Diskussion: Google Pixelbook (2017)

Diskussion i 'Chrome OS' startad av Swedroid, 6 okt 2017.

  1. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Har man pengar och med rätta inte gillar windows eller Mac så är det ju inte ens nått att fundera över.
    Om man såklart klarar sig med vad en Chromebook erbjuder
     
    Salvion gillar detta.
  2. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Fick min:
    Google Pixelbook Core i5 8Gb 128 Gb
    Från Clove.co.uk
    915 pund

    Får se om jag orkar konfigurera den i kväll, måste antagligen för jag är sjukt nyfiken då jag aldrig sett en Chromebook live, men är fast att starta min Pixel 2, i-lands problem :o
     
    Drupal gillar detta.
  3. Drupal

    Drupal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Det börjar att dra ihop sig nu...
    1. Hittade inte Pixelbooken på Clove?
    2. Köpte du pennan också?
    3. Hur lång tid tog det att få den från Clove?
    4. Var du nöjd med att beställa därifrån?
    Tack på förhand :)
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    1. Det är korrekt dom hade vid beställningstillfället inte den i sitt sortiment, jag mejlade dom då jag hade en liggande beställning på en Pixel 2 XL och antog att dom kunde fixa den, dom gjorde en "specialare" och fixade det för en extra slant, så jag fick både i ett paket.
    2. Nej jag föreställde mig inte att jag skulle ha så stor nytta av den.
    3. Dom gjorde så att fastän Pixelbook var tillgänglig före Pixel 2 så avvaktade dom att beställa den, när dom väl beställde tog det bara några dagar, transporten ifrån England gick på 2-3 arbetsdagar via DHL (Snabbt)

    4. Både ja och nej, jag får en känsla av att det är ett seriöst företag absolut! men när jag pushade på att jag var ivrig så var dom lite sega, men det var nog mer min känsla är ett verkligt faktum, dom svara oftast på mejl samma eller dagen efter, samma med FB.
    Mina alternativ var Google direkt via Bordelinx och det var inte lockande ifall det blir en reklamation, därför valde jag dom.
     
    Drupal gillar detta.
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
  6. Drupal

    Drupal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    @Salvion@Salvion tack för feedback, skall bli kul att få ett litet omdöme :)
    Jag var inne för att handla två Pixel 2 och en Pixelbook via Borderlinx igår men vid utcheckningen så skulle det inte levereras förrän 26-28 december. Lite osäkerhet kring var man befinner sig under julhelgen gjorde att jag väntar ett tag till.

    Annan generell fråga, någon som kör KeePass och synkar via databasen via Dropbox? Funkar utmärkt mellan min Mac och Nexusen. Tänkte att jag skulle köra KeePass-Androidappen till Pixelbooken. Någon som testat?
     
    Salvion gillar detta.
  7. Silverstream

    Silverstream Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Var lite sugen inledningsvis, men har nu fått kalla fötter efter ljumma recensioner från olika håll. Är nyfiken på vad intrycket är från er som fått er pixelbook?
     
    bernard gillar detta.
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Silverstream@Silverstream
    Om jag kunde skulle jag ge dig ett omdöme, men är man lite seriös som dom flesta här är skall man nog inte lyssna på mig, jag är en fullständig nybörjare på laptops och har aldrig tidigare använt en med chrome os.
    Som mest basala saker som snabbkommandon och ur man effektivt använder en trackpad är för mig att lära...

    Det enda jag kan säga är, lätt och smidig som jag aldrig upplevt tidigare.
    Den är så otroligt tunn och ändå så vridstyv.
    Bra knappar för volym och av/på
    Helt ok tangentbord, ovant med så kort väg tangenten rör sig så känns lite stumma men det är troligen en vanesak.
    usb-c på en laptop känns jäkligt bra.
    hyfsat ljud

    Lite tung skärm så att om man har den på magen/bröstet och knappar i en något konstig ställning (tänk soffa eller säng) behöver vinkeln på skärmen vara så vinklad att den nästan tippar, detta är en idiotisk position men han upptäcka det.
    dom belysta tangenterna på min tänds och släcks ibland....begriper inte varför, troligen jag som gör något.

    Jag har i efterhand beställt en sleeve får det vill jag ha för att skydda den, borde insett det redan innan.

    Ja du ser inte mycket mer än ordbajs :o
     
    Silverstream och bernard gillar detta.
  9. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
  10. Drupal

    Drupal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Pixelbook och Pixel 2 beställd från UK via Bordelinx
    ...puh :)
     
    moparlinke, Salvion och bernard gillar detta.
  11. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Såg precis denna review och blev uppmärksam på en del brister som jag inte hade tänkt på innan. Kan vara värt att kolla in den för att avgöra om de bristerna kan överväga de saker man själv ser som fördelar:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=9zQZl7dimOc
     
  12. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook

    Jag "svarar" på min egen fråga

    Det gick inte att följa original instruktionen...
    Däremot funkar BÅDE det som kallas "Smart Unlock" och "instant tethering" om man följer denna instruktion och gör dom i den ordningen.
    https://productforums.google.com/forum/#!topic/pixelbook/IKVQyC_f4Yo

    Alltså för mig funkade det när jag först fixade Smart Unlock och efter det fick jag upp en frågeruta om att använda/dela data, Instant Tethering
    Han bara testa som snabbast men kanske har någon här nytta av det.
     
