Note 8 Brickad vid urladdat 0% batteri!

Diskussion i 'Galaxy Note 8 - Allmänt' startad av dt33, 1 jan 2018.

  1. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Vet inte hur vid spridd detta problem är. Men det rapporteras att om Note 8 batteri når 0 % och kan hända det inte går ladda upp batteriet igen. Så, bästa är att inte låta Note 8 batteri bli helt urladdat, tills Samsung ger en officell förklaring om vad problemet är. Än så länge har jag bara läst det inte händer alla Note 8, mesta är det US modellen som kör med SD835 det drabbats och än så länge inte Exynos versionerna.

    https://www.tomsguide.com/us/galaxy-note-8-battery-problem,news-26303.html
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag laddade ur min helt igår med flit vilket jag alltid gör med mina mobiler med någon månads mellanrum men jag hade inga problem med att få igång min igen i alla fall :)
     
  3. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 197
    Mottagna gillanden:
    5 015

    MINA ENHETER

    Varför gör du det?
    Moderna batterier är tåliga men det sämsta man kan göra är att dra ur dem helt.



    Samsung verkar ju byta ut de drabbade telefonerna direkt vad jag läst i alla fall. Hoppas det kan lösas med en mjukvaruuppdatering.
     
    katho gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    För att "kalibrera" det. Jag vet att det inte ska behövas med lithium men det är inte riktigt sanningen helt det heller. Igår till exempel så var den kvar på de sista 3% batteri väääldigt lång tid. Mycket längre än normalt. Batterimätaren kan bli aningen missvisande med tiden om än väldigt lite säkert. Men jag har varit med om mobiler som legat på 1% och kunnat användas i upp till en timme tills den dör.

    Batterierna tar inte skada av att ladda ur dem helt vid enstaka tillfällen. För det första så laddas de inte ur till 100% de stängs av innan det tar helt slut för att skydda dem. Låter man däremot en mobil ligga utan batteri en längre tid såsom några dagar eller veckor då tar batteriet säkerligen skada i längden. Men att köra slut på det vid enstaka tillfällen är ingen som helst fara och jag upplever också att det "behövs" ibland.
     
  5. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Påminde mig om att jag nog har några gamla mobiler och någon surfplatta som ligger och dammar på tomt batteri någonstans. Måste nog ta tag i det och ladda upp dem lite.

    Finns det någon app som korrekt visar vilket skick/kapacitet ens batteri har?
    Har sett folk prata om några förut men vet inte hur korrekt de visar om jag bara installerar dem nu.
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Testa Accubattery och ladda några gånger.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.digibites.accubattery
     
  7. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Att låta batteriet ladda ur helt för kalibrering är felaktigt sätt. Räcker med boota till recovery och clear cache där. Detta tar bort batteri statistiken också.
    Ett urladdat batteri minskar batteriet kapacitet fortare. I värsta fall inte går ladda upp igen p.g.a fel i kretsen eller design miss. Sista är väl det som hände med Note 8.

    https://www.quora.com/Why-cant-lithium-batteries-be-recharged-once-they-reach-zero-percent
     
    Dizzy, katho och Asawi gillar detta.
  8. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig förstått vad det är man "kalibererar".
    Såvitt jag förstått det så baserar man batteri-procenten på hur mycket spänning (volt) batteriet ger. Det är iaf så jag skulle göra. Ett urladdat batteri ger lägre spänning mot ett urladdat. Då man vet hur stor spänningen är när det är laddat respektive urladdat är det ju ganska enkelt att få fram ett procenttal.

    Man kan inte kalibrera ett batteri att få en högre kapacitet. Man kan heller inte kalibrera en CPU att dra mindre ström vid en given CPU-frekvens.

    Batteristatestiken ger en gissning av hur långt batteriet räcker, detta baserat på din tidigare användning. Som Samsung själva skriver, "Den uppskattade batteritiden bygger på din användning under de senaste 7 dagarna." Att radera statestiken gör inget för din verkliga batterianvänding.
     
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är ju det man kalibrerar, dvs hur många procent är det kvar när spänningen är 3,8 volt? Det är ju inte alltid exakt samma över tid.

