Är det telefonen eller Android OS som är segt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Christhebalrog, 17 aug 2010.

  1. Christhebalrog

    Christhebalrog Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hallå på er!

    Jag har lite funderingar angående min telefon och Android. Det är så att jag för ett par månader sedan tog steget in i den nya världen och uppgraderade mig från en Sony Ericsson W900i till en Samsung Galaxy Spica. Har hittils varit helnöjd, och allt funkar perfekt. - Tills för en vecka sen.

    Telefonen är med jämna mellanrum seg, och responstiden från det att man nuddar skärmen tills att något verkligen händer kan vara upp till en sekund. Fruktansvärt irriterande.

    Förra veckan började det med att jag fick avinstallera Handcent SMS eftersom jag inte kom åt mina SMS, och kunde inte skicka via applikationen. Provade även att starta om osv, utan att problemet löstes. Det funkar ju ändå helt OK med vanliga SMS-appen, även om Handcent känns lite smidigare. Nåväl. Idag kom dock droppen, när jag inte kunde ringa samtal. Man tryckte upp knappsatsen, men skärmen förblev blank och tillslut sa den att processen "Telefon" inte svarade . Tilläggas skall att efter omstarten fick jag ett meddelande att processen System slutat svara (com.android.acore om jag minns rätt)... Känns inte jättetryggt. Nu funkar den dock som den skall igen (har gått ca 4 timmar sen omstarten).

    Någon som vet om detta har med telefonen i sig att göra rent hårdvarumässigt, eller om detta är kända problem i Android? Vet med mig att javabaserade system (som väl Android i princip är fast med annan VM) har det inbyggda GC-problemet, men den borde väl fungera felfritt en vecka i stöten utan omstart?

    Vore trevligt ifall nån kände igen denna beskrivning och hur jag skall gå tillväga, om det är telefonen eller OS som är krångligt.

    Tackar! :)

    (Kör Android OS 2.1 update 1, ADW Home Screen)
     
    Last edited: 17 aug 2010
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Installerade du möjligen någon ny app för en vecka sedan? Eller uppgraderade du möjligen någon av dina appar strax innan du började märka av problemen?

    Jag skulle tro att du har någon app som ligger och drar resurser. Genom att hålla inne home-knappen en stund ser man vilka appar som är igång, men man ser inte alla appar. Om du laddar hem Quick System Info kan du där se alla appar som går. Hade du väntat dig att alla de apparna skulle vara igång? Hjälper det om du slår av någon eller några av apparna?

    Kanske skulle det flyta på bättre utan ADW Home Screen?

    regards Henrik
     
  3. Ekis

    Ekis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nej, du ser de sex senast använda apparna oavsett om de är igång eller inte.
     
  4. Christhebalrog

    Christhebalrog Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag installerar och avinstallerar appar ibland relativt frekvent, men just för tillfället har jag tagit bort de apps som jag installerat efter att telefonen började krångla. Vad betyder avinstallation i androidsammanhang, tas allt bort, eller ligger det fortfarande kvar något som kan spöka? De flesta operativsystem (till datorer) tar ju oftast inte bort allt vid en avinstallation, utan sparar viss information som kan ligga kvar och spöka...

    Laddade hem Quick System Info och kollade. Sjukt schysst program! Inga större konstigheter där vad jag kan se. I princip bara android core system, meddelandehantering, truecaller (kollar upp telenr på nätet). Det har funkat tidigare med dessa program installerade.

    Nja, faktum är att en av anledningarna till att jag bytte var just detta problemet. Men tror inte det har någon större betydelse. Skall återgå till std-home screen och köra ett tag får vi se.

    Lite trist att det skall krångla så ibland bara. Är ju helt såld på konceptet annars...
     
  5. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Radera din SMS-historik! Om den växer sig stor så kan telefonen bli som sirap. Om du vill spara din historik så kan du installera en app som laddar upp den till ditt Google-konto, varpå du sedan kan radera den från din telefon.

    Att radera Browser-cachen kan få samma effekt också.
     
  6. Christhebalrog

    Christhebalrog Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Aha! Det känns som om det kan finnas en poäng här. Vad finns det för app som kan ladda upp sms-historik till Google? SMS-historik stänger man av i sin SMS-klient eller?

    Appropå SMS, så har jag ominstallerat Handcent flera gånger och ibland även startat om telefonen emellanåt, men det hänger sig fortfarande så fort jag försöker starta det... :S
     
  7. Grottroffe

    Grottroffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag använder SMS backup av Christoph Studer (finns även andra alternativ).
    Det gör sitt jobb!!
     
  8. alexakilles

    alexakilles Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det kan vara mobilen. Mobilen är ju inte känd för att vara så bra.
     
  9. Christhebalrog

    Christhebalrog Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det beror väl på vad man menar med bra. Den är inte top-of-the-line, men har fått bra kritik. Har inte hört att den skall vara direkt dålig. Nåväl.

    Jag har ju inte haft något problem de första månaderna, varför jag misstänker mjukvarufel. Nu det senaste känns det som om det är mest AndroidOS som är krångligt, det är flera vitala processer som hänger sig, t.ex:

    android.process.acore
    android.process.Phone

    Dvs telefondelen hänger sig och drar ibland med sig hela OS:et. Har fått en total interlock en gång då den föredrog att starta om sig själv. Därefter funkar det bra. Känns nästan som det är någon process som ligger och drar mycket kraft och slöar ner. Avinstallerade Google Gesture search sen dess (som av någon anledning alltid låg som en öppen process) och har då inte erfarit några större segheter i användningen förutom då telefondelen hängde sig och jag inte kunde ringa.

    Använder Quick System Info för att se alla processer igång, har någon idé om vad en "standardtelefon" skall ha aktiva? Är det bara android core och home-programmet?
     
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Vad anses vara en stor SMS-historik? Jag har 355 sms i min inkorg och upplever inte varken meddelandefunktionen eller telefonen slöare än om den hade varit tom.
     
  11. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Dialer är nog också att betrakta som ett måste. Därmed inte sagt att listan är komplett, men då jag kikar på min egen telefon ser jag:

    Android keyboard
    Android System
    android.process.acore
    com.google.process.gapps
    Dialer

    Övriga processer är sådant som jag vet är applikationer som jag själv har installerat.

    m v h Henrik
     
  12. Christhebalrog

    Christhebalrog Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ungefär samma som jag då. Antar att Dialer är detsamma som "Knappsats"...

    Får väl fabriksinställa telefonen och bara ladda ner vettiga program...
     
  13. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    En av de bästa apparna. Jag har den, och över 5000 sms på gmail. Slänger dem i telefonen stort sätt var dag.