Nytt spel: Hamster Climb

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av baskus, 1 jul 2010.

  1. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Håller med, jag är lite tveksam till power-ups, det kan förstöra den fina enkelheten i spelet :)
     
  2. beversvans

    beversvans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kan du inte göra en classic mode då? och det är som det är nu och typ en annan med power-up och sån.
     
  3. pubisboy

    pubisboy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Mycket bra förslag! <3
     
  4. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inga problem. :) Kul att du gillar spelet. :D

    Jag vill inte heller att spelet ska bli för rörigt. Vill inte att folk ska dö för att de inte vågar hoppa på power ups eller att de blir förvirrade och inte vet vad saker gör. Men lite borde man kunna lägga till. Ska dock testa varje grej ordentligt först att den känns bra, annars skippar jag den.

    Ljud vill jag och många andra också ha. Tänkte lägga in det i update efter den jag jobbar på nu med nya high scores systemet. Har en kompis som kanske ska hjälpa mig med en bakgrundslåt. Sen vill jag har ett krashljud för varje sak. Så det låter träkrash när man hoppar på en låda och att fågeln skriker när man hoppar på den t.ex. Hade redan tänkt att det ska finnas en Sounds rubrik i Options där man kan stänga av musiken och ljudeffekter separat. :)


    Edit: Missade först att det var en till sida på tråden så såg inte det ni skrivit om classic mode.
    Tänkte redan ha fler game modes så att ha en som behåller det "gamla" spelet verkar som en bra ide. :D Classic, "Nåt där det finns power ups", Time Attack osv. :D Tack så mycket för förslag. :)
     
    Last edited: 6 aug 2010
  5. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Semester -> mindre tid att koda. :-( :-P Hinner inte göra så mycket men har ändå gjort lite. :-)

    Kom på att konton för high scores inte blir nå bra. Har man inte internet när man ska göra sitt första konto för att ladda upp ett score så kommer jag inte på nån användarvänlig lösning. Dessutom är det lite komplicerat även om man inte tänker på det. Att för en inte så inbiten att behöva tjaffsa med konto och sånt blir nog bara nåt som gör att man lägger ner spelet.

    Istället tänker jag använda ett unikt telefon id som varje telefon som gått in på market har. Så när man laddar upp ett score skickas telefonens id och det namn man själv skriver in med. Sen ser high scores systemet varje kombination av id och namn som en "spelare". Så laddar man upp som "kalle" från sin telefon så skiljer systemet det från om någon annan laddar upp som "kalle". Varje gång någon laddar upp ett bättre score än sitt förra med samma id+namn (och samma kontroll, systemet har skiljda listor) så ersätts det gammla. Detta gör att varje spelare (id+namn) bara har ett score i varje lista den är med i så att ingen kan spamma listorna.

    Detta blir ett simpelt system för användaren som ändå klarar av allt som jag kan komma på är viktigt.

    Score systemet sparar då, för varje enskilt score:
    * namn
    * id
    * poäng
    * land
    * kontroll
    * datum + tid
    Man kommer i spelet kunna se 5 high scores listor:
    * bäst i världen
    * bäst nationellt
    * bäst senaste dagen
    * bäst senaste månaden
    * bäst lokalt på telefonen
    Tror jag ska göra så den visar top 50 i varje lista. Antagligen lägre på den lokala, har nog kvar top 10 där.

    Hur tycker ni det låter?
     
  6. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Det låter bra ;)
     
  7. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Låter utmärkt.
     
  8. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

  9. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Toppen! :)
     
  10. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu börjar high scores systemet funka lite bättre och mer som jag vill. :) Har helt bytt till id och namn nu så nu är det på väg åt rätt håll. :D

    Hamster Climb passerat 20000 nedladdningar! :D Tack så mycket för att ni lagt ner tid på att spela och testat! :) Det har hjälpt mycket. :D
     
  11. skidjesper

    skidjesper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Grymt spel som funkar hur bra som helst med min Galaxy S. Inga som helst buggar som jag har upptäckt. Detta spel ligger 3:a på min topplista med spel efter Dropball in space och Android Jump.
     
  12. mjo

    mjo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Edit: Var inget.....
     
    Last edited: 16 aug 2010
  13. forsba

    forsba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fungerar problemfritt på min HTC Wildfire! :)
     
  14. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skönt att höra. :) Rapportering om hur bra spelet funkar på olika telefoner är den viktigaste feedbacken. :D
     
  15. forsba

    forsba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur skapade du spelet? :)

    Använde du Android SDK eller nåt annat program?
     
  16. Miiku

    Miiku Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tja!

    Grymt beroende framkallande spel! (gillart)

    vet dock inte om det är pga. spelet.. installerade det ikväll runt 20 tiden och spelade i en 20-30 minuter (hade lätt spenderat en timme eller mer om inte filmen hade börjat) hade då ca 45% av batteriet kvar.. skulle precis lägga mig och såg att mobilen hade dött pga av att batteriet dog.. tänkte bara höra här om det är några andra som har haft problem med batteriet och detta spelet? eller om det är något annat som drog ut på batteriet.. har dock inte haft problem tidigare med detta..
     
  17. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag programmerade hela spelet i Eclipse och använde såklart Android SDK från android.com också. :) All grafik ritade jag i The GIMP. Väldigt trevliga verktyg måste jag säga. :) Lätt att bara koppla in telefonen med USB och trycka på en knapp för att senaste ändringarna ska installeras och köras på telefonen så man kan testa. :D
     
    Last edited: 18 aug 2010
  18. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hum, det där lät inge bra. Hoppas inte det var Hamster Climb som gjorde det... Tror inte jag har haft det problemet på min telefon. :ehm: Säg till om det händer igen och gärna andra också om ni haft problem.

    Tech talk: Grejen är att det är en tråd som går i bakgrunden som ritar upp grafiken. Om den av någon anledning inte stängs ner när man går ur spelet så skulle det nog kunna bli att spelet drar lika mycket batteri som när man spelar. :ehm: Jag får stirra på koden innan jag släpper nästa version så kanske jag kan få bort någon eventuell bug.
     
  19. forsba

    forsba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER



    Okej, jag länge velat göra ett spel, men grejen är att jag inte kan kodning och programmera. Har du tidigare erfarenheter eller? Och var det svårt? :P
     
    Last edited: 18 aug 2010
  20. Phattss

    Phattss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fungerar även prima på HTC Wildfire som någon tidigare nämnde.

    Väldigt underhållande, bra jobbat.
    Feta creds till dig och din flickvän :)