Diskussion: Intryck och omdömen Google Pixel 2 XL

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Swedroid, 22 okt 2017.

  1. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Fick min Pixel 2 XL igår.

    Första intrycken när jag först startade telefonen:

    Fyfan vilken tråkig skärm! Jag kom från S8 och OG Pixel XL, dvs två samsung skärmar och denna var så jävla tråkig med färgerna vid jämförelse. Jag märkte även direkt av en "blue tint" som alla skrivit om, så fort man vrider lite på skärmen.

    Tänkte att jag skulle dra igång vivid colors för att se om det blir bättre. Ingen skillnad. Men sen kom jag på att jag måste installera 8.1 för att kunna dra igång "saturated mode" på skärmen. Installerade 8.1, drog igång den inställningen och vips. Skärmen blev helt plötsligt i princip lika bra som min S8. "Blue tinten" finns där när man tittar lite snett på telefonen, speciellt när skärmen är vit. Jag tänkte på det i någon timme men sen blev jag van. Detta gäller egentligen bara när man har telefonen på ett bord eller ligger i sängen och skärmen inte är 90 grader vinkelrät mot ögonen. När man använder telefonen som vanligt är skärmen fantastisk. Visst är skärmen på Note8 och S8 lite bättre med tanke på viewing angles, men skärmen på 2 XL är verkligen ingen dealbreaker för mig. Jag skulle aldrig byta ut den mot en vanlig Pixel 2.
     
    tpalsson, bjsu562, Puttesson och 1 annan gillar detta.
  2. Pippo

    Pippo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Har haft min panda i snart en vecka, Jag kommer från en S8 (3 månader) och dessförinnan en 6P (15 månader).
    Här är mina intryck:

    Byggkvalitet och konstruktion
    Mina två tidigare telefonen har åkt på ett dbrand-skin dagar efter köp för att öka greppbarheten,
    med pandan så känner jag inget behov av detta utan kör naket. Skulle säga att min s8 ur förpackning är snyggare men då den likt de flest behöver ha skydd så tappar den poäng. Håller med The Verge om att den har en skandinavisk design något jag gillar men det är ingen wow-känsla. Tycker byggkvalitén känns bra, premium likt både S8 och 6P.

    Prestanda, flyt och mjukvara
    Den stora anledningen till att jag köpte luren, så fort jag lämnar googles lurar så syns det att jag vill tillbaka på hur den nya luren jag köpt ser ut mjukvarumässigt. Det blir en jädra massa meckande för att få till det och inte ens då blir det samma sak. Från Nougat så slutade jag känna ett behov av xposed (även om det tog tid att släppas) och från Oreobetan förstod jag att behovet av att roota skulle bli ett minne blott. Min åsikt är nu att google tagit det bästa från apple i att användaren inte behöver trixa för att det ska bli bra (t.ex. kameran) samtidigt som de behållit möjligheten till personliga val.

    Kameran / videoinspelning
    Har inte hunnit med så mycket då jag inte är fototokig men det jag hunnit har varit utomordentligt. Jag trycker på avtryckaren och får tillbaka en välkomponerad bild. Jag är inte lika imponerad som alla recensenter men min S8 var bra särskilt med den modifierade kameraappen som gick att köpa.

    Batteritid
    Det här är nog det område där jag blivit mest imponerad, de senaste mobilerna som imponerade på mig var LG G2 och Oneplus One men denna spelar i en helt egen liga enligt mig. Saknar visserligen trådlös laddning från S8 men vad gör det när man inte behöver ladda luren. ;)
    Rör mig ofta mellan 45–90 % i batteritid men har kört från 100–0 och då har jag landat på 5-8+ SOT från tidigare mobiler som med diverse meck hamnat på 5 som högst.

    Bildskärm
    Efter ohälsosamt mycket recensioner och youtubeklipp resonerade jag mig fram till att skärmen inte skulle vara en belastning för mig. Bytte till saturated direkt efter uppstart och när jag jämför standard och saturated med min S8 (basic och cinema mode) så är skärmen på S8 bättre men Pixeln är inte långt efter. Det är större skillnad till fördel för pixeln när kamerorna jämförs i min mening. Så till det blåa, min är nog snällare än andra men jag upplever inte det i vardagen utan endast om jag vinklar den i vinklar jag aldrig annars använder.

    Ljudkvalitet
    Upplever ljudet som bra i paritet med min 6P.

    Övrigt
    Det jag saknar är helt klart trådlös laddning och om det är något som stör mig så är det möjligtvis storleken men det är ingen dealbreaker.

    Måste påpeka att hela skärmhysterin känns som ett symptom på dagens recensionsklimat där alla säger samma sak. Recensent 1 ser ett potentiellt stort problem hen påpekar och då måste alla leta efter det för att inte framstå som inkompetenta. Jag tror helt ärligt att majoriteten recensenter hade missat blåskiftningen med mera om de hade recenserat i ett vacuum. Swedroids recension var kvalitativ och jag uppskattade The Verges samt MKBHD. Jag tycker dessutom att det var amatörmässigt av flertalet recensenter att döma ut skärmen för att den var färglös när det är nästan exakt så S8 ser ut i sitt basic läge.

