Drar högtalare ström när de inte spelar musik?

Diskussion i 'Off Topic' startad av four911, 18 aug 2010.

  1. four911

    four911 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vanliga högtalare, alltså datorhögtalare du kopplar in i väggen, drar sådana ström även om du inte spelar någon musik eller ljud i dem? Mina Logitech har uteffekt på 80 watt om jag inte minns fel, och det är ju samma som en ganska stark glödlampa. Om jag bara låter högtalarna stå på, drar de lika mycket ström, eller minskar förbrukningen så det är mellan 0-5 watt?

    Undrar då jag kanske vill börja använda mina högtalare som alarm på morgonen till min mobil. :)
     
  2. coredev

    coredev Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Eftersom det rör sig om så små strömmar när ljudsignalerna förmedlas i koppartråden så bör det knappast vara någon större skillnad på den totala strömförbrukningen under idle och under arbete. Sedan är det väl så att de flesta transformatorer alltid jobbar på 100% - oavsett om det är en belastning bakom eller ej. Och då drar ju din anläggning alltid typ 40W.

    OBS, detta är endast en halvkvalificerad gissning. :)
     
  3. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    @four911, jag antar att det är aktiva högtalare du menar (inbyggd förstärkare)? 1-5 W låter som en rimlig strömförbrukning så länge du inte spelar för fullt, det är en rätt normal tomgångsström för nätanslutna apparater (tranformatorer drar bara så mycket effekt som behövs för att driva lasten plus lite förluster). Det behövs förvånansvärt lite effekt för att spela ganska högt, 1 W låter mer än man tror med lättdrivna högtalare.

    Max uteffekt på högtalare brukar ofta vara rent teoretiska värden, finns inte många (om ens några?) som klarar av att avge märkeffekten med normal musik vid acceptabel distorsion. Oftast brukar nätdelen inte ens vara dimensionerad för högtalarelementens märkeffekt.

    Att använda högtalarna som alarm borde funka fint och du lär definitivt kunna vakna :-)