Diskussion: Gear S3 - Ny uppdatering till Tizen 3.0

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av quint, 20 nov 2017.

  1. Flyckt

    Flyckt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag svarar på mitt eget inlägg här då min klocka äntligen har kommit till sans, och fungerar nu som den ska igen.
    Jag kan ärligt säga att jag inte vet varför den började fungera, men kanske kan det hjälpa någon om jag berättar här hur det gick till.

    Innan uppdateringen till 3.0.0.1 låg jag alltså på omkring 1% förbrukning i timmen och efter den var det omkring 10..15% i timmen (så den fungerade med andra ord 6..10 timmar på en full laddning). Helt obrukbar med andra ord.

    Efter över en vecka då jag testade alla saker jag kunde komma på (som ni ser i mitt inlägg här ovan, fabriksåterställning, test mot annan telefon m.m.) gav jag upp och kontaktade Samsung som ville att jag skulle skicka in den på service.

    Precis när jag skulle skicka iväg den så upptäckte jag att den helt plötsligt förbrukade normala mängder batteri igen.

    Jag noterade då ned vad jag hade gjort med klockan det senaste dygnet.
    Här är listan/loggen:

    • Stängde av klockan.
    • Laddade den till 100% medan den var avslagen.
    • Fabriksåterställde den via boot-menyn direkt vid det första påslaget från fullt laddad.
    • Synkade den mot telefonen.
    • Slog av aviseringar från alla källor (i appen i telefonen).
    • Installerade föreslagna uppdateringar för tre appar (väder, hälsa, och en till som jag inte kommer ihåg vilken det var)
    • Inga andra ändringar gjorda med några som helst inställningar.
    • Lät den ligga på ett bord och ladda ur batteriet helt över natten (tog cirka 9 timmar).
    • Laddade upp den till 100% igen (utan att starta den).
    • Startade klockan.
    • Slog direkt på flygplansläge.
    • Lät den ligga helt orörd knappt 2 timmar.
    • Startade klockan, bytte till den inbyggda klockbakgrunden ”Minimal” (p.g.a. att där kan jag enkelt kan se batteri-status).
    • Kollade batteristatus om låg på 65%. (d.v.s. -17.5% per timme...)
    • Gjorde ren puls-sensorn på baksidan av klockan (med en microfiberduk), då jag såg att den var rätt smutsig.
    • Lät den återigen ligga orörd på bordet.
    • Efter nästan 2 timmar kollade jag batteriet igen, och det var fortfarande på 65%!!! (Total förvåning och glädje infann sig!)
    • Satte på mig klockan, slog på aviseringar från alla källor, och installerade alla program jag vill ha i den.
    Efter det här har det nu gått cirka två dygn från fullladdad, och den ligger på 47% batteri kvar.
    Jag har pulsmätningen inställd på standardläget (d.v.s. "kontinuerligt"), och aviseringar är påslaget.
    Den verkar nu dra mellan 1..2% per timme (lite beroende på hur mycket jag använder den), vilket ju verkar helt normalt.

    Om min rengöring av pulssensorn hade någon inverkan, eller om det var något annat jag råkade göra i rätt ordning vet jag inte.

    Om det är någon mer stackare som har samma problem så är ni välkomna att prova min "kur". Hela eller delar av den väljer ni själva.

    :):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
     
    pobin, milky81, Sunbringer och 1 annan gillar detta.
  2. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Tack igen för ett bra inlägg!

    Jag har inte provat de olika grejerna i din lista förutom en omstart av klockan och av telefonen. Det har dock varit några uppdateringen av några appar som jag låtit sköta sig själva. Men batteritiden har blivit bättre iallafall. Det är möjligt att den anpassat sig efter en viss tid eller att vissa uppdateringar av appar har gjort att det blivit bättre.

    Jag har förresten även stängt av auto HR.

    Såhär ser det ut just nu vilket är nästan dubbelt så bra som direkt efter uppdateringen:[​IMG]
     
    1Ma och Flyckt gillar detta.
  3. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag provade att ladda fullt igår på eftermiddagen, hade den på mig över natten när jag sov och nu är den nere på 15 procent. Jag vet faktiskt inte vad det beror på att jag fick ut mer tid för någon dag sedan.

    Så jag kan nog inte säga att batteri-problemet är löst eller förbättrat riktigt ännu för min del tyvärr.

    Jag har alltså 15 procent kvar efter ungefär ett dygn utan speciellt hård användning. Och som man ser på statistiken är det notiser som dragit mest [​IMG]
     
  4. quint

    quint Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag får ut nästan 3 dygn på min. Samma här med att aviseringarna drar mest, men det har inte påverkat batteritiden så mycket som för vissa andra av er.
     

    Bifogade filer:

    bernard, 1Ma och Sunbringer gillar detta.
  5. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag har provat tipset från någon annan i tråden. Lät klockan ladda ur helt och hållet så att den dog. Laddade sedan upp den till 100 % utan att starta den. Efter det har batteriet varit mycket bättre.
     
    bernard och Sunbringer gillar detta.
  6. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Tack! Ska prova det!

    Har gjort lite nya tester med andra watchfaces och har vid senaste testet sett att Samsung Health varit det som dragit mest batteri. Men jag ska prova att ladda ut helt och sen ladda upp igen.
     
