Övrigt: All in med Xiaomi - Xiaomi Mi Smart Home

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av sydeu, 6 okt 2017.

  1. judgecc

    judgecc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tror det behövs för Zigbee styrning. Till sensorer och switchar tex
     
  2. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Xaiomi har prylar i sitt ecosystem som funkar i Mi HOME appen med enbart WIFI dvs du kopplar upp den mot din vanliga router och använder WIFI mellan prylen och Routern.

    Vill du ha support för Zigbee standarden behöver du lägga till en extern gateway.
    Finns i kombination med andra saker som kameror, AC socket etc samt även som en standalone pryl.
    Då pratar Zigbee gateway via Zigbee protokollet med Zigbee kompatibla prylar. Bara för att en sak stödjer Zigbee betyder inte det att det funkar ihop med vilken Zigbee gateway som helst. Så pryl och gateway måste fungera ihop i samma system. Själva gatewayn är sedan uppkopplad via Wifi till din router och ut mot nätet.

    Just när det gäller Philips har de ett sammarbete med Xaiomi och vissa av deras lampor funkar ihop med MI HOME dock inte HUE lampor och annat så viktigt att man köper rätt Philips lampa i så fall.

    För att få en uppfattning om vad som är kompatibelt med MI HOME är det bästa att gå in MI HOME appen och lägg till en enhet manuellt. Då kan du välja på alla prylar som funkar i MI HOMI från alla tillverkare.
    Börjar bli många nu. :-)

    Själv sugen på DC fläkten ( lite dyr just än så länge) som nog blir nästa inköp framöver när värmen kommer och koppla ihop den med temp/humidity sensor ihop med något smart uttag så man kan få lite smart fläktstyrning när det är varmt på sommarnätterna. Vet inte om den är tillräckligt tyst eller inte för att kunna funka i ett sovrum.

    Är man tex rökare och röker inomhus tror jag deras luftrenare också är en bra investering.
    De första generationerna kommit ner i pris ganska mycket.

    För att komplicera det hela ännu mer finns det numera också Bluetooth gateways så att man kan koppla upp BLE prylar ihop med gateways som sedan kopplar via WIFI till din router och ut mot nätet.
    Finns just nu i en lampa och en kamera.
    Just blomsensorerna som körs via BLE har fått ett ganska ökat mervärde av detta och även tempsensorn med display blir mer användbar när man är utanför bluetooth räckvidden.
    (Nu runt 10m -med lite tur i BL5.0 och long range stöd kan man lätt komma upp i 60m-100m eller ännu mer.) :-)
    BT keyfinders börjar då bli mer använda bara än i dag.
    Finns också lås som körs via BT som använder sig av denna BLE gateway funktionen.

    Xiaomi kommer troligen släppa en uppdaterad gateway framöver som stödjer Wifi/Zigbee/BT5.0

    Hoppas det hjälpte dig att förstå hur allt i MI HOME hänger ihop samt vilken HW som behövs.
     
    bernard, judgecc och browneye gillar detta.
  3. judgecc

    judgecc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Mycket bra förklaring.
    Det ända jag kan tillägga är väl att man nog behöver välja Mainland China som region för att se alla kompatibla enheter
     
    bernard gillar detta.
  4. judgecc

    judgecc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag valde att ta bort min styrning till A/Cn, fixar en annan lösning på det problemet.
    Det beställdes idag
    3st Smart socket
    Mijia Smart Camera 720
    Aqara läckage sensor
    2st E27 yeelight vita
    2st E14 yeelight
    Miband 2 "klocka"
    1st Gateway
    1st Body sensor
    1st switch
    6st temp/Rf sensorer
    2st blompinnar
    1st Dörr/fönster sensor
    4st Eupluggar
    Slutsumma: 2,700kr..
    Ac lösning medräknad i priset

    WIFI Universal A/C controller Air Conditioner air conditioning remote control CHUNGHOP K 380EW-in Remote Controls from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

    Nu är det väntans tider. Ser mycket fram emot att testa dessa saker och beställa mer...
    Tusen tack för denna tråden och hjälpen jag fått
     
    Mindir gillar detta.
  5. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Trevligt!

