Tips: Jag blev totalblåst av säljare på Tre Sverige

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av FruForsberg, 9 sept 2017.

  1. FruForsberg

    FruForsberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    10
    "Vad är nytt på himmelen?" tänker alla härdade mobilabonnenter nu. Men jag är en av dem som bestämt hävdar att bad will av det slag som jag nu kommer att ta upp, kommer att hinna ikapp och Tre och alla andra oseriösa leverantörer av mobilabonnemang kommer att behöva inse att tillit är en nödvändig del i kundvårdsupplägget. Även för dem. Rykten hinner ikapp även denna typ av företag. Kunder kommer att börja svika.

    Men eftersom Tre Sverige ännu inte har förstått att man ska behandla sina kunder väl, så vill jag se till att det som hände mig, inte händer dig:

    Jag blev ganska ordentligt lurad av en säljare på Tre, varför jag vill ge er andra några goda råd:

    1. Be säljaren att skicka allt som denne sagt i telefonen eller vid disken, per mejl. Du behöver ha det skriftligt. Allt som sagts om rabatter, tider och annat. Ta namn, datum, detaljer. Var noggrann.
    2. Kolla av de avtal som du får hem. Se till att dessa stämmer med det som sagts. Om säljaren har lovat kontinuerliga rabatter, se till att få även detta på gällande avtal eller på dokument som håller i en juridisk situation.
    3. Följ upp abonnemanget innan sex månader har gått och se till att avtalet är intakt. Följ härefter upp kontinuerligt.

    Om du märker att du har blivit lurad, ta omedelbart kontakt med Hallå Konsument och Telekområdgivarna. Ju tidigare detta sker, desto bättre.

    Så hoppas jag att det går bättre för dig än för mig.

    Lycka till!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan du beskriva lite mer om hur du blev lurad? Hade varit intressant att ta del av, så andra inte råkar i samma fälla.
     
    6150, stelex, Kiddy och 6 andra gillar detta.
  3. FruForsberg

    FruForsberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    10
    I mittt specifika fall handlar det om att jag skulle flytta alla mina tre barn till Comviq då jag nödgades att fixa en mobil till min minsta som är 7 år, som bara använder sin mobil vid nödtillfällen - vilket i sin tur innebar att jag inte behövde tre fulla abonnemang. Och i det att jag inte ville ha flera administrativa punkter för mobilhantering, så ville jag ha alla hos en leverantör. Du vet, stressad, fulltidsarbetande småbarnsmamma. Har inte riktigt tid att hålla koll på det sättet. Vilket jag också nämnde.

    Jag blev övertalad om att stanna, mot en ganska kraftig rabatt som gjorde att slutsumman skulle hamna på ungefär samma som 2+1 minimal på Comviq. Säljaren övertygade mig om att rabatterna skulle gälla på kontinuerlig basis, men att de inte skulle synas på avtalen, tyvärr, p g a att deras avtalsupplägg inte inkluderade rabatter. Jag litade på honom.

    När jag upptäckte att alla rabatter successivt fallit bort, så hade 6 månader gått, vilket är den tid som de sparar säljsamtalen. Och jag satt med avtal som bara specificerade fulla abonnemang.
    Jag kan inte göra någonting åt dessa avtal och Tre kan välja att hävda att det var ett missförstånd.
    Men - jag kan varna andra för att vara lika godtrogna som jag.
     
    dragon52, vulfgar, Kristy och 7 andra gillar detta.
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    FruForsberg och bernard gillar detta.
  5. Morgoth88

    Morgoth88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Vad sa tres kundservice om detta?
     
    Skinnbanjo och bernard gillar detta.
  6. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Känner igen beskrivningen. Jag har varit med om liknande. Det var också hos Tre. Säljaren gick inte att få tag på, varken i butik, mail eller liknande. Butikschefen svarade inte på mail trots att han gjort det tidigare när jag berömde dem. De i butiken lovade att ansvarig säljare skulle ringa men det gjorde han aldrig.

    Det slutade med att jag skrev på någon hemsida om ärendet. Blev kontaktad av en representant som gav mig en kredit så att pengar drogs från denna kredit istället för mitt bankkonto. Abonnemanget gick nämligen inte att häva men han ordnade så att det blev gratis i 2 år via krediten. Jag kommer inte ihåg vad hemsidan hette...
     
