Postnord och Tullverket överens: Dyrare handla på Wish (och andra sidor som säljer från Kina)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 19 jan 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fair point, men paketen kommer slussas via valfritt EU-land i stället, vilket nog betyder fler stopp och längre transportsträcka, vilket förmodligen inte är bra för miljön.

    Om syftet med avgiften är att minska konsumtion fyller den i praktiken nog inte den funktionen. Avgiften kan därför inte beskrivas som bra av den anledningen. Är man mån om miljön finns det nog betydligt bättre strategier som har betydligt större effekt.
     
    ingfre, katho och AppendixSE gillar detta.
  2. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ja en del kommer nog att göra så men medelsvenssons och unga kommer nog inte veta eller bry sig om att ta reda på att hitta alternativa vägar. Det blir då en vinst för postnord i sig även om bara 20% slutar beställa direkt från kina. Dock tror jag att den siffran kommer vara högre.
     
    Gubben i Kalmar gillar detta.
  3. Gubben i Kalmar

    Gubben i Kalmar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2016
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 9.0.0
    Pie
    Platta:
    Huawei MediaPad T1 8
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 4.3
    Platta 2:
    Xiaomi Mi Pad 4 plus
    ROM:
    Xiaomi.eu
    " .......det inte heller miljömässigt hållbart. Kina behöver inte längre hjälpen att få igång sin ekonomi genom subventioner och en lag från 1800-talet och därför tycket jag att dennaändring är rimlig. Jordens resurser måste vi vara försiktiga med."

    Ligger en del i ovan nämnda.
    Förr ägde man slavar som utgjorde billig arbetskraft.
    Idag köper vi deras tjänster för ingenting.

    Man kan ta sig en funderare. Det jag själv försöker få ungarna att fatta är att inte ha en slösaktig inställning till konsumtion.
     
    Ompan gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är tveksam. Enligt uppgift tidigare i tråden handlar det om en tia i merkostnad per leverans om det slussas via Holland, så inverkan på ex. Wish lär nog bli minimal. Mobilskalet kostar kanske 20 kr istället för 10 kr, men det är fortfarande 180 kronor billigare än på Mediamarkt.

    Det är som sagt väldigt svårt att se nyttan med avgiften för någon annan än specifikt PostNord. Fler infallsvinklar uppskattas dock!
     
    Last edited: 16 feb 2018
  5. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Men det är inte så det kommer att fungera. Folk är klurigare än du tror. Dessutom kommer de inte märka av att beställningen kommer via Estland eller Holland utan trycker på beställ knappen ändå och får hem varan utan pålägget på 75 SEK. Det kommer att bli helt automatiserat med ett annat transit land.
     
    katho och bernard gillar detta.
  6. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ja nog tror jag att det kommer finnas kryphål och många kommer att gå runt problemet, men på sikt kommer även de att täppas till tror jag.

    Jo men om folk vore medvetna eller brydde sig mer solidariskt om att skalet som kostar 180 hos mediamarkt är med och finansierar välfärden och skapar arbetstillfällen så hade de handlat där.
     
  7. AppendixSE

    AppendixSE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2015
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Lg G4
    Platta:
    Ipad Pro 9,7
    Ingenting kan innebära att dessa personer har råd att betala sjukvård, skola och pension. Kommunism i Kina i all ära men de har svagare skydd för sina medborgare än USA.

    Så att köpa från Ali kan helt enkelt innebära att säljaren får råd att ta hand om sin familj. Skitpengar eller ej så är lite pengar bättre än inga pengar.
     
    polonius gillar detta.
  8. AppendixSE

    AppendixSE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2015
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Lg G4
    Platta:
    Ipad Pro 9,7
    Och det kommer antagligen inte ens skeppas från Holland utan via länder i öststaterna som har ännu lägre kostnader.

    EU är en stor tullunion och det finns som sagt varierande levnadsstandard och avgifter. Alltså kommer klåglöneländerna nu få fler arbetstillfällen. Även om det blir mer slitage på miljön så kan det alltså bli något postivt för fler människor.
     
    polonius gillar detta.
  9. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Den tanken är bra och god men tyvärr så är det inte det som driver folk att köpa från kina tror jag.
     
    Gubben i Kalmar gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har dock hittat skal till iPhones för 20-30:- här i Sverige, från NetOnNet faktiskt
     
    bernard gillar detta.
  11. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Admin. Nu börjar det här urarta igen med politiskt dravel. Dra inte in politik och välfärd i den här tråden.

    Mediamarkt plockar ut sina enorma vinster i utlandet och skapar noll i välfärd. Välfärd skapas av produktion inte konsumtion. Men som sagt det är en helt annan tråd som behövs för den diskussionen.

