Galaxy S8 kraschar hela trådlösa nätverket

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av sulmurz, 31 dec 2017.

  1. sulmurz

    sulmurz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Hej på er!
    Jag är ny på detta forum och har sökt runt och bett till högre makter att någon annan råkat ut för samma problem som mig, men icke... Jag har haft min S8 sen juli och den har funkat skitbra (peppar peppar!) men för cirka en månad sedan började nätverket hemma bete sig konstigt. Tänkte inte så mycket på det till en början men efter en vecka insåg jag att så fort jag tittade på min telefon så kraschade nätverket hemma. Vi har TVn på WiFi och andra enheter, och för alla så går nätverket ner, men för mig fungerar det ca 1 minut innan det går ner även på min telefon och kommer tillbaka för alla enheter. Vi har BBB som ISP och jag har pratat med dem, de kunde inte göra något annat än att be mig göra en fabriksåterställning på routern. Detta hjälpte inte. Det har gått så långt nu att jag inte har igång WiFi på min telefon för att slippa avbrotten. Dock så använder jag Chromecast med Plex och där skiter det sig i det blå skåpet när jag tittar på serier och någon skriver till mig på exempelvis messenger. Poff! Allt nere och Chromecasten vill gärna hänga sig...:cry:

    Finns det någon här i cyberrymden som kan ha en aning om vad som kan tänkas pågå?

    Routern är från BBB, en Technicolor TG784n v3. Det verkar inte spela någon roll hur många enheter som är anslutna.
     
  2. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Utan att ha den blekaste aning, röstar jag på att det är routern som är slut och måste bytas ut helt.
     
  3. DalaRille

    DalaRille Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Galaxy Tab S 10.5 LTE
    Vet inte vad routern har för spec.
    men om du kan köra på både 2.4 och 5 GHz banden kan det vara idé att separera enheterna, så att t.ex TV och streaming-prylar ligger på 5GHz och resten av enheterna på 2.4 GHz.
    Det blir mindre trafikstockning då.
     
  4. sulmurz

    sulmurz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Hej! Tack för tips. Tyvärr kan routern enbart köra 2.4 GHz. Har dock hämtat upp en gammal LinkSys från förrådet, ska se om det gör någon skillnad.
     
  5. sulmurz

    sulmurz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Hej! Tack för tips. Jag har tagit upp en gammal LinkSys från förrådet och ska testa med den.
     
  6. MrC

    MrC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Ericsson R310

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ericsson R310
    Minns själv när jag hade en äldre Samsung så hade många samma problem, vi bockade av en setting i routern för att det skulle funka, tror det var min S6...

    Mer info kommer jag ej ihåg.
     
  7. Gurra_C

    Gurra_C Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 210
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Har än så länge inte upplevt detta på mitt Orbi, kör med både en S7 Edge och en S8 mot det
     
  9. sulmurz

    sulmurz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    Hej! Tack för tips. Mitt problem är dock att hela routern kraschar, alltså inte bara WiFi som kopplar ifrån på mobilen (vilket jag förstod det som att de pratade om på länkarna).
     
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Förmodligen bug i routerns firmware, som inte kan samarbeta med S8 WiFi. Om möjligt uppgradera till senaste firmware eller nedgradera till tidigare version.

    Technicolor är skit router! Läst många som har massor av olika problem med Technicolor, oavsett operatör, Telia/BBB och vem mer använder av det skitmärket. Förmodligen får operatörer mängdrabatt för använda deras skit. :P

    Skulle besparat mig huvudvärk och köpt en router för slippa felsöka hela tiden.
     
    sulmurz gillar detta.
  11. sulmurz

    sulmurz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Hej! Jag håller med. Hade själv inte valt Technicolor om jag haft möjligheten :P Ska försöka få liv i min gamla LinkSys och se vad som händer :) tack för tips!
     
