Diskussion: Förslag: Förbjud oregistrerade kontantkort

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av inact_0049, 12 jan 2018.

Taggar:
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Gubben i Kalmar

    Gubben i Kalmar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2016
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 9.0.0
    Pie
    Platta:
    Huawei MediaPad T1 8
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 4.3
    Platta 2:
    Xiaomi Mi Pad 4 plus
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Vi kommer tyvärr alltid att ha ett visst mått av lagbrott och terrorism. Tyvärr så ser vår värd ut så idag.
    På samma sätt som kriminella kommer använda alla möjligheter för att förverkliga sina planer, så måste samhället försöka försvåra för kriminella.
    Människor som försöker/arbetar med att försvåra för kriminella, arbetet inom ramen för svensk lag till skillnad från kriminella.
     
  2. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Kan hålla med dig om att - " Vi kommer tyvärr alltid att ha ett visst mått av lagbrott och terrorism." Men så ser vår värld tyvärr inte ut idag, då ett "visst mått" har eskalerat till ohanterbart. Samhället gör knappast något av vad de hade kunnat för att försvåra för kriminella, våld och terrorism, tvärtom faktiskt, man hjälper ju våldet att breda ut sig, i den verklighet jag lever i.
    Registrera kontantkort ser jag bara som en ytterligare löjlig grej av allt de styrande kommit med de sista åren för att makten ska bli fullkomlig, inte för att skydda medborgarna.
     
    ingfre och thehero gillar detta.
  3. Gubben i Kalmar

    Gubben i Kalmar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2016
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 9.0.0
    Pie
    Platta:
    Huawei MediaPad T1 8
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 4.3
    Platta 2:
    Xiaomi Mi Pad 4 plus
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Ett litet tanke experiment.
    Ponera att av dom oregistrerade korten som är aktiva idag blir 50% registrerade på frivillig basis. Ja nå har vi höjt ribban ett snäpp, skitbra, utan lagstiftning, än bättre. (Operatörerna verka vara på samma linje som de folkvalda. Och bjuder på bonus för varje registrerat kort.)
    Sen kan man alltid diskutera vad man borde ha gjort, vad man kunde ha gjort, osv. Men vi måste spela med de kort vi har på hand.
     
  4. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Så klart har du rätt från den vinkeln du resonerar, men ändå så totalt galet från min syn sett.
    Jag är så totalt emot allt som inskränker vår frihet, såsom med censuren, att man nu även vill ändra grundlagen med inskränkningar på yttrandefriheten, registrering av kontantkort är ett steg på den vägen också. Små steg som en stor del av folket ofta inte ens märker av mot en totalitär stat.

    Rätta vägen måste vara att ge den enskilde individen mer ansvar, inte ta den ifrån dem, om något överhuvudtaget ska kunna bli bättre i längden.
    Frihet och ansvar måste få rum att växa, med det driften framåt. Frihet är inget vi kan ta för givet utan den måste vi alla kämpa för, det kan vi inte göra om staten ska ta över mer och mer med bestämmande om att vi måste göra si el. så.
    Staten ska inte vara mamma och pappa till ett handikappat folk för att de ska slippa tänka bry sig själva och ta ansvar, för då går det enbart utför i en eskalerande fart. Precis som i kommunistdiktaturer och andra totalitära regimer/stater, där tom. en del av folket lär sig trivas med det för att slippa bry sig själva, som vi nu ser otaliga exempel på här dagligen där de enbart vill kräva. Till detta är vi på god väg med förlorad frihet om vi fortsätter tillåta ovannämnda saker och liknande.
    Ja, nu spårade det ur lite från ämnet med mycket politik, även om det just handlar om politik i denna fråga.
     
    Gubben i Kalmar och inact_0033 gillar detta.
  5. Gubben i Kalmar

    Gubben i Kalmar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2016
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 9.0.0
    Pie
    Platta:
    Huawei MediaPad T1 8
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 4.3
    Platta 2:
    Xiaomi Mi Pad 4 plus
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Ffodil från min sida är Dina politiska ståndpunkter ingaproblem, No bad feeling :-)
     
    ffodil gillar detta.
  6. inact_0033

    inact_0033 Guest

    @ffodil@ffodil Håller med till hundra procent.

