Chromecast buffar olidligt

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av s2henke, 20 jan 2018.

  1. s2henke

    s2henke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vår Chromecast gen. 2 gör oss tokiga då den hela tiden ställer sig och buffrar, C more och Viaplay är de tjänster som det oftast buffrar på, och då kan det pågå flera minuter om det ens kommer igång igen. Andra playtjänster buffrar men kommer relativt snabbt tillbaka.

    Har upptäckt att om man castar skärmen istället för att via playtjänsten trycka på cast symbolen så funkar det bättre. Även att se programmet eller filmen via telefon eller surfplatta går utan problem.

    Har trott att vårt Wifi varit problemet och köpt en Ubiquti accesspunkt men problem kvarstår, Chromecast buffrar och buffrar.

    Någon som har någon idé?

    Hälsningar Henrik
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. s2henke

    s2henke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, återställning har jag provat även att byta till 5Ghz, ingen skillnad.
     
  4. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har också problem, 70% av gångerna den buffrar så har frugan just låst upp sin telefon och snabbt kollat något, när den buffrat klart så är det sämre bildkvalite en stund. Jag ska testa att byta accesspunkt.
     
  5. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Undrar om du/ ni inte har problem med Googles bug som vi börjat diskutera i tråden: "Google Chromecast och Google Home orsakar tillfälligt Wifi drops". När någon väcker upp en telefon på nätverket skickar den ut en burst av MQ telegram som kan sänka hela nätverket.
     
  6. s2henke

    s2henke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är inte omöjligt, har sett att telefonens aod, Always in display ändras i samband med buffringen. Vad kan man göra åt buggen isf?

    Verkar som vår Chromecast gen 1 är mindre buffring benägen?!
     
  7. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Den enda man kan göra på sin sida är att koppla bort den enheten som orsakar felet. Annars får man vänta på mjukvaru update från routerns tillverkare eller Google.

    Google Chromecast and Home devices are causing problems with some Wi-Fi networks
     
    bernard gillar detta.
  8. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej

    Har haft väldiga problem med buffringar med våra chromecast i flera veckor, räckte ibland att någon låste upp telefonen, bytte wifi till en separat accesspunkt utan större skillnad, för två dagar sedan så körde jag wireshark och kollade vilken port viaplay streamade på och jag kom fram till 443, vilket kan vara felaktigt, men jag aktiverade QoS i min router (Netgear 3500L med dd-wrt) och lade till port 443 som prioriterad trafik på wan, sedan dess har set aldrig strulat, löste QoS felet eller är det en tillfällighet, vad tror ni?
     
  9. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Felet tillbaka, hjälpte tydligen inte.
     
  10. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Jag har också problem med Viaplay; SVT Play, Netflix och Youtube funkar mycket bättre. Streama från datorn till Chromecasten funkar också rätt bra. Har varit så i flera år.

    Aldrig några problem med Viaplay om jag ser via dator, surfplatta eller telefon. Endast Chromecast strular.

    Tänkte först att Chromecast (gen1) var känslig för störning från alla nätverk på 2.4-bandet som vi har här i hyreshuset, så jag skaffade en Chromecast gen 2 och kör den på 5GHz-nätet där jag är i stort sett ensam. 2 meter från router till TV. Finns inga planer på att det är fel på nätverkshastigheten, en dator mycket längre bort i lägenheten laddar i 80Mbit/s från samma nätverk (givetvis inte samtidigt som jag felsöker chromecasten).

    Trots 5GHz-bandet buffrar Viaplay ganska ofta, men det är ändå klart bättre än 2.4-bandet. Barnen blir vansinniga, så nu ryker snart Viaplay.

    Frågan är dock, varför strular Viaplay mest? De kan väl knappast köra med radikalt högre bitrate än andra streamingtjänster?
     
  11. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag köpte en ethernetadapter till usb på ebay och kör trådat på min Chromecast nu, funkar mycket bättre än innan. Kan bli något strul ibland men det kan bero på min router.