Tråden för Google WiFi & Nest WiFi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

  1. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Nej, senast jag kollade på googles supportforum gick det inte.

    Ja, jag kör med netgear gs108T managed switches i hela huset, men det är rätt krångligt att sätta upp.
     
  2. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Okej, orkar du kortfattat förklara hur du har kopplat?
    Vad är annars alternativet? Låta gwifi-enheterna vara trådlösa och endast utnyttja de dragna nätverkskablar för iptv direkt digatalbox-->fiberomvandlaren?
     
  3. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag har Telia och de kör all trafik i ett uttag från fiberkonvertern. Ett VLAN med IP-TV, ett med IP-telefoni och ett med internet.

    Man tar in allt i en switch på en port, tar ut internet på en port, in i GWifi. GWifi LAN.sida in i en ny port på switchen och TV, telefoni och LAN trafik trunkeras på en port och skickas runt i kablarna i huset. På varje ställe där man behöver trådat har jag en sån switch där man kan ta ut LAN, IP-TV och telefoni på egna portar.

    Alternativet är ju att dra separata kablar för TVn, eller försöka köra TVn trådlöst med någon lösning (Ruckus är en grej som Telia säljer för det)
     
    Last edited: 1 feb 2018
  4. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Om jag köper ett Google wi-fi från amazon, kommer det funka här i sverige då? Priset är ju lite bättre där än här i sverige.
     
  5. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Tack för snabba svar! Löste det genom att dra två olika linor så nu är alla tre gwifi-enheter trådade samt förberett för iptv.

    En annan fråga: Har mellan 220-250 mbit/s (betalar för 250) trådlöst runt omkring i huset när jag mäter i gwifi-appen. Ibland visar dock samtidigt Bredbandskollen och Speedtest att det är runt 10-50 mbit/s. Varför så olika, och vad stämmer på riktigt? båda mäts med 5ghz-bandet så det är inte det.
     
    bernard gillar detta.
  6. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Om du verkligen är säker på att den kör 5GHz så låter det lågt. GWifi byter ju mellan banden som den vill, så du måste verkligen dubbelkolla att enheten kör 5GHz vid mättillfället. Annars är det väl nätet som kan vara långsamt. Har ingen erfarenhet av annan fiberleverantör än Telia och där har jag aldrig fått under 200Mbit över trådlöst vid något mättillfälle under de snart 4 år jag haft tjänsten. Har också 250/100.
     
    Last edited: 4 feb 2018
  7. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Ja, helt säker att det är på 5ghz-bandet. Det märkliga är ju att Gwifi-appen visar 220-250 mbit/s när jag mäter wifit där men runt 10-20 mbi/s när jag mäter på Bredbandskollen och Speednet. Jag testade då att streama 4k-material på två enheter och 2k på två enheter samtidigt. Det gick helt laggfritt. Nätet upplevs alltså inte så långsamt som testsidorna indikerar. Kan det vara något med servarna tex Bredbandskollen kopplar upp sig mot? (testat olika)

    Edit: se bilder
     

    Bifogade filer:

  8. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Skumt, jag får i stort sett samma fart rapporterad av GWifi som om Bredbandskollen. Nästa steg är väl att dubbelkolla att din trådlösa klient har vettig länkhastighet och att den klarar att köra 250/100 över wifi. Och sen om du kan köra bredbandskollen trådat från en dator för att se om flaskhalsen är hos alltele eller wifit. Min Oneplus 3T är lite sämre än pixel 2 xl på trådlöst och orkar inte riktigt maxa 250 ner. Dessa siffror är från pixeln.

    [​IMG][​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  9. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Ja, det skumma är att det kommer och går - de låga hastigheterna på Bredbandskollen och Speednet. De kan i sin tur visa helt olika resultat också, men på GWifi-appen är det alltid jämna resultat. Nu på morgonen hade jag 268 mbit/s på speednet och 190 på Bredbandskollen. Testar på Ipad (senaste, ej pro), macbook pro 2017, Htc U11+ och Honor 8, så har svårt att tro att det är själva enheterna. Nästa gång de visar så låga resultat igen får jag testa att tråda en dator direkt från fiberconvertern.
     
    bernard gillar detta.
  10. DeLedesma

    DeLedesma Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER


    Jag har samma problem som du. Jag har 250/100 uppkoppling.