    Skulle jag rekommendera en androidtelefon till vänner och familj skulle jag nog trots allt välja S8 då jag tror att de flesta inte märker skillnad mellan stock och touchwiz. Gör man inte det så tycker jag att S8 är bättre baserat på design, skärm och garanti (samt pris). Det här är en lur för personer som är dedikerade till googles programkatelog och de som gillar rent android med lite tillägg.
     
    Last edited: 3 jan 2018
    stealth.pilot, 2crueal4u, bernard och 2 andra gillar detta.
  3. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Såg posten ovan, bra upplägg, jag kör samma. Nu har jag använt telefonen i 2 dygn och tänkte också skriva lite kort vad jag tycker..

    Batteritiden - WOOOOOW. Senast jag hade en lur med bättre batteritid var min Sony Z3. Äntligen en telefon med fantastisk batteritid. Med fast charging går det inte att ge denna annat än en fullpott. 10/10

    Kameran - WOW. Har en S8 och en OG Pixel XL hemma och jämförde dessa tre. Testade ta lite bilder utomhus i olika ljussättningar och kan bara säga att detta är den bästa mobilkameran jag någonsin använt. Det som återigen imponerar på mig mest är hur pass bra den fångar upp alla färger. Ett exempel är när jag stod ca 100 meter från en parkeringsautomat och tog en bild med alla tre telefoner. På S8ans bild såg displayen på parkeringsautomaten lite överexponerad och såg lite vit/gul ut. På OG Pixel XL såg färgerna bra ut men skärpan var snäppet sämre än S8an. På Pixel 2 XL såg både färgerna fantastiska ut och skärpan var bättre än de andra två. Kan ladda upp bilderna sen om ni vill se. 10/10

    Displayen - Alltså jag är nästan glad att alla klagat så mycket på displayen. Jag förväntade mig en skräpskärm, men denna är en av de bästa skärmarna jag någonsin haft. Nu har jag vant mig vid att ha "blue tinten" och det är ingenting som stör mig det minsta längre. Jag är supernöjd. Jämför jag skärmen sida vid sida med min S8 och OG Pixel XL tycker jag inte den är långt efter. En intressant sak - Blue tinten finns även på min S8. Vet inte om jag har haft otur med den, men effekten är i princip lika stark där som den är på min Pixel 2 XL. Jag märkte inte ens av denna under de 8 månaderna jag använde S8an. Kan visa detta i ett videoklipp sen. Blue tint effekten saknas dock helt och hållet på min OG Pixel XL. Om S8ans skärm är en 10/10 ger jag skärmen på Pixel 2 XL 9.5/10, för denna klår faktiskt varenda icke-Samsung skärm jag sett med hästlängder, speciellt om man gillar saturerade färger. Nu ska jag ta i trä så inte något dåligt sker med min skärm och jag måste skicka tillbaka telefonen. 9.5/10

    Snabbhet - Finns inget att skriva. Aldrig använt en mer smooth telefon. Drömmer om en 120hz OLED skärm med denna smoothness.. 10/10

    Byggkvalitet - Har en Panda Pixel 2 XL. Grym känsla i handen. Vet inte om ni testade HTC One X back in the days, men känns lite som att hålla i en större version av den telefonen. Känns bättre byggd än min OG Pixel XL, men S8an kändes möjligtvis lite dyrare. Även ett stort + att den är vattentät (IP67). 9/10

    Design - Gillar personligen den lite annorlunda designen med svart/vit, delvis glasbaksida och orange powerknapp (<3 orange). Men jag är även en person som gillar att ha annorlunda saker. Kommer förmodligen stöta på max 2-3 personer med denna lur under den tiden jag kommer att ha den. ÄLSKAR att ha fingeravtryckläsaren i mitten på baksidan precis som med OG Pixel XL (hatade detta på S8an). 8.5/10

    Högtalare - Hästlängder bättre än S8 och OG Pixel XL med två stycken högtalare på framsidan, men kvalitén är fortfarande långt ifrån både Iphone och Razor Phone. Men fortfarande ett rejält steg upp. 8/10

    Negativt - Förutom "blue tint" som ni redan vet om är det enda jag kommer på som jag faktiskt direkt ogillar med denna telefon är att den saknar ett hörlursuttag. Jag måste ta med adaptern för att använda mina hörlurar och kvalitén i lurarna blir lite sämre när jag använder denna, vilket är lite synd. Samtidigt lyssnar jag inte på så mycket musik på telefonen utan blir mest podcasts och Youtube, så det är verkligen ingen dealbreaker för min del. Men om ni lyssnar på mycket musik i dyrare 3.5mms hörlurar kanske detta är en dealbreaker för er.
     