  13. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Sunbringer@Sunbringer
    Jo jag såg den där och tyckte den var klart intressant, den berör inte mig så mycket då jag är på sin höjd casual user, om jag skulle arbeta eller var student då skulle det vara intressant.
    Man saknar ibland lite recensioner som är för användare kan jag tycka, som denna.
     
  14. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Netflix fritt i 6 månader
    https://www.google.com/chromebook/offers/

    Jag var helt säker på att det INTE skulle funka men det verkar ha gjort det så vitt jag kan se :)

    "Ditt tillgodohavande på 654 kr kommer att tillämpas på din nästa räkning." står det på mitt konto på svenska netflix.
     
    bjarneh och moparlinke gillar detta.
  15. Drupal

    Drupal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    First impressions "Google Pixelbook" - Minirecension av Pixelbook som ersättare till min Macbook 12 Retina (MBR)

    Jag inleder med att säga att jag gillar det mesta Google gör och förutom att ha flertalet privata och G-suite konton där jag jonglerar mitt digitala liv så har jag också ägt en del hårdvara från Google, dock aldrig en Chromebook (och inte i närheten så många som @bernard@bernard :).

    Jag sparade min mödom att få äga en Chromebook till den dag jag verkligen kände att ChromeOS också hade ett koncept som var redo att ta sig an "the great Apple" (bias, I know).

    Vill inte slösa mer av er dyrbara tid med min formidabla förmåga att uttrycka mig på det nya tangentbordet, så här kommer snuttifieringen:
    • Apples Macbook touchpad är bättre (punkt). Innan jag köpte min Pixelbook har jag aldrig sett en jämförelse mellan dessa två touchpads så jag fick utforska själv.
    • Jag har börjat upptäcka Googles svar på "gestures" och "desktops". Pixelbookens svar på hur man kan ersätta flera "work desktops" är faktiskt kreativt men faller på lagg, dålig känsla men framförallt på brister i touchpaden.
    • Hårdvaran är som alla säger riktigt fin och jag tror att just problemet med TPn inte är en hårdvarubegränsning utan kommer bli bättre med regelbundna uppdateringar.
    • Pixelbookens touchpad är säkert bättre än alla andra Chromebooks och kanske även TPn på de flesta PCs (har inte underlag att skriva under på detaljer). ...Som ni förstår är detta en viktig punkt för mig.
    • Skärmen är bra men "glossy". Störigt när man ligger med datorn på magen i sängen då frugan somnat och har ett spegelvänt keyboard som overlay i Kevin Spaceys ansikte. MBR piskar Pixelbook på "anti glare".
    • Tangentbordet på min Macbook 12 tog ett tag att vänja sig vid (kort tangentnedslag och liten respons). Gillar Pixelbookens känsla mycket bättre. Detta trots att tangenterna är mindre på Pixelbooken.
    • Hela grejjen med "tablet mode" är en plojj i mina ögon. Låter coolt, men inte så praktiskt. Bara proceduren att vända på skärmen samtidigt som man håller andra handen på tangentbordet utan att ha kontroll på vilka appar man öppnar eller inlägg man "lajkar" av misstag känns lika bekvämt som när ungarna leker med min olåsta mobiltelefon.
    • Touchfunktionen och "pinch zoom" på skärmen funkar klockrent. Renderings-prestandan är formidabel. Att arbeta med touch-skärm är något jag varken vant mig vid ännu och blir lika förtjust då jag återupptäcker funktionaliteten. Som jag förstått har Apple en tydlig strategi att inte blanda ihop "tablets med touch" och "laptops med touchbar eller touchpad". Tror nog att Apple kommer att vika sig på denna punkt förr eller senare och även införa touchskärmar på sina laptops. Steget att införa "iOS-appar" på Macbooks talar för att även touchteknilogin kommer att smyga sig in på Macbookens skärmar i framtiden.
    • Pixelbookens tangenter är ljusgrå. Snyggt och fräsht men jag saknar kontrasten för att se vad som står på tangenterna i vissa ljussättningar. Tittar ändå ner när jag skriver ibland. Detta är märkbart då ljusläget är mittemellan och färgen är blå på "leddarna" under huven. Hade man kunna byta färgen på bakgrundsbelysningen till gul/grön hade det funkat bättre. Haxx någon(?!). Speciellt då jag kör Svensk tangentbordinställning på ett fysiskt Engelskt tangentbord i Pixelbooken. (Tror inte den kommer med Svenskt tangentbord tyvärr).
    • Coolt att kunna köra Play-appar... Beställa Uber direkt från tangentbordet + några bra appar till som man inte hanterar i webbläsaren (men är van vid på mobilen). Jag förstår problemet från recensionen i denna tråd då man installerar appar för allt man redan brukar använda i webbläsaren. Undvik det. Kör appar då det lämpar sig bäst och webbläsaren då det känns snabbast. Det är upp dig till dig som vuxen att inte känna ett behov att installera allt som finns tillgängligt i appstore bara för att det går.
    • Pixelbooken har två USB-C portar (en på varje sida), detta är riktigt skönt. MBRen är begränsad med endast en ingång på vänster sida.
    • Har inte testat selfie-kameran ännu. Brukafr inte använda den så mycket så kan inte jämföra med MBR heller.
    • Eftersom jag passade på att köpa en Pixel 2 (från Nexus 5x) också så kan jag bekräfta att den är den största uppgraderingen jag gjort sedan jag bytte min HTC Magic till en Samsung S2. Fantastiskt!
    • Om jag är inloggad på telefonen (ej skärmlåst) så klickar jag bara för att låsa upp Pixelbooken, smidigt.
    • Har inte fått automatisk tethering att fungera?! Förstår inte riktigt vad det innebär... Kollat runt utan resultat. Allt är rätt inställt men jag måste ändå gå in och aktivera tetherfunktionen i telefonen?! Återkommer om jag fattar...
    • Sedan är det en helt ny upplevelse gällande vilken strategi man skall ha gällande konfigurering/inlogg av sina Googlekonton. Min bästa rekommendation är att utgå från ett privat Google-konto och bygg sedan på men G-Suitekonton som tillägg. Annars kan det bli struligt att få igång Play-store på Pixelbooken.
    • Jag har kört ett privat konto som "master" med ett inlogg. Sedan kan jag byta mailkonto genom kopplade konton i webbläsaren via Googlekontoväljaren. Har ännu inte sett någon fördel att sätta upp flera användare/konton i ChromeOS förutom en liten skitsak som jag inte orkar skriva om här.
    • Det jag faktikst hade mest oro kring innan köp är att det inte var Svenskt tangentbord. Vid praktisk användning har jag inte ens tänkt på att åäö inte finns mappat på tangentbordet. Lite svårt att hitta -/+ etc men man vänjer sig snabbt så inget att rädas.
    Min kollega spillde kaffe i hennes MBR idag så jag wipade min och gav den till henne. Det var liksom final destination för båda datorerna. Jag är numera fast i Pixelbookens universum (innan låg MBRen vid sängsidan som en snuttefilt).

    Hoppas som sagt på att mjukvaran och operativsystemet (hann inte skriva så mycket om det) kommer ikapp för att på riktigt utmana Apple. Regelbundna uppdateringar med stora förändringar kännetecknar ju ChromeOS och jag är redo att ta emot nya överraskningar. De senaste 4 stora OSX-uppgraderingarna från Apple (á 2GB och 1 timmes väntan) har bara resulterat i ett nytt licensavtal, uppdatering av "Garage Band" eller fil-kompatibilitet med RAW-filformatet (WTF ?!).

    Pixelbook, bring it on!
     
    Last edited: 23 dec 2017
    matssoderstrom, tpalsson, m1cke och 6 andra gillar detta.
  16. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Belysningen pulserar/blinkar på tangentbordet...

    Någon mer som sett detta?
    Satt på tåget igår och då gick den från och till på ett skumt pulserande sätt.

    Hittade detta:
    https://productforums.google.com/forum/#!topic/pixelbook/goibSiQDUoA

    Och då kommer min följd fråga hur uppdateras Chrome OS? och var ser jag det? hittar inget i inställningarna men letar kanske för dåligt?
    Då dom talar om någon uppdatering, hur sjutton vet jag vilken build jag har.
     
  17. dzlDave

    dzlDave Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 3 64GB - White

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 3 64GB - White
    Tryck på din ikon längst ned till höger, Öppna Inställningar(kugghjulet), Tryck på dem horisontala strecken vid Inställningar, Tryck på "Om Chrome", Välj Detaljerad Information och vid Kanal kan du välja i vilken takt Chrome ska uppdateras bla.
     
    bernard gillar detta.
  18. dzlDave

    dzlDave Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 3 64GB - White

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 3 64GB - White
    moparlinke och bernard gillar detta.
  19. Inky

    Inky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t
    Vad tror ni om framtida versioner av Pixelbook? Hur länge tror ni det dröjer innan Pixelbook 2 kommer? Kan det komma en lätt uppdaterad version mellan den här och nästa generation? Det vore ju extremt sweet med en svart, tycker jag.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror de kommer följa samma releasecykel som tidigare. Det vill säga en ny enhet om året.

    Priset lär dock dala nu när det kommer en del nya enheter efter CES/Intels nya produkter. Förvisso en rätt nischad produkt, så inte helt säkert, men man kan ju hopas :)

    Är för övrigt mycket nöjd med min Pixelbook så här långt. Återkommer med en större genomgång - tyvärr tog annat upp tiden :(
     
    Drupal, Salvion och Inky gillar detta.