  12. Gurra_C

    Gurra_C Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    När problemen började för mig så hängde sig ömsom min Teliarouter Technicolor 799vac, mina Airties 4920 eller någon av hushållets 5 chromecast och jag var tvungen att starta om enheterna. Misstänkte att det var routern och inhandlade en Asus ac68u istället. Problemen fortsatt dock med skillnad att det nya routern ej hänger sig utan endast mina AirTies och ibland försvinner Chromecasten.
    Problemen uppstår dock endast om jag ansluten med någon av Samsungtelefonerna med senaste uppdateringen. Ungarnas bägge S5 kan vara anslutna.
    Jag provade att separera stänga av "steeringen" i meshnätverket vilket gick lite bättre så länge telefonerna var anslutna till 2.4ghz istället för 5 ghz.
    Nu fungerar det hyffsat då jag separerat 2.4 och 5 med separata SSID och jag kör våra telefoner övet 2.4 och resten av hushållets datorer, chromecast och barnens S5 över 5ghz.

    Kollade du in videolänken


    View: https://m.youtube.com/watch?v=RyQXEJLAzYc


    Jag är övertygad om att senaste uppdateringen på något sätt överbelastar mitt och andras nätverk och att vissa routrar etc inte reder ut det utan hänger sig vilket i sig är oacceptabelt.
    Ska bli intressant att se vad som händer ute på företag etc när alla är åter efter helgerna.

    en till länk:


    View: https://www.reddit.com/r/GalaxyS8/comments/7n3o7w/dreaded_wifi_issue/
     
    Last edited: 2 jan 2018
  13. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Förresten, du skrev att det började för ca 1 mån sen och det har fungerat innan det? Vilken säkerhets patch mån har du på S8 sen det började hända?
    Tänker på om det kan vara KRACK WPA2 WiFi patchen som kan ligga bakom kracherna? Tror det kom med Nov patchen.
     
  14. sulmurz

    sulmurz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Berätta gärna mer om detta! Hur kollar jag?
    Det funkade felfritt i flera månader och sen hände något och nu funkar det inte längre. Jag tog för givet att det var routern men det funkar fint med min sambos iPhone, och det var då tankarna kom att det kanske varit något i en uppdatering som gjort att min telefon plötsligt kraschar hela nätverket...
     
  15. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Du kan söka på KRACK WPA2 så finns det att läsa om det. Om du har senaste uppdatering så är det med Nov patchen.
    Kan se under Om tel - programvaru version, står längst ner säkerhets nåt.

    Har själv S8+ med senaste Nov patch och Galaxy Tab A uppdatering kom igår. Kör med ASUS RT-66AC router och inga problem med krascher eller wifi dylikt.
     
  16. Gurra_C

    Gurra_C Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    När det gäller mina problem så fann jag intressant information på en norsk sida.

    Troligen beror problemen på en uppdatering av Google Cast applikationer som släpptes den 5 december.

    Samarbete pågår mellan chipproducenten Broadcom och Google för att lösa problemen

    http://www.modumkabeltv.no/nyheter/281217_problemer_airties.html
     
    Last edited: 2 jan 2018
  17. Gurra_C

    Gurra_C Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
  18. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag hade ett mycket likartat problem för ett par år sedan, med att nätverket kraschade för alla enheter men att telefonen hängde kvar längst. Också jag har BBB men körde mot en TP-link-router. Efter månader av problem där jag bytte router två gånger, Bredbandsmodem en gång och mobil två gånger, hittade jag till slut felkällan: En bluetooth-högtalare som är även var ansluten över wifi, en Sony SRS-X7; även Sony SRS-X9 orsakar samma problem. Så, det kan vara värt att leta efter andra prylar som är anslutna till det trådlösa nätverket.
     
  19. Mickius1

    Mickius1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2017
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag kör förvisso S7 Edge men vi har liknande problem här hemma efter uppdsteringen. Så fort någon av frugan eller min s7 öppnad upp så laggar Wifi omgående. Gör ja samma sak med dotterns iphone så händer inget. Dvs det är nått med Samsung som gör att Wifi börjar bråka. Det är bara dem mobilerna som stör ut Wifi på Tv:n. Fruktansvärt irriternade.

    Vi kör i dagsläget Tv:n på.2.4 och mobilerna på 5.