Jag tror jag skippar Android... (Problem med uppkoppling)

Diskussion i 'Allmänt' startad av medic, 17 aug 2010.

  1. medic

    medic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Nexus 6P
    Platta:
    Sony Z4
    Tjena.
    First time poster, long time reader.

    Jag har tröttnat rejält på min Hero. När jag köpte den var jag jävligt nöjd (haft den ca 1 år) Jag brydde mig inte om lagget som fanns, att betalapps inte fanns.... inte heller att jag var en försökskanin för ett OS som utvecklades, det visste jag ju redan från början.

    Saker och ting har förbättrats, det blir snyggare, flyter på lite bättre... men det känns som att det bara händer ibland. När jag som mest behöver flytet,snabbheten, responsen... så segar telefonen bara ner sig. När jag endast pillar med den, så brukar det oftast funka bra :ehm:

    När jag har visat telefonen för polare och dylikt så ber jag till gud att den ska funka som den bör... men tyvärr sviker den mig oftare än inte. Jag har ofta försvarat Android emot iphonedyrkare, men ju längre jag har min Hero desto oftare blir jag bara arg och suckar. Idag har jag tom funderat på att byta tillbaka till min N95a 8Gb.

    Det som jag haft problem med som stör mig mest är telefonens uppkoppling. Samma problem sedan dag 1. Jag struntade i detta och hoppades det skulle åtgärdas med framtida uppdateringar. Jag tror faktiskt det har blivit värre med 2.1 uppdateringen som kom.

    Min uppkoppling försvinner VÄLDIGT ofta. Oftast när jag behöver den som mest. Jag bor i Örebro med bra täckning, och har hög hastighet från 3. Det där lilla (H) i övre hörnet finns alltid där. Problemet är att telefonen ofta låser sig och endast laddar upp data... detta pågår i ca 30 sec-1 min. Sedan så börjar nedladdningen och hemsidan visas. Detta har som sagts funnits sedan dag 1. Nu har det blivit värre. Jag kan fan inte surfa. Sidan vägrar laddas även när nedladdningspilen lyser. Har märkt detta efter 2.1 uppdateringen. Jag har provat allt möjligt, soft wipe, hard wipe, ta bort cookies etc. 3 säger att detta inte har något med de att göra. Jag har läst här på forumet att andra ibland har besvär med detta, ingen speciell telefon eller operatör. Jag är helt lost... :cry:


    Detta är riktigt avtändande. Jag har inte precis ett sug i magen efter en ny Android telefon. Jag har förlåtit, varit hoppfull, bönat och bett. Nu är jag bara irriterad och ledsen. Ledsen för att jag troligen skippar Android i några år framöver och hoppar på Symbian, Linux eller iOS tåget.

    Jag skulle bli otroligt glad ifall ni kunde hjälpa mig att lösa problemet, det skulle isf göra att jag behåller min telefon en tid framöver. HJÄLP MIG!

    MVH

    Patrik
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Kan det vara din telefon som är knas? Har du möjlighet så testa en Desire en dag eller två.
     
  3. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan bara beklaga att du har haft otur. Har själv aldrig haft en Hero, däremot en Samsung Galaxy som jag aldrig gillade. Trots att jag köpte den då dyraste Androidtelefonen som fanns, gav jag inte upp pga Galaxyn enorma brister.
    Köpte mig en Desire i våras och är världens nöjdaste med den.
    Jag vill påstå att det mesta som kom innan Desire/Galaxy S/Evo etc var betaversioner som vi early adopters fick ta smällen på. Hårdvaran och mjukvaran var inte riktigt klar.

    Kan som sagt inte svara för Heron, och att den tappar nät låter mer som ett måndagsexemplar, men rent generellt vill jag bara säga att du inte ska vara rädd för att skaffa en ny Android.
    Det är nu som själva Androidupplevelsen börjar :)
     
  4. opi

    opi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har Desire och jag får aldrig dåna här problem du verkar få, men jag tappar också helt mottagning ibland fast jag skyller på 3
    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  5. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Tre verkar dras med en del problem.
     
  6. opi

    opi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och jag kan inte byta försän 2011 tror jag.....