    Kristy, FruForsberg och bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trustpilot? https://se.trustpilot.com/review/www.tre.se

    Snittbetyg på Trustpilot:
    Tre: 1,1
    Telenor: 1,2
    Tele2: 1,5
    Telia: 1,6

    Att snittbetygen är låga har nog att göra med att Trustpilot främst är en sida som är utformad för just klagomål, men av alla större operatörer verkar Tre ligga sämst till.
     
    murana, Gurex, 6150 och 2 andra gillar detta.
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hur är det på de tidigare fakturorna, syns rabatten där skulle jag helt klart vänt mig till konsumentverket för att höra vad de säger i det hela.

    http://www.konsumentverket.se
     
    vulfgar gillar detta.
  9. Franke

    Franke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Platta:
    Ipad Air
  10. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Typiskt Tre tyvärr. Alla "stora" operatörer har problem med dåliga säljare, men Tre är överlägset värst. Men frågan är vad man kan vänta sig när man frågar personer om råd som i stort sett bara jobbar på provision och faktiskt tjänar pengar på att lura folk att betala så mycket som möjligt.
     
    murana gillar detta.
  11. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Tål att upprepa att detta inte längre är fallet hos någon av de störra operatörna. Telia och Tele2 var de som först förändrade lönemodellen med fokus på fast lön och service för några år sedan, Telenor följde strax efter och Tre gjorde också denna förändring för någon månad sedan. Det är precis som du säger inte hållbart med endast provisionslön i längden.

    Tre är väl också den enda som fortfarande tillåter externa företag (utöver de större butikskedjorna) att sälja deras abonnemang vilket de förhoppningsvis slutar med snart också.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fast fokus på sälj är fortfarande genomgående hos alla operatörer. Provisionen är sänkt, absolut. Kvarstår gör dock de försäljningsmål (krav) som fanns tidigare, i vissa fall har de även blivit högre.

    Så det du delar med dig av är en sanning med modifikation. Det är så operatörerna vill få det att framstå, men verkligheten är en annan.
     
    Kristy, pacmeyer och bernard gillar detta.
  13. FruForsberg

    FruForsberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    10
    De svarade precis som jag trodde att de skulle göra. De hävdade att rabatterna de utlovade fanns i avtalen och att de övriga, mer omfattande, rabatterna endast skulle gälla i en månad. De framställer mig som en kund som inte har koll och är otroligt drillade i att få det att låta som att det var så överenskommelsen faktiskt löd. Men att jag som kund missförstått det hela.
     
  14. FruForsberg

    FruForsberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    10
    Har recenserat dem på Trustpilot också.
     
  15. FruForsberg

    FruForsberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    10
    Vet du, jag tror faktiskt att det är mer än så. Jag tror att det är del av en strategi. Drillade säljare - drillad kundtjänst och support. Det blir svårt för kunder att hävda sig i dessa lägen. Och det vet de. För mig som konsument blir det en skrämmande verklighet där jag känner att jag är ganska oskyddad av lagar och regler. Vi behöver samla de som blivit lurade på samma sätt. Först då kan vi börja hävda att det hänt.

    Jag tror att det finns flera där ute som blivit missledda på exakt samma sätt som jag. Man luras in med billiga första-räkningar, som inom kort eskalerar till höga normalpriser. Men sen när man upptäcker det, vilket kan dröja för många kunder eftersom sånt här ofta går på autogiro och de vet det, så är det avtalen som gäller. Många konsumenter lägger nog ner då. Strategin funkar...
     
  16. cordell

    cordell Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan bara instämma, har liknande erfarenheter av Tre.
     
  17. Nics

    Nics Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Tre gör allt vad de kan för att binda fast sina kunder i deras träsk med villkor och skiter i om kunden blir väldigt missnöjd. Orimligt höga priser och skickar fakturor på tjänster som inte går att nyttja.

    Känner mig fri idag med Vilma.
     
    murana, 6150 och thexps gillar detta.
  18. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Lite farligt för dom att jobba så idag. Det är ju inte helt ovanligt med appar som spelar in samtal så man kan göra sin egen inspelning som man sparar hela abonnemangstiden.
     
    chraist gillar detta.
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Exakt vad jag gjorde när Tre ville förnya vårat abonnemang. Samma villkor, samma pris, men vi fick en ny router om vi band oss i 24 månader. Inga problem, vi fick precis som utlovat men jag har en inspelad kopia på samtalet sparat ändå.

    Det är pappa som står på abonnemanget men vi hade högtalarna på, så att jag kunde ställa alla frågor och spara i samtalsinspelningen. Jag ville höra personen uttryckligen säga "Ja" på samtliga av mina frågor vilket hon gjorde.

    Det här rekommenderar jag alla som har möjlighet (Android) att göra oavsett vilken operatör ni tecknar avtal med per telefon eller om ni tecknar något annat avtal per telefon.
     
    Hunter78 och vulfgar gillar detta.