Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. andhreas

    andhreas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Fick också leverans idag :) Börjar modda ikväll
     
    Nickee och thejojk gillar detta.
  2. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Fick också leverans idag från Gearbest via UPS.
     
  3. andhreas

    andhreas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Lyckades få på skytt till kablen bak. Tyvärr så skruvade jag sönder en av skruvarna till bakskärmen... så fick inte loss den (tips på att få bort skriven nu? :() Men jag böjde bakskärmen på sidan så fick dit skyddet ändå. Men jag vet inte om orginalskruvarna räcker till den plastbit jag satt dit. Skruvarna sätter sig men jag kan fortsätta skruva på dom, sp misstänker att de bara sätter sig i plasten och inte hålet med gängor. Fick ni byta skruvar?
     
  4. andhreas

    andhreas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Kollade på bromsen precis, den tar bra kan jag tycka. Men skivbromens / eller faktist hela hjulet ser ut att vobbla lite... inte sidledes utan upp och ner så att säga. Svårt att förklara...
    Så sätter jag fart på hjulet och kollar på skivbromsen så gå den liksom lite upp och ner. Tar jag hjulet och håller stilla en possition och sedan släpper det så börjar det röra sig för att hamna med tyngsta delen neråt.... så hela däcket verkar inte vara centrerat
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ludde28 och mike72 gillar detta.
  6. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    bernard gillar detta.
  7. thejojk

    thejojk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    On ni kunde ändra något på m365 vad skulle det då vara?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    • Kapsla in chippet som sitter i styret. Det är exponerat för väta (fick själv kortslutning efter att den stått någon timme i regnet). Övrig elektronik är inkapslad.
    • Ihopfällningsmekanismen är inte optimal. Metall skaver mot metall vilket leder till att ett glapp uppstår efter några åkningar.
    • Stänkskärmarna behöver breddas/förlängas en aning, framförallt bakre.
    • Skivbromsen är inte tillräckligt driftsäker/behöver justeras ofta för maximal bromsverkan.
    • Bottenplattan är väldigt tjock vilket medför hög markhöjd vilket gör cykeln oergonomisk om man sparkar fram den. En lösning är att flytta batteriet till styrstolpen.
    • Saknar sifferdisplay för hastighet/räckvidd osv.
    • Kabeln till den bakre belysningen är exponerad direkt under stänkskärmen. Eftersom stänkskärmen är flexibel kommer hjulet ibland i kontakt med kabeln vilket leder till att kabeln nöts bort.
    • Stötdämpare saknas. Kör man med luft i däcken går det att kompensera för detta, men punkteringssäkra däck+stötdämpning är en mycket bättre lösning.
    • Farthållaren behöver bli smartare. Just nu stängs den av helt om man rör vid gasen så att man behöver låsa den igen (hålla den i samma läge i ~5s). Det är lite störigt.
    • Lite otymplig i ihopfällt läge. Det finns inget sätt att låta den vila stående på endast ett av hjulen - på ex. buss och tåg kan det ibland vara lite trångt. Just nu behöver jag en vägg eller något att luta den mot och får sedan hålla emot under hela färd. Skulle önska att man kunde fälla ut något ställ eller dylikt, så den stod någorlunda stabilt i stående läge/vilandes på endast ett av hjulen.
    • Räckviddsangivelsen är minst sagt optmistisk. Väger man runt ~80kg får man ut ~1,5 mil i praktiken i maxfart . Jag hade gärna sett 3 mil.

    Går säkerligen att tillföra en mängd ytterligare punkter, men det är vad jag kom på just nu.

    Det mesta och lite till ser ut att vara fixat i uppföljaren från Ninebot/Segway ( Segway S1, S2 & S4). M365 är dock en utmärkt sparkcykel trots bristerna med tanke på priset. Ett par små justeringar som går att göra själv hade så klart gjort den ännu bättre, men för att vara "första generationen för den breda massan" är den spektakulär.

    Den största missen är nog att styrstången börjar glappa efter ett tag om man inte vidtar åtgärd, men det går att lösa genom att sätta dit en plastbit: https://www.ebay.com/itm/small-pack...661947?hash=item3d549e3ebb:g:gcQAAOSw1NFaSPhe. Det andra går att leva med under sparkcykelns livstid vill jag påstå.

    Är man dock ute efter att köpa en sparkcykel idag hade jag kikat närmare på S1, S2 och S4 som nämns ovan. De verkar vara mer raffinerade, och säljs ju dessutom i Sverige.
     
    Last edited: 6 jan 2018
    Kiddy, DaLemon, ludde28 och 1 annan gillar detta.
  9. thejojk

    thejojk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Vad tror ni om att max motoreffekt får vara 250w och max 20km/h. M365 gör väl ~25km/h och är egentligen inte helt laglig ;) Räcker 250w och 20km/h eller vill man egentligen ha mer effekt/fart/styrka? Vågar man åka runt på något som egentligen är lite bättre?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det utförs mig veterligen inga kontroller ännu, men det är väl bara en tidsfråga. 250W skulle jag säga är tillräckligt såvida du inte skall klättra i backar med större lutning än 15 grader, men på sparkcykeln är det ju enkelt att tillföra lite kraft genom en spark eller två, så motoreffekten upplever jag själv inte som begränsande med M365. Acceleration osv. ser jag som fullt tillräcklig och aldrig upplevt som bristande även med två fullastade kassar på styret och mina egna 80kg.