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  7. BinabiQ

    BinabiQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem med min Desire, rättså övertygad att det är 3 som jävlas, inte telefonen.
     
  8. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Slightly off topic: Tre har fungerat klockrent för mig under de åren jag har varit kund, men senaste månaden har varit lite småjobbig. Jag hoppas att det bara är tillfälligt, för det är fullkomligt värdelöst att man titt som tätt kopplas ner från datauppkopplingen (3G-symbolen försvinner och bara telefoni/SMS fungerar). Den kommer för all del snabbt tillbaka igen, efter max 15 sek, men det skall inte hända öht.

    On topic: Jag förstår dina frustrationer om det är så illa som du beskriver. Första generationens androidtelefoner är ärligen inget vidare - hårdvaran orkar helt enkelt inte med när man skruvar upp tempot. Jag har optimerat min gamla telefon till förtvivlan, men man når snabbt en punkt då man helt enkelt inte kan göra mer för att bättra på prestandan.

    Får hoppas att du, om du lämnar Android, inte drar dig för att ge plattformen en ny chans om något år eller så. Det blir faktiskt bättre hela tiden, både mjukvaran och hårdvaran.
     
  9. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Min Hero fungerade alltid klockrent både i uppkoppling och i hastighet (med telia), köpte en N1a när uppdateringen aldrig kom så jag har ju inte provat sedan.
     
  10. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Har problem med uppkopplingen också med min X10 mini med 3
     
  11. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Skulle vara bra om du kunde låna en väns simkort (gärna med annan operatör) och testköra. Då kan du ta reda på om det är operatörsrelaterat eller om det är något knas med simkortet, eller om det är något fel på telefonen (ex. simkortsläsaren). Om felet hade varit direkt relaterat till Android hade det nog fått mycket större proportioner.
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    3 har problem i Göteborg också. Kompisar med Android, iPhone eller valfri annan smartare telefon har problem med knackig mottagning då och då i tid och otid.

    Testa en annan uppsättning. Ny telefon och nytt abbonemang. Låna av någon.
     
  13. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Betyder inte H i menyn att det inte är 3G, det ska ju stå 3G.

    Är du säker på att du inte stängt av 3G?

    /perty
     
  14. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    H betyder 3G, såvitt jag vet.
     
  15. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag har inga problem alls med mottagningen med Tre och har heller inte någon sämre upplevelse med min Galaxy S än med min tidigare Nokia N95 8GB (och Nokia brukar leverera bra antenner).
     
    Last edited: 18 aug 2010
  16. crazyrobban

    crazyrobban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CM 13
    Jag tror problemet är HTC baserat.

    Jag har Telenor, och hade samma problem med min Hero, och har nu samma problem (om än mycket mer sällan) på min Desire.

    Likaså har en kollega på jobbet en Desire med Halebop och får också telefonen att fastna i uppladdning i upp till en eller två minuter då och då.
     
  17. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    H står för HSDPA, dvs High-Speed Downlink Packet Access vilket mer normalt brukar kallas "Turbo 3G".
     
  18. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hmm.. Det känner jag igen nu när du skriver det..

    Jag skulle prova att köra ett loggning program för att se om det blir nått fel (Exceptions) aLogCat t ex. Känns ju isf som ett hårdvarufel.
     
  19. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Spännande (förutom att det är skitjobbigt förstås), jag har precis samma problem med min Galaxy I7500. För mig är det beroende av vilken baseband-version jag använder, vissa fungerar bättre, andra sämre. T.ex. har alla samsung firmware sedan november fungerat riktigt dåligt, och uppkopplingen "hänger sig" hela tiden. Verkar vara ett ganska ovanligt problem, men jag vet att några andra galaxy-ägare upplevt samma sak. Trodde detta var ett problem med galaxyn, men uppenbarligen finns det även för dig. Frågan är vad det beror på... :(
     
  20. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har du försökt med ett nytt sim-kort? Detta problem kan uppstå om det är något fel med sim-kortet av egen erfarenhet samt en vän till mig med samma problem. Det är ganska vanligt så ta kontoakt med support och berätta/klaga om ditt problem. Lycka till!