    Vad menar du med kryphål? Det finns inga kryphål. Olika länder har olika lagar och regler och det utnyttjar även svenska företag som producerar varor utomlands och bringar välfärd.

    Vi går framåt mot mer frihandel varken vi vill eller inte. Frihandel har skapat fler jobb och bättre välfärd. Vi hade varit urfattiga här som i början av 1900-talet (Sverige var då ett av Europas fattigaste länder, fattigare än dagens Albanien eller Moldavien), hade vi inte haft frihandel hade vi fortfarande varit ett tiggarland med stor utflyttning ur landet som då.

    Frihandeln samt de två världskrigen var ett lyckokast för oss för Europa var helt i grus och ropade efter malm och annat råmaterial. Då vi inte var totalt utbombade hade vi både friska män och kvinnor som kunde jobba i gruvor, stålverk inom manufaktur, pappersindustrin etc. Europa köpte av oss allt som gick att få tag i och så blev vi ett av Europas rikaste länder.

    Detta tack vare frihandeln och inga direkta tullar för våra varor.

    Nu plötsligt skall vi som i princip enda EU land införa straffavgifter på varor från Östasien. Även om de kostar 10 spänn. Det är inte rimligt och detta kommer varken att minska (minska på kort sikt) eller att förhindra införsel av produkter från Kina i det långa loppet.

    Snacka inte bort något om kryphål. Kryphål låter som något fult och i en gråzon. Och som jag tidigare skrev har vi olika regler i EU länder därför handlar det inte om någon gråzon eller ens om några kryphål.

    Vi kan inte dra tillbaka klockan utan försöka att bemöta framtiden med positiv inställning, för den kommer ifatt oss varken vi vill eller inte.

    Cheers.
     
    ayla85, rufy93, katho och 1 annan gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror inte att de här åtgärderna gynnar någon egentligen. Historien visar att det sällan går att stoppa utvecklingen med konstgjorda ingrepp. Kineserna kommer säkerligen att hitta andra vägar att få in sina varor i Sverige. Må det vara via andra EU-länder eller genom egna lager inom EU.

    Jag tror inte heller att Postnord älskar de nya reglerna eller kommer att tjäna några pengar på dem. Postnord tvingas nu mycket snabbt, nästan utan förvarning alls, ta på sig en enorm administrativ apparat som ska bemannas. Tiotusentals paket ska hanteras manuellt varje dag och räkningar ska sändas ut. Ett okänt antal personer måste anställas mycket snabbt och lager och rutiner inrättas. Detta innebär dryga utgifter för Postnord i starten. I det långa loppet när de kanske skulle kunna ta igen pengarna kommer säkert paketen från Kina att hitta andra vägar och då står Postnord där med utgifterna men utan att få in de inkomster man räknat med. Ingen önskesits direkt...

    Svenska staten kommer inte heller att få in de momspengar de kalkylerat med när paketen söker sig andra vägar in från EU och därmed undgår den svenska momsen.

    Kort sagt, alltihop är ett slag i luften som troligen kommer att kosta mer pengar än vad man får in. Ett typiskt ogenomtänkt beslut av okunniga politiker. Det enda rimliga hade varit att tillämpa samma €22 gräns som andra EU-länder tillämpar.
     
    AppendixSE, ayla85, cobben och 2 andra gillar detta.
  13. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Utan att försöka att förringa så är det precis det vi har tagit upp i tidigare inlägg.

    Varför inte lägga på en rimlig kostnad som exempelvis 29 SEK och få in en hel del inkomster, för jag tror att de flesta hade sett en sådan kostnad som rimlig, så är man såpass girig att bomba på med en kostnad där man precis som du beskriver kommer inte att på lång sikt att få in detta.

    Med lång sikt rör det sig inte om år utan högst ett par månader för det finns redan förberett för andra vägar in i EU. Som någon skrev tidigare fick han ett paket via Estland. PostNL är också redan förberedda enligt andra källor som ett annat inlägg visade med länkar.

    Så det enda som kommer att hända är att volymen kommer att vara densamma men inkomsterna försvinner nästan helt. Och det värsta med det hela är att den här här affären är intrigerat från finansdepartementet som efter påtryckningar av lobbygrupper från svensk handel har petat i.

    Det skapar inte bara zero i inkomster men ännu mer politikerförakt samt understryker hur korrupta politiker egentligen är. Allt går tydligen att köpas för pengar, också lagar.

    Det sista är kanske inte något nytt för gemene man å andra sidan.

    Kineserna och logistikföretag i andra EU länder skrattar säkert hela vägen till banken just nu.

