Första intryck Moto X4

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av MaTTi, 2 nov 2017.

  1. MaTTi

    MaTTi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Någon som fått hem den ennu? Hur värkar den? Nöjda? Väntar på min med spänning.
     
    bernard gillar detta.
  2. powderfish

    powderfish Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har fått min. Är mestadels positiv, men stör mig på att jag inte kan föra över appdata till minneskortet. Sen får jag inte nfc att reagera annars känns den ganska kvick, gillar moto rörelser.
     
    bernard gillar detta.
  3. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Positivt intryck hittills. Känns bra ihopskruvad :)
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur upplever ni kameran, speciellt i porträttläget? Jag testade den för länge sedan precis efter att den presenterats och upplevde den som väldigt seg i det läget. I övrigt var flytet däremot rätt hyggligt.


    Batteritid? Bildskärm?
     
  5. Perl63

    Perl63 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20
    Hej, köpte hos Webhallen när de sålde för 2.000. Har innan en ZTE Axon 7 mini dagligen, främst för ljudet (DAC) och amoled-skärmen. Jämfört med den känns X4 mycket mer premium och gillar framförallt att den är IP68/vattentät, har nästan ren android och får minst 2 års uppdateringar som dessutom kommer snabbt och mycket ljusstark skärm. Har lagt in Googles kamera för HDR+ som funkar jättebra! Fantastisk batteritid, får ut 2 dagar med måttlig förbrukning och den laddar supersnabbt. Skärmen slår nuvarande Amoled. Super byggkvalitet. Det enda som är "mäh" är ljudet vid trådad hörlur. Okey, men inte i klass med Axon. Så jag kommer att fortsätta köra Axon som ljudspelare/Spotify för trådat ljud. Har inte testat Bluetooth-ljud än, men hoppas det är bättre/riktigt bra (har höga förväntningar).
    Sammanfattning; rekommenderar denna som en bra mellanklassmodell för den som vill hänga med när Android utvecklas vidare (Oreo, Android One m.m.)
     
    tpalsson och bernard gillar detta.
  6. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag kvistade också in på webhallen och hann få mig en sådan till detta grymma pris. ärligt talat visste jag inte vad sjutton jag gjorde det för, då jag dels föredrar betydligt större skärmar och dels redan hade en moto g5s plus som reservlur. men jag intalade mig själv att usb c, ip 68 och förmodligen bättre kamera var värt det :)

    har kört den nu över helgen (har fn en note8 som daily men byter den oftast mot nåt annat över helgen för att jag behöver lite bättre batteritid då).

    allt funkar prima och kameran är absolut tillräckligt bra för mig (har även installerat gcam, men tycker rentav att stock camera varit god nog åt mig i de flesta scenarier jag hittills testat). den ÄR en aning långsam i vissa moment om jag jämför med op5 som jag hade förut och med honor 8 pro som är en annan av mina reserver. då tänker jag framförallt på sånt som nedladdingar och uppdateringar som går löjligt snabbt på dessa. men väl man är inne i systemet eller apparna så flyter det på finfint, och man får tänka på att dessa lurar jag nämner är rätt extremt snabba och även min note8 känns lite långsam jämfört med dem.

    jag gillar ju verkligen moto och vill alltid ha en - har haft moto z, moto z play, moto g5s plus och nu denna. moto display utklassar allt annat i aviseringsväg anser jag, och sen gillar jag också skarpt möjligheten som numera finns att ersätta navigationsknapparna med svepgester på fingeravtrycksläsaren. och annars är de ju helt enkelt enormt stabila samt lena att använda. och de i mer mellan/budgetklass har dessutom utmärkt batteritid. Ja föralldel, även moto z med sitt size zero-batteri hade ju oväntat hyfsad batteritid ändå, med tanke på förutsättningarna.

    skärmstorleken var inte lika mycket av en issue som jag förväntade mig, jag vill nog fortfarande personligen inte ha en så liten skärm jämt, men ärligt talat var det också lite skönt som omväxling med en betydligt hanterligare telefon än note8. på helgerna har man ju också sina surfplattor och laptopar närmare tillhands större del av tiden så man har mindre behov av att telefonens skärm ska kunna agera surfplatta också. eller ja - så är det för mig.

    en sak jag reagerat på är att den laddat väldigt långsamt jämfört med mina andra tidigare och nuvarande enheter. nu har jag förvisso inte använt den medföljande laddaren, men alla mina andra enheter laddar betydligt snabbare på de laddare jag använt o_O.

    En annan sak där jag tycker den sticker ut på ett kanske mindre bra sätt är dess helt enorma halkighet. Då brukar jag ofta undra när folk klagar på olika telefoner hur hala de är vad de menar med det, men den här blev i stort sett telefonen som klargjorde för mig vad det är folk pratar om - alltså lägg den precis varsomhelst och titta bort en sekund och den ligger på golvet. Men den har samtidigt inte tagit minsta skada av sina otaliga fall under de två första dygnen innan jag hann få hem ett skal, men jag måste ändå verkligen rekommendera att man skaffar ett! Annars älskar jag den där skålade formen på baksidan som gör att en telefon ligger sjukt bra i handen :)
     
    dannejanne, Franke och bernard gillar detta.
  7. Perl63

    Perl63 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20
    Hej, för att turboladda (Turbo Power) måste du använda den medföljande laddaren. Jag får också turboladdningen från min kinaimporterade Blitzwolf QC Quick Charger 3.0 (från Banggood). Turboläget är riktigt snabbt. Batteritiden ska tydligen bli ännu bättre med Oreo. Men mycket buggar i Oreo så jag tänker avvakta lite med uppgradering. Just nu mkt nöjd!
     