    Vad skall du med alla temp/Rf sensorerna till ? Sätta en i varje rum eller ? Vet folk som lagt dem i kyl och frys och sedan får larm om temperaturen stiger.
    Funderar lite själv på att utöka mitt antal för att säkerställa att kidsen inte slarvar främst med att stänga frysen. :-) Dock verkar Postnord sätta stopp för de planerna just nu...

    Blomsensorerna kommer du inte kunna koppla mot Gatewayn.
    Kräver en separat gateway för det så du för nöja dig med BLE stöd till mobilen.
    Du kan välja att lägga dem i MI HOME appen eller i FLOWERCARE appen.

    Dock utan BLE gateway stödet på plats är det bättre att lägga in just blomsensorna i FLOWERCARE appen då allt är på engelska i den.

    Resten bara tuta och köra. :-)

    Kopplade upp min Mijia Smart Camera 720p igår också och tycker den är helt OK för de 17 dollar eller vad det var man gav för den.
    Helt engelska menyer vilket var trevligt även på Automation biten när jag ville koppla ihop den med en dörrsensor på tvättstugedörren. Just på den biten är det kinesiska som gäller för att första vilka valmöjligheter man har.

    Känns som den kameran är gjord mot oss i väst i åtanke och en ganska sen kamera så de lär sig väl mer och mer om vikten av Engelska i Mi HOME på så många prylar som möjligt redan från när den släpps.
     
  6. judgecc

    judgecc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag skall ha en på varje vån. 2+källare
    Sen blir det i krypgrund, ovanför vedspis och kakelugnarna..
    Blomsensorerna osv blir det tyvärr inget av längre.
    Jag fick leta upp en säljare som hade det mesta jag ville ha, postmord. Vågar inte handla ifrån massa olika utan får ta en smäll på en leverans.
    Fick tag i det mesta, dock fick jag byta kamera och ta bort blomsensorn. Annars fick jag med allt..
     
  7. lojden

    lojden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5
    ROM:
    xXx
    Kul att det är fler som går all in!

    Själv har jag i dagsläget/beställt:

    Mi Band
    Mi Band 2
    Aqara 1080p smart camera gateway edition
    Dafang 1080p camera (påväg)
    Gateway 2nd edition (påväg)
    Power strip (påväg)
    Robot vacuum 2
    2x Magic cube controller
    2x Yeelight RGB
    Yeelight Candela
    Yeelight sänglampa 2nd gen (påväg)
    Mi smart led skrivbordslampa (påväg)
    Mijia ir nattlampa (påväg)
    Aqara rörelsesensor (påväg)
    2x aqara dörr/fönstersensor
    3x aqara temp/luftfuktighet/lutfttryck
    Mijia bluetooth temp/luftfuktighet
    5x 4-i-1 blomsensor
    Honeywell brandlarm
     
    Mindir, judgecc och sydeu gillar detta.
  8. Mart1neZ

    Mart1neZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2018
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6t
    Är det någon av er som köpt Xiaomi Aquara wall socket som vet hurvida den får platts i ett normalt svenkst uttag? Såg också tidigare att någon frågat hur försäkring fungerar med de produkter som ej är CE märkta, hur har ni löst det?
     
  9. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Nån som har Xiaomi Jiaoyue 650 Ceiling lamp och vet hur man sänker styrkan till väldigt lågt?
    Med medföljadne BT fjärr, vid lägsta styrka så är det ändå för ljustark. Men jag lyckades en gång på nåt sätt sänka till mycket lågt ljusstyrka via Xiaomi Home app. Fast jag lyckas inte göra om det igen.
    Blir inte klokt av denna underbara taklampa.
     
  10. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag är sugen att beställa
    Xiaomi Mijia Aqara Water Immersing Sensor

    Typ 2st och placera i källare och badrum, vad behöver jag för att koppla i hop dom, en gateway från xiaomi?

    Behöver jag köpa ett helt sådant här kitt?