    Framförallt tull men även PostNord borde i första hand ha som mål att skydda landet och koncentrera sig på de extrema problem som finns redan nu och det är att stävja införsel av illegala vapen, illegala substanser (narkotika), människosmuggling samt trafficing redan vid gränsen. Här finns enorma pengar att spara, i mångmiljard klassen, om inte i tiotals miljardklassen. Alla dessa illegala imströmningar kostar samhället belopp och påverkar nästan alla våra institutioner som polis, vård, socialtjänsten etc.

    Istället lägger man alltså in en växel för att lägga på 75 spänn för en vanlig tjomme som besäller en småpryl av ringa värde.

    Det är som det gamla uttrycket säger "vår intelligens har gränser, men inte vår dumhet".

    Cheers
     
    boboiusa och ayla85 gillar detta.
  14. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Vad jag inte lyckas få klart för mig är om dessa avgifter endast gäller packet, som det ser ut i beskrivningarna ?
    Små billiga saker som skickas som brev, t.ex. ett mobilskal kan man kanske då fortfarande få direkt i brevlådan utan avgifter, eller ?
    Kanske uppfattar jag fel då jag inte lusläst allt.
     
  15. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Du behöver inte oroa dig då det kommer att komma från ett annat EU land. Det vi egentligen diskuterar är rimligheten i det här beslutet. Att diskutera avgiften och att det skall betalas är inom kort eller redan nu är "none existent".

    Kanske att man väntar lite med beställningar någon vecka eller två innan det stabiliseras. Och låter bli att hämta ut paket som beläggs med avgiften och sedan gör en ny beställning.

    Mitt stalltips. Snart så finns säkerligen en automatiskt funktion på Ali att när du fyller i landet du bor i så kommer sändningen via ett annat EU land. Skulle förvåna mig om det inte redan är korrigerat iofs. Ali är kvicka att göra dessa ändringar.
     
    ffodil gillar detta.
  16. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Artikel från dagens GP. Så Postnord är redan medvetna om att avgiften med största säkerhet inte kommer att fångas in nämnvärt. Det lustiga är att de säger det med glimten i ögat ;) :


    Kina är det utländska land svenskar helst handlar varor på från nätet, med kända sajter som Wish och Alibaba. 36 procent av de svenskar som handlar på nätet från utlandet handlar från Kina, visar Postnords E-handelsbarometer. På fjärde plats kommer också ett land utanför EU – nämligen USA.

    Men nu kommer staten att se till att ta ut moms för alla de försändelser som passerar in i Sverige. Tullverket har gett den statliga post- och paketaktören i uppdrag att ta ut moms. Bakgrunden är helt enkelt att staten går miste om stora summor moms, vilket också branschorganisationer som Svensk Handel har kritiserat då det snedvrider konkurrensen till fördel för de utländska aktörerna.

    I ett pressmeddelande från Postnord förklarar man att för försändelser med ett värde under 1 500 kronor kommer man att ta ut en administrationsavgift på 75 kronor från 1 mars. Är värdet över 1 500 kronor blir avgiften 125 kronor. Utöver detta tillkommer moms på 25 procent på varorna – vilket många konsumenter inte betalat tidigare.

    Postnords kommunikationschef Thomas Backteman kommenterar den snabbt införda avgiften med följande

    – Vi har fått uppdraget av Tullverket. De har presenterat en handlingsplan för att få ett system på plats, för att kunna ta ut moms på postorderförsändelser utanför EU:s tullunion. För oss innebär det en kostnad för att få systemet på plats – vi måste investera i teknik, medarbetare och lageryta. Därför tar vi ut en avgift för den här hanteringen, vilket regleras av FN:s postkonvention.

    Han konstaterar att det för personer som beställer varor med mindre värde kommer att bli betydligt dyrare.

    – Om man beställer en vara för 100 kronor från Kina tillkommer hanteringsavgiften på 75 kronor och sedan 25 kronor i moms på varan. Alltså 200 kronor totalt.

    För ännu billigare varor blir alltså moms och avgift mer än dubbel så hög jämfört med värdet på varan man har beställt.

    – Vår kostnad för att hantera detta är densamma oavsett vad varan är värd, säger Thomas Backteman.

    Men lösningen ser ut att bli ett slag i luften när varorna i stället importeras via andra EU-länder, där moms inte tas ut.

    Från Tullverket ser man inga problem med att beställa varor via ett tredje land.

    – Nej, då har det tagits in via ett annat medlemsland med de regler som gäller där och då är varorna inne, säger Åsa Wilcox, chef för effektiv handel på Tullverket.

    – Men det måste registreras i det landet, tillägger hon.

