Den här biten var speciellt intressant:
Om det är
främsta anledningen är det precis som vi också konstaterat i tråden en helt meningslös åtgärd. Om handeln tror att den kan luta sig tillbaka efter att detta klubbats igenom tror de helt fel.
Enda syftet som jag ser det, och varför jag trodde att man inledde arbetet från första början, var för att PostNord uppenbarligen är oförmögna att hantera flödet samtidigt som de blöder pengar (delvis pga Kina, delvis pga Danmark):
Över en halv miljard i förlust för Postnord. Svenska staten äger ju PostNord till 60% och vare sig danska eller svenska delen går med någon vinst. Staten tvingas täcka upp för förlustverksamheten med skattemiljarder varför en dämpning av flödet vore önskvärd ur Postnords och statens perspektiv.
Ju snabbare handeln anpassar sig och börjar automatisera/reducera kostnader desto bättre står de rustade när låt säga Amazon gör inträde i Norden eller när de nya EU-reglerna börja gälla 2019 som var uppe för diskussion tidigare i tråden, som stoppar "geofencing" / "geoblockering" inom EU.
Och oavsett vilket kommer Kina-paketen att hitta fram, om det sedan blir en tia eller tjuga dyrare per paket kan kvitta när mobilskalet fortfarande har ett ursprispris på 10kr i Kina och 200 kr i Sverige.
Click to expand...