    Xiaomi Smart Home Kit Mijia Gateway Door Window Human Body Sensor Temperature Humidity Sensor Wireless Switch Zigbee Socket -in Smart Remote Control from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

    Eller kan jag köpa bara en gateway löst? såg på youtube då dom körde demo på denna vattenvarnare så hade dom någon grej som lös och blinkade och avgav ljud då sensorerna larmade ingår den i kittet?

    Om man skulle sätta upp dessa saker och ett larm går kommer man endast få ett larm på sin mobil om man befinner sig inom samma wifi nät eller kommer man kunna se det om man är utanför sitt eget hus/wifi nät?

     
  11. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Räcker du köper en standalone zigbee gateway + de antal vattensensorer du behöver.

    En av Aqura kameran har inbyggd gateway så en prisvärd lösning för få en zigbee gateway på plats + en kamera. Denna kameran har också en högtalare som kan ge ifrån en larmsignal om man vill.

    Har du väl sedan satt upp ett flöde i mi home appen kan du få meddelande till din mobil om någon sensor utlöses.
    Funkar utanför hemmet också.

    Har själv två vattensensorer på plats i huset sedan någon månad tillbaka.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  12. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Finns det olika gateway? typ den där runda grejen eller fungerar vatten sensorerna med alla xiaomis gateways eller måste det vara zigbee?
     
  13. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Funkar med alla xiaomis gateway. Alla har stöd för zigbee. Dock undvik första generations gateway. Tror det finns tre olika generationer + aqura 1080p kameran så fyra olika produkter att välja mellan när det gäller zigbee gateway biten.

    Troligen kommer ytterligare en ny gen på gatewayn framöver och lägger till BLE gateway funktion också.
     
    bernard gillar detta.
  14. lojden

    lojden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5
    ROM:
    xXx
    BLE gateway finns idag i gen 2 av sänglampan (den med wifi).
     
    bernard gillar detta.
  15. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Då börjar det klarna upp lite mera :)

    Är det som har tips på någon säljare/store på AliExpress som har det mesta av alla smarta prylar samlad i sin store så man kan bunta ihop allt så man slipper extra avgifter på varje grej.
     
    bernard gillar detta.
  16. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Yep.
    Dock ingen zigbee funktionalitet i den lampan som de flesta sensorerna kopplas upp via. Dvs vattensensorerna funkar inte ihop med yeelight lampan.
    Så logiskt med en allt i ett gateway nästa gång och inte sprida ut de olika gateway allt för mycket.
     
    bernard gillar detta.
  17. Mr Z

    Mr Z Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag lyckas inte få notifikationerna att skickas till min telefon.
    Vill tex bli informerad om när dörrsensorn öppnas.
    Alternativet "send notifications to device" finns ju som alternativ, men jag kan inte göra något med det.
    Har ställt in min scene enligt första bilden
    Men när jag trycker på send notifications to device så hamnar jag på bild två.
    Jag skulle ju istället vilja komma till någon sorts inställningssida där jag kan välja var och hur den ska skicka notifikationerna...[​IMG][​IMG]
     
  18. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Konstigt.
    Jag får notiser till min mobil när en scene triggas igång.
    Vilket land har du i mi home?
    Jag har Mainland China hos mig och ser att jag också har lite kinesiska tecken på dörrsensorn hos mig som du verkar sakna.
    Här finns lite olika val per sensor. Fått de viktigaste översatta till mig.

    Jag har lagt upp allt manuellt så prova att göra det om du inte gjort det utan tagit en av de scenerna som mi home föreslår beroende på vilka sensorer som du har
     

    Bifogade filer:

  19. Mr Z

    Mr Z Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har också Mainland China.
    Och har lagt till scenes manuellt.

    När du väljer "Send notifications to device", får du välja vart notifikationerna ska skickas eller hur funkar det?
     
  20. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Ok.

    Väljer inte telefonnummer eller liknande. Förmodar att de skickar till nummret som man har i MI kontot.
    Så har du inte samma telefonnummer där som i din mobiltelefon kan det vara orsaken.