    På många näthandelsbolag som säljer produkter från Kina erbjuds nu en import via ett europeiskt land som exempelvis Frankrike där produkter med ett varuvärde under 22 euro fortfarande är momsbefriat. Produkten skickas sedan vidare till Sverige där den sänds direkt hem till beställaren, utan avgiften på 75 kronor.

    – Det innebär det att man kan importera in det i Europa utan att betala moms och sedan betala den inomeuropeiska frakten från England, Frankrike eller Spanien till Sverige. Det är inte orimligt att det kommer att ske, säger Thomas Backteman, kommunikationschef på Postnord.

    Enligt honom kan detta leda till att en ”inte obetydlig volym” kommer att skickas in till Sverige via andra europeiska länder. Hur mycket är dock i nuläget svårt att avgöra.

    – De är införtullade innanför EU:s inre gräns. Vi kommer bara att hantera dem som en inomeuropeisk försändelse och direkt skicka in dem till mottagaren.


    Cheers
     
    bernard och ffodil gillar detta.
  17. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    polonius, tack för utförlig information.
    Jo, jag börjar bli ganska klar över de nya reglerna.
    Tänkte mest på att man nämner paket med avgifterna. Vanliga brevförsändelser kommer det inte att beröra var nån annan inne på här i tråden, vilket jag blir tveksam till vad som gäller.
    Men som du säger kommer sådant ganska snart att klarna och kommer inte att få nån större betydelse i praktiken vilket som.
     
    polonius gillar detta.
  18. AppendixSE

    AppendixSE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2015
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Lg G4
    Platta:
    Ipad Pro 9,7
    Precis!

    Det blir att vi drar på oss en massa admin och strul i ett bolag som bekostas av alla.
    För att lösa något som kommer att kringgås på nolltid.

    Potemkinkuliss är vad det handlar om och det syftar mer till att skrämma folk än att lösa något problem.

    Det går redan att skicka paket via Estland med gratis frakt från Kina. Så det enda som kommer hända är att flödet flyttas till en annan av postnords terminaler.
    Jag ger det tre månader sen kommer majoriteten av flödet gå via detta och sen kan vi fortsätta handla billiga mobilskal för glatta livet utan att stödja Elgiganten eller Mediamarkts 90% marginaler på dessa produkter :)
     
  19. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    En lite intressant aspekt i sammanhanget är ju att praktiskt taget alla säljare av framförallt lågprisprylar från Asien deklarerar försändelser som gåvor, som rent tekniskt sett är tull- och momsbefriade upp till motsvarande 500 kronor. Det är givetvis frågan om felaktig ifylld tulldeklaration från säljarens sida, men läget är som det är ändå. Att avsändaren dessutom nästan alltid är en privatperson gör det hela lurigare. Även om Postnord nu avser att skärpa sina kontroller så innebär det i många fall inte bara att de kan ta ut avgiften rätt upp och ner, utan måste dessutom ifrågasätta tulldeklarationens korrekthet. Något som kräver ganska mycket administration. Frågan är om det verkligen blir så på stor skala?

    -

    Rent generellt välkomnar jag något vettigt system för att ta ut moms på framförallt lågprisvaror. Jag själv beställer en och annan "småsak" från flera Icke-EU länder, mest saker och ting som inte ens säljs här i Europa, och hade gladerligen betalat en rimlig summa moms och administrationsavgift på ett smidigt sätt. Att Postnord "panikfixar" ett dyrt och administrativt besvärligt system nu är tyvärr bara ett ytterligare steg i ledet av deras icke-kundorienterade och föråldrade arbetssätt. Ett effektivt system borde ha kommit till redan för 10 år sedan, med mer tanke och planering bakom. Att man dessutom kör igång karusellen med så kort varsel att försändelser redan i omlopp påverkas är ju bara ineffektivt från alla håll och kanter. Det blir mindre jobb för alla om kunderna får tid att reagera först, istället för att man räknar med onödig administration pga högar av försändelser som måste returneras...

    Jämför exempelvis med trängselskatten i våra storstäder (som i sig är ganska trubbigt i sin organisation), där man med enkel OCR-teknik kan skanna fordon och därefter fakturera belopp på så lågt som enstaka kronor, och fortfarande anse det vara värt besväret rent ekonomiskt. Dessutom med pappersfakturering! Det vore ju egentligen en smal sak för Postnord att få till något liknande, i inomhusmiljö, där man automatiskt läser av alla förtryckta standardiserade CN22-etiketter. Det hade gett goda möjligheter att få till en bättre och mer effektiv betalningsmodell... Men då måste man planera inför framtiden, inte panikfixa ett system som bygger på det ineffektiva och förlegade postförskott-systemet två veckor efter att tullverket tillslut sätter ner foten...
     
    naDah, polonius och bernard gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dem är bara det om det skickas från en privatperson, och inte företag