Diskussion: Intryck och omdömen Google Pixel 2

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Swedroid, 22 okt 2017.

  1. Onemanarmy

    Onemanarmy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2017
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    43
    Det jag är mest nyfiken på (kommer från ios och noll koll) är hur den fungerar med röststyrning i Sverige.

    Om jag kör engelska på telefonen med Google Assistant fungerar det att göra saker som tex ”call Örjan början” eller ”navigate till Trädgårdsgatan åttiofem”

    Och om jag nu väljer svenska som systemspråk, vad får jag istället för Google Assistant då? Och kan man då prata svenska med telefonen för tex skapa möten osv?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 326
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du väljer o ha svenska som systemspråk, kommer du inte kunna använda Google Assistent överhuvudtaget. Du kan dock använda Googles röstsökning o därmed kunna göra vissa saker. Har inte koll på vad, då jag inte använder det
     
  3. Onemanarmy

    Onemanarmy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2017
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    43
    Ja då dök pixeln upp.. Och jag plockade ut simkortet från min iPhone 6s som kommer förmodligen bli mitt sista besök på iOS som jag använt sedan iPhone 3g. Har aldrig rört en android telefon, petat lite på en gammal android platta i jobbet bara.

    Så detta blev en jävla intressant omställning ska ni veta.


    Byggkvalitet = Grymt bra, känns gedigen och väldigt lik 6sen i både storlek och form. När jag klickade ned pixeln i sitt nya spigen fodral så kunde man knappt se skillnad på de två med skärmen släckt. Den här är mer greppvänlig dock.


    Uppstart = hyfsad och lite buggig: Bootade upp den och loggade in med mitt google konto som jag redan använder på iphonen så synka kontakter/bilder/mail var enkelt som attan.
    Sen ville den att jag skulle peta i transfer kabeln och köra över sms och appar. Detta fungerade bra tills jag råkade komma åt nån knapp och skiten krashade. Gick tydligen inte att få igång transfer appen igen manuellt så jag fick gå den manuella vägen och backa upp iphonen och föra över sms med isms2android eller vad den heter.
    Fick sedan ett sms av min operatör TDC att min telefon inte stöds och fick jävlas med manuella inställningar för surfen.

    Efter det så var det inga större problem att komma igång mer än att man känner sig som en pensionär som glömt koden till kortet på ica när man försöker hitta grejer i systemet som gammal ios användare.


    Kameran = sjukt trevlig, knackig uppstart.
    Hade dock problem med kameran i början då jag saknade porträttläge för selfiekameran och läget hette inte porträtt utan "stående".
    Visade sig att vissa pixels skickas ut med en gammal version av kamera appen och eftersom vi är i sverige kunde jag inte uppdatera den från playstore. Drog hem en apk manuellt tillslut och allt var frid och fröjd.

    Att gå från 6s kamera som jag tyckte var ganska bra till denna är helt vansinnigt. En selfie ser ut som en jävla proffsfotograf varit framme och man ser helt plötsligt riktigt jävla snygg ut ;)



    I övrigt så är telefonen väldigt snabb och flyter på bra i det stora hela.

    MEN, om någon vet hur man fixar buggen med att blåtands headset inte funkar med google now så skulle jag vara tacksam. Man kan väcka den med headsetet men den hör mig inte. Detta är tydligen en känd bugg. Har uppdaterat telefonen till senaste säkerhetsuppdateringen men ingen förbättring.
    Google now funkar utan headset men brukar ringa mycket i jobbet från headsetet så det hade varit kanon om det fanns någon workaround
     
    milky81 gillar detta.
  4. Muppsson

    Muppsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  5. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Om du använder Svenska som systemspråk så får du som tidigare nämnts inte Google assistent utan Google röstkommando/sök som kan göra en hel del.
    Du kan på svenska säga "väck mig klockan åtta" och den ställer larmet åt dig eller Ring upp Örjan och den letar i dina kontakter efter Örjan och ringer upp eller presenterar kontakten där du får välja vilket av kontaktens olika nummer du vill ringa.
    Du kan be den navigera till en adress etc.
    Här på bloggen finns det fler exempel på standardsaker som fungerar riktigt bra.
    Annars söker den på Google och presenterar sökningen.
    Du kan även be den spela upp en låt i spotify eller Google player etc
    Så om du nöjer dig med att ge telefonen kommandon så räcker det långt.
    Notera att länken är några år gammal...
    https://swedroid.se/de-har-rostkommandona-fungerar-pa-svenska-i-android/

    Google assistent fungerar lite mer som Siri och konverserar med dig och är i mitt tycke inte så användbar.
    Men om du installerar appen Allo så har du den där och kan leka hur mycket som helst med den fast du har Svenska som standardspråk.
    Den söker på sina servrar innan den ger dig svar eller uträttar något vilket ger en liten fördröjning på någon sekund eller två.
     
    bernard gillar detta.
  6. FatherFelix

    FatherFelix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2
    Gått från en iPhone 7 128gb Jet Black, iOS 11 ->

    Till en Pixel 2 64gb Just Black, Android 8.0

    Viktiga punkter:
    *Byggkvalitet och konstruktion
    Känns inte alls plastigt, tycker att den känns premium i handen. Påminner mig om en större iPhone 5. Dock känns den väldigt glatt, så ett skal är nog ett måste. Får en känsla att jag kommer tappa den när jag tar ut den ur fickan.