    kissidor och bernard gillar detta.
  8. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Vilken version och vilka inställningar använder du :)? jag har också lagt in det och det funkar, men tänkte du kanske har bättre koll på vilket som är det optimala :)

    har googlat lite nu och funnit att motorola turbo power lär ska vara kompatibel med/samma sak som qc 2, men inte med qc 3 som jag har i bilen. det är flera som frågat om sina motos långsamma laddning med qc 3-laddare, men din funkar ju så då blir det mystiskt igen o_O
    ja hursomhelst, jag stoppade i en qc 2-laddare och då kom det upp "turbo power" på displayen så får se nu hur detta går. hursomhelst så laddar den alltså betydligt långsammare än min andra enheter på dels qc 3 och dels en "vanlig" laddare med 2-2.4A. men den behöver ju inte stödladdas flera gånger om dan heller som vissa andra telefoner man har/har haft, så det är väl inte hela världen :)
     
  9. Perl63

    Perl63 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20
    Hej, jag kollar in Moto x4 på XDAMoto X4 Forum on XDA Developers. Här är länk till den kamera jag använder men du har flera versioner av GCAM att testa. Den här är bra Scrubber GCam portrait mode working both on the front and back camera of x4, porträtt+ (selfies med 16 MP frontkameran och blixt) funkar kanon.

    Ang. turbo-laddning så kan jag bara säga att jag är nöjd med medföljande laddare och min Blitzwolf. Jag är inte så bra på detta men tror att du ska kolla att det är 15Wturbopower 15 wall charger från din laddare alt. kolla om du kan köpa Motorolas värsting på 28,5Wturbopower 30 wall charger | Motorola US

    Passar också på att tipsa på ett enkelt TPU-skalTPU SILICONE COVER FOR MOTOROLA MOTO X4 SOFT CASE SILICON BUMPER MOBILE PHONE | eBay jag tycker är billigt och funkar bra, håller med om att X4 är lite hal. Är egentligen mitt enda klagomål på telefonen. Obs! från Ebay Tyskland, tog 4 dagar till Sverige och jag slapp PostNords nya avgift på 125 kr från Kina på denna (men inte på mina andra beställningar. Skit!).
     
    fretig gillar detta.
  10. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    En stor dealbreaker för mig, hade jag vetat det innan, är att man inte kan köra miracast med mindre än att man har en Chromecast.

    Mina senaste lurar hade inte det problemet. Sjukt att de låser in en!
     
  11. Mårten S

    Mårten S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag försöker hitta en bra billaddare med 2 laddportar som funkar med turboladdnigen. Någon kan rekomendera någon?
     
  12. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    miracast trodde jag bara sony kirrade mer eller mindre.. har haft en telefon som klarade av det utan större hickups. känns som funktionen är bortglömd numera.
     
  13. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Kommer från en op2 och innan dess redmi 2. Inga problem där.

    Ska fungera med root iofs
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Miracast är en helt död standard. I princip inga telefoner på marknaden har stöd för det längre eftersom ingen längre utvecklar standarden. Om du vill ha stöd för Miracast får du hålla dig till gamla telefoner är jag rädd för.
     
  15. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    I min Huawei finns det Mirrorshare som fungerar på liknade sättssom Miracast, tror Samsung har någon liknande funktion också.
     
  16. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ja alltså, tekniken finns ju där, syftet med låsningen är att tvinga en använda Chromecast. Då funkar det galant.
     
  17. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

  18. Perl63

    Perl63 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20
    Återkommer med lite feedback efter mina ca 14 dagar med Oreo/Android 8.0 med säkerhetspatch från december 2017 (OPW27.2). Klart imponerad av Moto X4! Fortsatt snabb, hög kvalitetskänsla och bra batteritid med Oreo. Google-kameran är nu ännu bättre med Arnova8G2_beta15 (Google Camera Port with HDR+, 60fps video and slow motion).

    Men .... Lagg i dialern? Wtf håller Google på med! Verkar vara ett generellt Oreo-problem och känns som värsta nybörjarmissen! Försöka utmana Apple och så släpper man en uppdatering som inte går att ringa med. Tjena! Klockrent!

    Och ja, jag har rensat cache och data på dialern.

    Så, fortsatt nöjd med telefonen eftersom jag inte ringer så mycket, men störd över Googles kvalitetsnivå på Oreo. Ärligt talat, varför skrivs det inte mer om detta på Swedroid? Mina föräldrar är +80 år, inte en chans att jag kommer att uppgradera deras mobiler till Oreo med ett sådant fel.
     
    fretig och bernard gillar detta.
  19. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Har ingen lagg i dialern här. Enda jag stör mig på är avsaknaden av miracast.
     
  20. Perl63

    Perl63 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag lägger till att jag löste lagget genom att följa denna guide Fix Dialer App Lag in Xiaomi Mi A1, Pixel 2, and Other Oreo devices och punkt 1 Revoke Telephon Permission. Gick igenom och tog bort de flesta tilldelade behörigheter, inte bara för telefon och min Moto X4 blev rappare. Så Oreo-felet ligger nog i behörighetssystemet. PS. Rör inte BankID som kräver telefon-behörighet för att funka (antagligen för att jag kör verifiera med fingeravtryck och inte med kod).
     
    bernard gillar detta.