    20km/h skulle jag säga är tillräckligt om du inte åker så långt. Det är väl vad de flesta normalt håller för hastighet när de cyklar genom stan. På m365 glider man i regel förbi merparten av cyklisterna vid 25km/h är min erfarenhet.

    Om man däremot skall åka längre raksträckor på låta säga landsväg så känns 20km/h begränsande. Har en elcykel också och finner även där att 25km/h är långsamt när man cyklar utanför stan (eftersom de väger 20+kg är det ofta svårt att trampa upp så mycket högre hastigheter manuellt). 30-35km/h för elcyklar och 25km/h för andra eldrivna fordon tycker jag hade varit betydligt rimligare och fått långt fler att lämna bilen hemma.

    Vid 35km/h gör man ungefär 2 mil på 35 minuter. Det hade varit suveränt då svenskarna i genomsnitt pendlar runt 9 km enkel resa för att ta sig till jobb/skola.

    Är olyckan framme och man färdas på ett fordon som inte är tillåtet kan konsekvenserna bli stora då ingen försäkring gäller, speciellt om man är vållande (du kommer personligen stå till svars för alla kostnader), så jag rekommenderar starkt att endast framföra fordon på allmän väg som är godkända: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm. Om man trots allt väljer att använda M365 på allmän väg är eco-läget att rekommendera om det är tät trafik.


    Men man bör väl jämföra med att gå egentligen. Promenadhastigheten är väl runt 7km/h om man är lite halvrask. Det innebär att du når ditt mål 2,8 ggr fortare på sparkcykeln än om du promenerar om du håller 20km/h.

    Tar det 15 minuter att gå till låt säga Apoteket gör du det på 5 minuter på elsparkpcykeln. Eller 10 minuter mot 30 minuter om man räknar med tiden för hemfärd.
     
    Last edited: 6 jan 2018
    mike72 gillar detta.
  11. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Angående svagheter, håller jag med bernard.
    Kan tillägga att laddkontakt borde sitta mer lättåtkomligt.

    En del av svagheter går att fixa med enkla medel/självfix, några kan man leva utan att det stör och några borde inte ha funnits alls.

    För min del är den största nackdelen räckvidd. Den är 1,3-1,5mil. Det innebär att en utflykt får vara högst 6-7km (man måste ju komma hem också).

    I andra hand en kraftig, effektiv motorbroms som kan varieras steglöst via ett reglage på styret (kanske ihopkopplad med bromshandtag, där ju mer man trycker in b-handtaget, dessto kraftigare motorbroms).

    I tredje hand önskar jag en kraftigare motor (>250W, typ 4-500W) med hastighetsbegränsning på någonstans runt 25-30km/h (ja jag vet att det inte är lagligt), isf att begränsa hastighet via effekt. Det skulle göra att även mindre uppförsbackar skulle kunna forceras, utan att man tappar mer än 1/4 av maxhastigheten. Detta händer redan vid längre, måttliga backar (ca 5graders lutning).


    Btw. nu i kallt väder ökade energiförbrukning med 15-20% (+2 - -5 grader).
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fick förresten pyspunka för ett par dagar sedan efter en tur på stan. Fick fatt i cykelpumpen jag lånat ut idag och det var inga problem att bara pumpa upp slangen igen. Tog den på en liten testtur efteråt och det såg ut att hålla trycket fint.

    Fyllde på slajm i somras och det verkar alltså ha fungerat alldeles ypperligt i praktiken. Förmodar att hålet inte var så stort. Det hade däremot ingen större effekt på att förhindra att större delen av luften åkte ut vid punkteringstillfället, så jag fick leda den hem.

    Efter det här känns det helt klart som att slajmet kan vara bra att överväga. Får återkomma med hur hållbart det var i längden.

    Ja, begränsningen blir kännbar vid minusgrader. Jag försöker ha den inomhus, väl igång verkar den hålla temperaturen rätt hyggligt om man kikar på sensorn via apen.
     