    Travolta, bernard och larmar01 gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Huh? Du har 2 års garanti på Pixel också, lika länge som S8:an har
     
  5. Pippo

    Pippo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Förlåt min otydlighet, syftade på att man får skicka med mellanhänder till landet den köptes ifrån för att använda sig av den istället för att göra det på plats i svea.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nja, Clove UK är som o köpa från en svensk butik, bara det att den skickas från UK, ingen mellanhand mellan Clove och dig behövs
     
  7. Pippo

    Pippo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Fast det är både dyrare (grundpriset för luren) och mer komplicerat för gemene man än lokala tele2 butiken.
     
    Last edited: 4 jan 2018
    hickan, bjsu562, Droid55 och 1 annan gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 285
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Första intryck jämfört med Galaxy S8 Plus som jag har haft i 7 månader:

    1. Kameran är suverän! S8 Plus kommer inte i närheten av Pixel2 kameran!

    2. Mjukvaran är så jävla skön!! Den är helt omodifierad, snabb, utan konstigheter och massa tjafs! Alla telefoner borde erbjuda sån mjukvara istället för dumma anpassningar!

    3. Batteritiden är suverän i Google Pixel 2 XL
    Laddade upp den i fredags kväll och tills 14:00 på söndag har jag kvar 29% med 5 timmar och 18 minuter skärmtid!

    4. All snack om "blue shift" bla bla bla .. är överdriven! Jag kollar på min telefon framifrån, om jag lutar den så mycket kommer jag inte o kunna se något, så det är ingen "use case" och därför inget problem åtminstone för mig.

    5. Skärmkvaliteten är bra men mäter sig inte med Galaxy S8+.

    6. Jag saknar inte "edge" kanterna på S8+ jämfört med Pixel2 XL. Jag hade i princip ingen nytta med de böjda kanterna på Galaxyn .. man kan leva utan helt enkelt.

    Mycket nöjd, bättre än Galaxy S8 plus på mjukvara, prestanda, batteritid och kameran!

    1.png 2.png 1.png 2.png
     
    YaKoStar, dannejanne, moto moto och 1 annan gillar detta.
  9. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Kör du saturated mode på skärmen?
     
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 285
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Yes. Tyckte den såg bäst ut av lägena.
     
    YaKoStar gillar detta.
  11. Saffe

    Saffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Har nu äntligen fått hem min Pixel 2 XL och första intrycket är väldigt positiv så när på min ovana med en så stor telefon :)
    Har dock en fundering. När jag tidigare startat upp andra mobiler, t.ex när jag köpte min Pixel, så fick jag välja att återställa från min tidigare telefon. Den laddade alltså ner alla appar som jag haft på min gamla mobil. Fick ingen fråga på denna utan kunde endast ställa in den som en ny mobil eller kopiera från gamla genom medföljande sladden.
    Då min gamla Pixel är trasig så är sladd inte ett alternativ men skulle vara vansinnigt skönt att slippa ladda ner apparna på nytt. Hur var det för er då ni första gången startade upp era Pixel 2or?
     
  12. limitedfuel

    limitedfuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tror det var samma för mig.. Jag undrade varför jag inte fick frågan om en backup från mitt konto, men jag har för mig att jag kunde gå in i inställningarna och göra en backup därifrån istället så den började ladda ner allt jag hade i min andra telefon. o_O
    -----------------------------------------------------------------------------------

    Ingen som har tänkt på kvalitén när man filmat med Pixel 2 XL? Har läst runt lite på reddit och många verkar besvikna, det skrivs bl.a att Google kör med lägre bitrate etc (är inte kunnig alls i detta så ursäkta)
    Vissa användare har gjort tester med en app som heter OpenCamera, i den kan man ändra lite allt möjligt och detta har tydligen gjort att 1080p 60fps videor har fått sig en skjuts i skärpa m.m.

    Tycker själv när jag filmar i 1080p 60fps att kvalitén på videon är ganska dålig.. Testade ett förslag som sa att man ska stänga av stabiliseringen i inställningar. Efter det fick jag ett större field of view och tyckte även att kvalitén på videon blev bättre.

    Någon som har något att tillägga här? :)
     
    bernard gillar detta.
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Kan du länka till detta på Reddit? Jag har sett många videos producerade med Pixel 2/2 XL och jag tycker det ser riktigt bra ut.
     
  14. limitedfuel

    limitedfuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

  15. limitedfuel

    limitedfuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det kan man inte.. vad jag vet. o_O
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Edit: Fel av mig.
     
    Last edited by a moderator: 25 feb 2018
  17. limitedfuel

    limitedfuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vart ser du 4K 60 fps?
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Edit: Fel av mig.
     
    Last edited by a moderator: 25 feb 2018
  19. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
  20. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER