Justera inmatning på tangentbordet...

Diskussion i 'Xperia XZ Premium' startad av Xperianoob, 21 jan 2018.

  1. Xperianoob

    Xperianoob Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    En av många irriterande detaljer som jag upplever med övergången till Sony xz premium är att tangentbordet ofta tolkar mina bokstäver fel. Det är väl egentligen jag som generellt låter fingertoppen hamna får långt ned, så att ett t blir ett g etc. Men detta hände aldrig med min förra telefon så uppenbarligen tolkas mina avtryck olika. Störigt är det hursomhelst. Frågan lyder: finns det något sätt bland alla inställningsmöjligheter att kalibrera inmatningen?
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej det finns inget sätt att göra det på. Kör du samma tangentbord på telefonerna? Testa annars att installera det som du hade på din förra telefon på den här också och se om det blir bättre.
     
  3. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Om du laddar ner ett annat tangentbord t.ex. Gboard så kan du justera storleken, det kanske hjälper att träffa rätt då?
     
  4. Xperianoob

    Xperianoob Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Att ladda ner nytt tangentbord är nytt för mig och hittar inte riktigt hur man gör det. Men det blev lite bättre när jag gjorde tangentbordet större. Är mjukvaran sonyspecifik eller beter sig alla Androidtelefoner på ungefär samma sätt generellt? En annan sak är att jag gärna skulle vilja ha frågetecken och utropstecken direkt på tangentbordet.
     
  5. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Du kan via appen Play Butik ladda ner Gboard eller Swiftkey som är de populäraste tangentbordsapparna. Mjukvaran är Sony-specifik men vissa appar finns på alla Android-telefoner. Sony är en av tillverkarna som mixtrar minst med telefonens mjukvara.
     
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Visst jag missar ibland men är sämst på att skriva på telefonen. XZ Premium är ju en riktigt bra skärm och svarar bra på kontakt, när jag är tvungen använda min gamla jobb eller reserv lur, missar jag inte så ofta för jag får trycka hårt och det går segt skriva, aldrig brytt mig om att byta tgb på nån lur så jag fick lära mig SwiftKey på xzp det tog ett litet tag men nu funkar det hyfsat..... Men det är ju mitt fel ju äldre jag blir desto mindre mekar jag med luren. Jag upplever att Xperia tgb är större knappar än SwiftKey men kör med SwiftKey iaf.
     
  7. trickson

    trickson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag gillade inte swiftkey som var inlagt ur kartong så jag laddade ner xperia tangentbordet som jag haft på mina tidigare. Det har dessutom en egen tangent för frågetecken, utropstecken med mera. Till höger om mellanslag. Kort tryck för punkt, långt för de andra... ☺
     
    Xperianoob gillar detta.
  8. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Det går att justera storleken på knapparna för tangentbordet:
    Gå till appen SwiftKey-tangentbord --> Skrift --> Ändra storlek --> Tryck på Störst