rätt så bra för det mesta.

    Har en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40296603/ som hallmatta och inga problem där, har en annan med större svarta ytor i sovrummet och verkar inte vara något strul där heller, men inga av dessa är ju 100% svarta.
    Det jag kan tänka mig är att den mattan du länkat är lite kanske kommer glida runt, framhjulet är rätt litet och den måste lyckas komma över kanten, om mattan skrynklar ihop sig av tryck från sidan så kommer den inte komma upp. Har likadana i badrummet. :)
     
    bernard gillar detta.
  17. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Tack. Men har din Xiaomi problem med den badrumsmattan? Jag har flera sådana eftersom hunden älskar mikrofiber samt är den lätt att tvätta/torka.
    Tror du att Neato Botvac Connected skulle ha mindre problem med den mattan?
     
  18. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Jag fick min V2 i veckan. Den klarar inte svarta mattor bra och det gör egentligen inga robotdammsugare idag. Problemet är att trappsensorerna på undersidan (IR) tror att det är ett hål/stup då den svarta färgen inte reflekterar tillbaka tillräckligt mycket av IR-ljuset som trappsensorerna sänder ut.

    Det går dock att lösa genom att tejpa för dessa sensorer med en ljus tejp, förslagsvis vit plasttejp eller maskeringstejp. Detta förutsatt att man inte har några trappsteg i hemmet den kan falla ner för. Det går i så fall att avgränsa dessa trappsteg med ett magnetband.
     
    bernard gillar detta.
  19. Izze2000

    Izze2000 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2016
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    15
    Fick hem min igår och den har fungerat väldigt väl. Dock har den inte väldigt bra WiFi-uppkoppling och den missar att docka i laddstationer ibland.
    Är det någon annan som har problem med dockning?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du har problem med WiFi kan du testa byta kanal på nätverket manuellt. Har du en hög kanal kan du testa med en lägre eller vice versa. Det kan göra rätt stor skillnad ibland.