    Last edited: 7 jan 2018
    mike72 gillar detta.
  13. andhreas

    andhreas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Tillbaka från julledigheten idag och det blev scootern till bussen, väl inne på bussen så var det trångt... tänkte att den skulle gå in ganska lätt vid fotutrymmet men icke... handtagen hindrade scootern att åka in fullt, bakdelen stack ut 10-15 cm i gången. Slutade med att jag fick ha den uppfälld med stången mellan benen och bakdelen snett bakåt under sätena. Detta är på en dubbeldäckare, regionbuss i Skåne. Denna positionen var inte optimal eftersom jag behöver ha laptopen i knät för att jobba.. så redan nu började jag snegla på en nättare scooter, typ modell S3 som det verkar finnas några varrianter av, problemet tror jag är att den inte är fullt så vattenskyddad som m365.... Har sett en snubbe på bussen några ggr som har en scooter av den sorten, så hoppas jag springer på honom denna veckan så får jag kolla hur det ser ut för honom :)
     
    bernard gillar detta.
  14. krip77

    krip77 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Fick min ES2 idag! En epok är över och nu lämnar jag min elhjuling (Ninebot One E) för att gå över till två hjul. Tror jag iaf! Känns svårt att byta nu när man är van och jag har verkligen gillat mina två hjul som jag har haft i över tre år. Kom dock fram till att det är en för stor risk att åka på hjulet då minsta lilla tekniska fel betyder att man landar på ansiktet. Fördelen med ett hjul är att det är smidigare att ta med och enklare att hantera när man inte åker på det. ES2an känns dock säkrare men jag tror jag kommer reta mig på att den är otymplig att ta med in i affärer och liknande.

    Hur upplever ni era M365 är när ni inte åker på dem tex om man skall in och handla? Bär ni dem? Stänger av och leder dem? Hur är de att leda? Är det någon som har haft problem med att ta med dem in i affärer tex? Alltså någon som har haft synpunkter på att ni har med dem in? Samma sak på tunnelbana eller pendeltåg, har det varit några problem där?
     
    andhreas och bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Grattis! Rapportera hemskt gärna i tråden för S2 när du sedan tagit emot den. Är otroligt nyfiken på S2-S4-orna :)


    Vad gäller dina frågor kring M365:

    1. Aldrig upplevt problem när jag tagit in den i någon affär eller dylikt. Har haft med den in på ICA såväl som på Forex liksom på "falafelhörnet" och ingen har anmärkt så här långt. Tåg och buss har heller aldrig varit något problem, men däremot är M365 inte så smidig att ha med sig om man tvingas ha den ståendes på ett av hjul på grund av platsbrist. Klurig balansövning :) Vet inte hur S1, S2 eller S4 är i detta hänseende.

    2. Att leda M365 är inga problem alls. Vare sig i avstängt läge eller i aktivt läge. I aktivt läge får du lite hjälp när du går med den, eller kan välja att använda gasen medan den i avstängt läge också är relativt lättrullad.
     
    andhreas gillar detta.
  16. andhreas

    andhreas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Har bara haft med min in på Coop, där jag leder den, och det har inte varit några problem, en 3d printad hängare för kassar är nice! Dock så tappade jag en kasse vid ett tillfälle, hoppade av, så funderar på att beställa den mer rejäla kroken/haken från aliexpress.

    Som jag skrev prcis ovan ditt inlägg så är m365 för stor för att smidigt tas med på iaf Regionbussar.

    Får man fråga var du beställde ES2 och vad du gav?
     
    bernard gillar detta.
  17. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Jag hoppar in i tråden direkt med en fråga.. :)

    Är M365 fortfarande köpvärt idag eller finns det bättre alternativ i prisklassen?
    Ni får gärna pinga mig om ni ser deals!
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ARgh! Fick ännu en punktering igår och nu går det inte att trycksätta slangen längre, så nu det blev till att byta båda slang och däck.

    Kan konstatera att det inte är det minsta roligt att byta slang på M365 - inget jag gärna gör om. Hade jag vetat att det var fullt så besvärligt hade jag beställt ett par solida däck att byta till istället. Handlar förstås som vanligt mest om att ha rätt verktyg, men processen är ändå rätt tidskrävande.

    Får man punktering är solida däck helt klart något man bör överväga, så man slipper genomlida bytet mer än en gång :)

    Mest prisvärd är nog M365 eller QiCycle: https://www.gearbest.com/kick-scoot...are&siteID=TnL5HPStwNw-OuG2b_T.3vGvHiDOZKIVXg

    Bäst är helt klart Segway ES1, ES2 ellerES4.
     
    Last edited: 13 jan 2018
    Kiddy gillar detta.
  19. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Skall man köpa något annat än M365 skall man slå till på en ES2 eller ES4 (ES2 + externt batteri som sitter på ramen). Nuvarande Ninebot No. 9 på Gearbest gick för 339 USD under flash sale, det är en ES1 som gör 20 km/h och saknar dämpning bak. Avvakta tills ES2 (sport version) dyker upp hos de olika kinesiska återförsäljarna.
     
    bernard gillar detta.
  20. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Visst ett subjektivt svar: ja, utan tvekan då priset har sjunkit sen introt (även då var den prisvärd). Men man får vara medveten att M365 har brister som bla redovisades högre upp i tråden.
    S4 är för dyr i förhållande till prestanda (jämfört med M365). Om man kunde få den för 5000 så kan vi börja prata om priskonkurent till M365. (kan sträcka mig till 6000 :-) )
    S2 - dra av ca 1500-2000 för batteriet.
    PS: nära 150mil med min M365.
     
    Kiddy och bernard gillar detta.