    *TouchID
    Den är snabbare och läser bättre än iPhone, där jag fler gånger har fått skriva in pinkod istället efter flertal misslyckanden.
    Känns konstigt med TouchID på baksidan, nu måste jag lyfta telefonen varje gång jag behöver använda den. Det är bättre när jag kunde sitta vid datorn och arbeta utan att lyfta på telefonen för att logga in på "mobilt BankID".

    *Prestanda och flyt
    Dag1 - jag börjar flyttar via sladd från min iPhone. Gått igenom alla appar och testkört lite, 6st appcrash hände. Överlag så känns det väldigt kvick.
    Hoppas att crashandet avtar.

    *Kameran / videoinspelning
    Inte av så stort intresse för mig, men det är klart bättre än iPhone 7.
    Kan säga att album och sorteringen är mycket smartare än iOS. Känns som att man har gått från en telefon (iOS) till en riktig smart telefon (Android 8.0).

    *Batteritid
    Känns stabilt, glömt laddaren hemma och gått till jobbet med 38%, kör nu på batterisparläge. Får se hur länge det håller.
    kl.09.00 - 38% på batterisparläge
    kl.17.00 - 0% ungefär här dog den

    *Bildskärm
    Inget att klaga på. Ser bättre ut än iPhone 7.

    *Ljudkvalitet (håller högtalarna måttet?)
    Spelade lite musik. Inget wow. För mig så låter det som en mobiltelefon, kan väl säga att jag gillar placeringen bättre än den på iPhone 7.

    *Wifi/bluetooth
    Här finns det lite blandade intryck.
    Wifi är inte lika bra som på iPhone 7. Från start så hittar den inte den snabbare 5G så fick justera min router från 20/40/80Mhz till endast 40Mhz. Hastigheten är lite lägre än den på iPhone 7 vid mätning men inget som påverkar min upplevelse.
    Bluetooth är 3x så bättre. Mina bluetooth headset klara distansen på 3m, på iPhone 7 så var det cirka 1m innan det börjar hacka. Pairing är också bättre, det fungera direkt. Till skillnad från iPhone så funkar det inte ibland och måste stänga/öppna bluetooth.
     
    Last edited: 30 nov 2017
    bernard, Droid55, night77 och 5 andra gillar detta.
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Hur upplever ni knapparna (power- och volym-knappen)? Jag upplever det som att de är väldigt platta och svåra att trycka in. Är det bara jag eller finns det någon mer som tycker detta?

    Jag har visserligen ett skin på nu, men jag tyckte det var så redan innan jag satte på ett skin, men ett skin gör säkert saken värre.
     
  8. probeb

    probeb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Kör spigenskal. Fungerar utmärkt.
     
  9. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Volymknappen är lite stum tycker jag, men det gör även att jag inte ändrar volymen hela tiden. Jag har mer eller mindre ersatt mitt användande av powerknappen med antingen fingeravtryck eller dubbeltap på skärmen. Knappen är dock helt ok och clicky på mitt exemplar.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok, men undrar mer om det är normalt eller så knapparna ska kännas.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Hm... Vad menar du med "clicky"? Hör du ett klickande ljud?

    Visst behöver man inte använda power-knappen jämt men jag tycker känslan är konstig, och stum, precis som du skriver. Jag vill mest försäkra mig om att det är "normalt" för Pixel 2 och inte min enhet som är konstig.
     
  12. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Min powerknapp klickar, men volymknapparna är lite stummare.
    Har min i skal (Google original).
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Klickar den utan skal? Jag ska se om jag hör något klick-ljud för jag tyckte inte jag hörde något.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok, nu testade jag. Jo, jag hör ett litet klickljud. Både på power- och volym-knappen. Inte så "in your face" som många telefoner jag har haft men visst hörs det om man försöker lyssna.

    Mitt problem är mer att de känns svåra att trycka in. Vet inte om det ska vara så eller om det bara är jag som är van vid mer tydliga knappar.
     
  15. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Klickar både med och utan skal.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Japp, de klickar här också (skrev det ovan). De är fortfarande ganska platta och svåra att trycka in tycker jag.
     
    bernard gillar detta.
  17. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Samma här med min Pixel 2, min powerknapp och volymknapparna klickar men det är inte högt och inget som stör mig :cool:.
     
    bernard gillar detta.
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Att det inte klickar högt är inte det som "stör mig" utan att de är så svåra att trycka in. Alltså det går ju trycka in men det är inte så lätt som jag är van vid.
     
  19. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Aha nu hänger jag med :D Knapparna kommer bli mjukare och mycket skönare med tiden :). Tyckte mina var hårda i början och nu är dom perfekta.
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Låter konstigt men ok. :P Jag låter det gå en tid och se om det blir bättre. Nu är de väldigt stumma och jag förstår knappt när jag har klickat. Måste dubbelkolla på skärmen (för klickljudet är inte så högt även om det går att höra).