    Får strax under 250/100 när jag mäter med Google wifi men strax under 100/80 när jag mäter med bredbandstest eller speedtest .
    Får dock aldrig mer än 100 med bredbandstest eller speedtestsvia wifit. Kopplar jag datorn med sladd till modemet så får jag strax under 250/100 när jag mäter mot bredbandstest och speedtest. Vet inte var hastigheten kapas
     
  11. _jonte

    _jonte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Skulle behöva göra ungefär setup... Nån särskild "billig" switch du kan rekommendera? (Gissar det var ett tag sen du köpte dina gs108t?)
    Vilka funktioner är det den ska ha för att klara detta?
     
  12. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    Inte riktigt som mitt problem, då jag nu har mätt även med nätverkskabel. Jag har nu felsökt genom att testa hastigheten olika tider på dygnet genom att koppla in en pc med nätverkskabel direkt in i fiberkonvertern och jämfört med wifi - de visar typ samma. Min hypotes är nu är att leverantören (alltele) inte klarar av att leverera så snabbt internet på kvällarna som jag betalar för. Jag har runt 220-250 mbit/s hela dagen och nätterna exkl. ca 18:00 -22:30. Då sjunker hastigheten till ca 30-90 mbit/s. Kan den hypotesen stämma? Vad göra, byta leverantör? Bredband2, Bahnhof, T3?
     
    Last edited: 6 feb 2018
  13. DeLedesma

    DeLedesma Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER



    Ok
    Någon som vill hjälpa mig att lösa mitt problem?
     
  14. someuser

    someuser Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Försöker läsa mig in GWIFI gillar alltså inte att man använder någon annan router för NAT?
    Hur gör ni som har mkt port forwarding och andra mer avancerade NAT funktioner där hemma?
     
  15. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    EDIT: mina finns fortfarande att köpa.

    Netgear Prosafe Gs108TV2 8-Port Gigabit Smart Switch | Dustin.se

    den ska klara flera VLAN om du behöver kunna köra både IP-TV och internet i samma kabel runt i huset.
     
    Last edited: 6 feb 2018
  16. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Låter rimligt att det blir toppar mellan de tiderna och om alltele köper för lite kapacitet så kan det ju bli så. Det man inte vet är ju om din nätleverantör har flaskhalsar, alltså den som alltele köper av för att skicka i era trådar - ett första steg är ju att kontakta alltele och konfrontera dem med dessa mätningar och fråga om de har kapacitetsbrist och om de i så fall tycker att det är rimligt.

    Om de tycker att ja, de är begränsat och man får leva med det är det ju bara att ställa samma fråga till de andra som du kan ha som leverantör. Jag har ingen förstahandserfarenhet av någon annan operatör än Telia som jag har tyvärr.
     
    S1887 gillar detta.
  17. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Beror väl på hur avancerade saker du vill göra. Jag har två servrar som jag gett fast IP på LAN sidan och port forward för http och ssh till en och https till den andra - det var hyfsat straight forward att sätta upp.
     
  18. _jonte

    _jonte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ubiquiti är ju väldigt poppis annars.
     
    _jonte gillar detta.
  20. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Har du nyss installerat det, fö
    Mystiken fortsätter. Hastigheterna på BBK och Speedtest fungerar klanderfritt till 18:30, då allt helt plötsligt sänks drastisk för att sedan fungera klanderfritt 22:30 igen. Under dessa timmar testade jag både igår och idag att ladda ner (torrent)filer på datorn och kom då med lätthet upp till 12-15 mb/sek. Multiplicerar jag det med 12 (vilket en väl gör?) motsvarar väl det 144-180 mbit/s? Samtidigt som jag laddar hem kan jag streama fyra skärmar samtidigt i 2k och 1080p utan lagg. Det verkar således som att det de facto inte är något problem med hastigheten, men BBK och Speednet visar hel andra siffror. Varför? Ovanstående gäller såväl wifi som med nätverkskabeln direkt från fiberkonvertern.