    Personligen lämnar jag Sverige inom ett år. Ska ta min examen, jobba ihop ett litet kapital och sen flyttar jag permanent. Sverige går mer och mer mot en diktatur- och kontrollstat. Vill inte bo (och inte heller ha en framtida familj) i ett land där jag inte har friheten att bestämma över mitt egna liv och mina åsikter.
     
    ffodil gillar detta.
  7. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Bonus eller inte. Det är principen som gäller. Där finns bara 2st läger. Dvs dom som är för & dom som är emot, ingen gråzon.
     
    ffodil gillar detta.
  8. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Gubben i Kalmar gillar detta.
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    1. Registrerade SIM-kort hade inte förhindrat den här terroristattacken eller någon annan. Konversationerna med WhatsApp kommer fortfarande vara krypterade och man kommer inte komma åt innehållet.
    2. Även med registrerade SIM-kort hade han kunnat skicka 53 SIM-kort till Syren eller Afghanistan, han kunde registrerat minst 10 kort på sig själv hos varje svensk operatör. Inte särskilt troligt att han skulle kunna få problem med dessa förrän lång tid efter.
    3. Varför fick svenska SIM-kort, registrerade eller oregistrerade, roama i IS-kontrollerade områden? På Krim är det inte tillåtet så varför i "kalifatet"?
     
    ingfre och ffodil gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jasså? Kan man inte roama på Krim med svenska operatörer?
     
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Du kan bara roama med ett ryskt SIM-kort.
     
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Sen angående "Att svenska sim-kort används i IS-konton förvirrar inledningsvis polisens utredare som ser hur de svenska telefonnumren har använts i chattar där Akilov diskuterar sitt tänkta terrordåd."

    Detta är alltså i utredningen långt efter terrorattacken och det hade förstås inte spelat någon roll för utredningen eller något annat om dessa SIM-kort varit registrerade på Akilov eller är oregistrerade.
     
  13. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Korten användes väl i Sverige för att exempelvis registrera konton på Whatsapp och liknande tjänster.

    Det står ju i artikeln hur korten används för att gå till väga.
     
  14. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Den här tråden har blivit lite väl politisk. Jag hoppas att jag inte går över gränsen med denna post.

    När det gäller terrorism och risken för terroristdåd från IS och liknande organisationer så tror jag det är viktigt att komma ihåg att det är vår frihet, vår öppenhet och vår demokrati som de ser som ett hot.

    Om vi fortsätter att inskränka vår frihet, vår öppenhet och vår demokrati varje gång det smäller (vilken jag hoppas att det inte gör igen), så kommer de att se det som en seger och det kommer att ge dem en anledning att återkomma.

    De har två saker att vinna på dessa aktioner. Dels vill de isolera muslimer boende i europa för att förhindra att dessa sekuleras. Detta genom att skapa motsättningar mellan inflyttade muslimer och lokalbefolkningen samt att få oss att stänga våra gränser. Det är mycket lättare att radikalisera människor som inte är en del av samhället.

    Den andra saken är att de vill kunna visa kritiska människor i sitt närområde att vi i Europa inte tror på våra demokratiska värderingar. De vill kunna säga: Titta på de demokratiska länderna, så fort de blir lite skrajja så begränsas invånarnas rättigheter. Om Europa ger upp tron på demokrati, varför skall vi ta efter dem?

    För vår framtid är det så otroligt viktigt att vi inte ger dem vad de vill. Det är viktigt att vi försvarar vår frihet, vår öppenhet (inklusive öppna gränser) och vår demokrati. Det betyder att vi måste stoppa alla försök till censur, skydda rätten till privatliv, däribland rätten att komunicera anonymt och vara anonym på internet. Det är också viktigt att vi fortsätter att arbeta mot alla former av rasism och för att nyanlända skall kunna integreras i samhället.

     
    Buzz gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stänger denna tråd för tillfället då den börjat spåra ur.
     
    Gubben i Kalmar och Asawi gillar detta.
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tråden är nu, efter överläggning med övriga moderatorer, permanent låst. Hänvisar till politiktråden om ni vill fortsätta diskutera
     
    Gubben i Kalmar gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.