    Uppskattad batteritid är något annat.
     
    dannejanne gillar detta.
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Batteristatistiken raderas vid varje full laddning på Android (eller omstart av telefonen när den har över 90% laddning). Ta bort batteristatistiken i recovery är något gammalt skroll som figurerar som är helt meningslöst och har alltid varit. Jag vet av egen erfarenhet hur mina batterier uppfört sig och cleara en cache hjälper inte utan enbart dränering får saker och ting balanserade igen. Jag tänker fortsätta som jag gjort då jag gjort det med goda resultat. Vet att "fakta" säger annorlunda kanske men jag är inte den som är paragrafryttare bara för att [emoji4]
     
    Last edited: 3 jan 2018
    Ascii gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Helt ny Note 8 från oöppnad kartong. Batteriet sjunk relativt fort igår sen stannade den upp och jag fick 25 minuters skärmtid från 56% till 55% batteri. En dränering kommer fixa detta som jag nämnt innan. Åker jag på död-buggen pga detta så är det något annat fel som orsakar det och inte metoden i sig.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Visningen utav batteriprocent ordnade precis upp sig som väntat efter dräneringen igår. Tyckte att den var totalt missvisande jämfört med min förra Note 8. Cirka 20 minuter skärmtid per 10% batteri i princip. Statistiskt sett skulle jag fått 4 timmar skärmtid på en full laddning innan dräneringen. Sämre än vad jag var van vid på den förra som sagt.

    Vid dränering höll telefonen sig väldigt onormalt länge på låga procent under 10%. När den till slut dog hade jag närmare 5½ timme skärmtid utöver 1½ dags användande. Mycket mer än de 4 som det först pekade mot.

    Nu idag så har jag istället 30 minuter skärmtid och 93% batteri kvar. Samma användning som innan. Naturligtvis så blir ju inte batteritiden bättre utav denna procedur det är bara rapporteringen utav antalet procent kvar som blir korrekt över hela registret. Inget annat än en dränering hade fort ordning på detta.
     
  13. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Hade oxo brutal drain på min men fixade in senaste via Odin och körde in Oxm som raderar data. Men det dränerade mängder ändå. Så gick in till recovery och raderade data och cache (factory reset) efter det så ligger jag på typ 1% varje 5h.
    Såg oxo till att när jag startade installation så återställde jag INTE från en backup utan snällt installerade om mina appar via playstore.
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har tagit som vana att göra likadant. Better safe than sorry!
     
  15. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Ska lägga det på minnet så jag aldrig råkar köpa en telefon eller surfplatta av dig, tack för att du delar med dig ;)
     
  16. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jag har två nya batterier till min mobil (ej note8) och har tänkt växla mellan dessa månadsvis för att hålla dom fräsha, är en "dränering" något du rekommenderar ändå?
    Jag försöker hålla koll på dom med accubattery, och laddar sällan över 80%.
    Jag ställer mig dock lite frågande till hur pass korrekt accubattery mäter batterislitaget. Verkar ofta vara lite väl pessimistiskt.
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Anytime [emoji57]

    Brukar dränera mina telefoner helt en gång varannan månad eller så (vid noterat behov dock främst). Det brukar behövas ibland men ibland inte. Så länge man känner att det beter sig OK så finns det ingen större anledning. Men för mig är detta det enda som har funkat ett flertal ggr under åren när batteriet betett sig konstigt. Oroa dig inte för vad andra påstår om att det är farligt att göra så vid så få tillfällen. Det som gör skada på batteriet främst är om de ligger helt urladdade under en längre tid. Men gör det alltid en gång i alla fall vid helt nytt "oanvänt" batteri.

    Många Mate 10 ägare har fått sina telefoner levererade med 0% batteri här på forumet. Det skulle göra mig mycket orolig dock då veckor utan laddning säkerligen gör en del skada. Men inte sett nån som påpekar grova problem pga detta heller men skulle själv vara orolig i de lägena. En enstaka tillfällig dipp när man sen laddar upp helt på en gång gör inget alls. Mjukvaran har inbyggt skydd och batteriet tar aldrig 100% slut.
     
    Last edited: 28 jan 2018
    thehero gillar detta.
  18. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Håller på att testa nu och mycket riktigt, Från att ha dykt som ett lod så så stannade det av vid 3% under förvånande lång tid.
     
    dannejanne gillar detta.