  7. okt15

    okt15 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Provade att ladda ur batteriet helt tills klockan stängde av sig själv och vart väldigt förvånad när jag ställde den i laddaren så visade den på 56%??
     
  8. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    milky81, zulle, Flyckt och 1 annan gillar detta.
  9. Hikkanz

    Hikkanz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har Tizen 2.3 och vill uppdatera till 3.0 men enligt samsungappen i telefonen så har jag redan senaste programvaran. Någon som kan förklara detta?
     
  10. Flyckt

    Flyckt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det är väldigt många som har problem med extremt hög batteriförbrukning efter uppdatering till 3.0.
    Min klocka gick från 3..4 dagars driftstid till nu omkring 8 timmar(!) på en full laddning. Detta utan att jag alls använder klockan och utan "always on display".
    Det verkar som om att Samsung därför har dragit tillbaks uppdateringen.

    Som du ser här https://swedroid.se/forum/threads/gear-s3-ny-uppdatering-till-tizen-3-0.150545/page-2#post-2192430 så verkar en ny uppdatering vara på väg från Samsung som vi hoppas löser problemen.
     
    Sunbringer gillar detta.
  11. Hikkanz

    Hikkanz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Aha då förstår jag! Jag köpte klockan nyligen och kom snabbt fram till att jag vill kunna stänga av "bezel wakeup".

    Finns det något sätt att ha "always on display" och samtidigt stänga av typ "touch wakeup" eller vad man ska kalla det?

    På min förra klockas Theater mode så vakna den endast med knapptryck och visade skärmen utan bakgrundsbelysning (som s3an gör i always on)
     
  12. Ipzen

    Ipzen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick en uppdatering idag. Får de om de hjälper

    Edit:
    Nvm.
    Var bara gear appen..
     
    Last edited: 21 dec 2017
  13. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Jepp, med nya 3.0 så kan man äntligen låsa Bezeln! Man kan ha always on och auto-on-gesture avstängt så borde det vara som så att klockan bara startar upp fullt om man trycker på en av de två sidoknapparna som finns.
     
  14. Axel_Svensson

    Axel_Svensson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    11
    Gjorde en sökning efter uppdatering och fick nu att jag kunde ladda ner den 20MB stora uppdateringen för att lösa batteridrains. Ska bli spännande att se hur det blir efter detta.
     
    Sunbringer gillar detta.
  15. SirFarFred

    SirFarFred Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ladda just ner denna! Håller tummarna på att det blir bättre!
     

    Bifogade filer:

  16. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Har inte märkt någon skillnad på batteritiden. Snarare värre. Dragit 30% sen kl 6:30 imorse och då har jag inte använt gps eller något sådant. Bara suttit på armen som en vanlig klocka ungefär! AOD avslaget.
     
  17. Hikkanz

    Hikkanz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Min har har varit använd i 3 dagar sedan senaste fulladdning och varit igång 2dagar i streck med 45% kvar nu. Så ca 4 dagar kommer jag klara
     
  18. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Ni som har fått bättre batteritid efter uppdateringen, hur har ni gjort? Fabriksåterställning? Eller något annat? Jag pressar ungefär ett dygn bara per laddning laddning just nu tyvärr.
     
  19. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Såhär ser det ut efter en dag. Jag har knappt använt klockan men jag måste ändå ladda varje kväll nu för att den ska hålla en hel natt och en hel dag.

    Är det någon som har något tips? [​IMG]
     
  20. Flyckt

    Flyckt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jodå, jag har exakt samma problem efter uppdateringen (jag har skrivit ett par inlägg längre upp i den här tråden om det).
    Jag har efter dessa inlägg skickat in klockan till Samsung Service (då de bytte batteriet åt mig, vilket naturligtvis inte alls förbättrade något).
    Jag har precis fått nya frakthandlingar så jag ska skicka in den en andra gång nu.

    Det jag märkt är att om jag sätter klockan i flygplansläge, lägger den i laddaren och låter den ligga så i ett antal timmar så börjar den ibland helt plötsligt fungera som den ska. Efter den kuren så brukar den fungera någon dag för att sedan helt utan att jag gör något med klockan övergå till att dra omkring 10..15% batteri per timme igen.

    När klockan är i "trasigt" läge så ser jag att den skapar omkring 300 kraschdumpar i timmen i mappen /opt/usr/share/crash/dump (jag ser dem via TizenStudio), och dumparna berättar att det är /usr/bin/gpsd som kraschar. Min slutsats blir att något i version 3 inte fungerar som det ska med någon komponent i klockan.
    "Sluggish detected by App: gpsd" står det i loggarna, så jag gissar att det har med GPS:en att göra på något sätt.

    Kraschdumparna blir ju ganska många, och varje är på omkring 500kB, så efter någon dag så är lagringsutrymmet i klockan slut, trots att inga (extra) appar är installerade i den. En fabriksåterställning är det enda sättet jag kommit på för att få bort dessa loggar. Fabriksåterställningen fixar inte problemet med klockan dock.

    Mitt tips är med andra ord:
    Testa att sätta klockan i flygplansläge, lägg den i laddaren och låt den ligga på laddning så över natten eller kanske längre än så och se om den kanske börjar fungera ett tag i alla fall.

    Annars är det bara att fortsätta att tjata på Samsung och försöka få hjälp av dem...
     
    Last edited: 22 jan 2018
    Kiwi, Faizty, Sunbringer och 1 annan gillar detta.