U11+, en flopp

Diskussion i 'HTC U11' startad av M3Johan, 14 feb 2018.

  1. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Med tanke på den enorma aktiviteten i diverse forum på nätet angående u11+, kan man då dra slutsatsen att den blev en flopp? Det har ju gått några månader nu och jag tycker att lite mer borde hänt på den fronten.
    Det är synd för det är enligt mig en väldigt bra telefon.
    Visserligen ser det ut som att pixel kanske portas till den men det verkar vara allt.
    Vad tror ni?
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag tror helt enkelt det är så enkelt att HTC har tappat marknaden här i Sverige. U11+ finns inte hos någon operatör eller större elektronikkedja vilket är synd på en högst intressant telefon enligt mig.
     
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    htc är ju flopp sen länge i sverige, nu verkar alla köra med antigen oneplus eller huawei som är sjukt populära nu här och finns i dom flesta kedjor och affärer online osv... htc har nog tappat för gott kanske..
     
    J Halben gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror samma sak kan sägas om LG:s telefoner. De är tråkigt nog närmast helt frånvarande annat än hos specifikt Elgiganten.
     
  5. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Med tanke på att skärmen och batteriet verkar mediokert tillsammans med att det blev så sent så är det nog inte så konstigt att det blev en flopp.

    Nu minns jag inte när dom började levereras men när HTC sa januari någon gång tappade jag intresset.
     
  6. murana

    murana Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Skärmen och framförallt batteriet är INTE mediokra! Enda nackdelen med skärmen är något för ljussvag för dem som testat i solljus hittills. Android authority kom ut med givande recension om den igår. Gsmarena MÅSTE ha fått ett måndagsex, har ej hört om någon som klagat på batteritiden alls.
     
    J Halben och bernard gillar detta.
  7. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    GSMarena har testat igen och det är många recensenter som sagt mediokert batteriliv, bara för att du äger den och har lite ownership bias förändrar det inte fakta.
     
    BillyJoeBob gillar detta.
  8. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Samtidigt är det lätt att vara expert när man läst en massa på nätet...

    Att skärmen kunde varit starkare kan jag till viss mån hålla med om. Men den upplevs inte sämre än mina andra telefoner och jag tycker det upplevda väger mer än mätvärden. Jag har dessutom inte behövt ha full styrka på den ännu.

    Batteriet är mycket bättre än någon annan smartphone jag haft så jag är nöjd även där. Sen om det borde klara längre tid med tanke på kapaciteten gör mig inget.
    Igen, upplevelsen klår mätvärden.

    Största besvikelsen är i så fall kameran eftersom jag läste på nätet att den skulle vara top of the line.
    Uppenbarligen ska man inte tro på det som står på nätet.
    Min x9 tar lika bra bilder som denna. Den tar nog till och med bättre bilder i autoläge. I pro är de likvärdiga.
    Men jag är ingen fotograf så det är igen bara min känsla jag går på.
     
    J Halben, dannejanne och Adam West gillar detta.
  9. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Att kalla batteriet mediokert är verkligen lite magstarkt sagt, vid tung användning får jag ut över 2 dygn på den, närmare 2,5 till och med... 3 vid lättare användning.
    Skrämstyrkan på säg 60-70%, stirra er inte blinda på tester då användarupplevelsen skiljer sig från till fall.
     
    nattbrev gillar detta.
  10. Nulf

    Nulf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung s22+
    Jag är riktigt nöjd med telefonen. Batteritiden tycket jag är grym.

    Screenshot_20180218-212243.png
     
    J Halben, Adam West och bernard gillar detta.
  11. murana

    murana Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Våra upplevelser spelar ingen roll, @Blomkungen@Blomkungen vet tydligen bättre ändå...
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Oavsett telefon och reviewer på Youtube eller annat ställe så brukar jag generellt bruka få lägga på ett par timmars skärmtid jämfört med deras egna resultat. Detta verkar nästan vara mer regel än undantag för min del. Att bara lita blint på tester ger en skev uppfattning. Eget vardagligt användande är det som gäller.
     
    Stemag64 gillar detta.
  13. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Ni är ju ganska inskränkta om ni tror att era erfarenheter går att generalisera. Samma recensenter kommer testa en produkt likadant och därför går det att jämföra resultatet från produkt 1 mot resultatet från produkt 2 och därav få en vettig uppfattning. Att säga emot fakta med responsen att ni inte upplever detta är ganska sjukt. Det är inte bara gsmarena som fått ut runt 300 nits som max brightness tex.

    Att ni två är nöjda är ganska irrelevant för hur produkten egentligen är. Jag kan få ut 9 timmar SoT med en 6P om jag vill men det betyder inte att telefonen normalt presterar det.

    Edit: @dannejanne@dannejanne visar bara att min ursprungliga kommentar var korrekt med den reponsen iaf.
     
    Last edited: 21 feb 2018
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tack för förolämpningen. Idiot.
     
  15. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Du kan ju säga varför din åsikt ska väga tyngre än recensenter som visar faktiska siffror.

    Det finns ganska få recensioner med riktiga siffror men alla säger samma sak, medioker skärm och mediokert batteri.
     
    Last edited: 21 feb 2018
  16. nattbrev

    nattbrev Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    HTC U12+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U12+
    Har själv använt telefonen under en längre tid och aldrig haft lika bra batteritid på någon annan telefon.
    Använt både U11 och U11+ och båda har bra batteritid, U11+ bättre dock. Klarar mig långt över två dagar på den.
     
  17. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Hmm, man kan ju tycka att det är lite konstigt att vi inte får tycka att telefonen är bra bara för att gsmarena säger annat.

    Det spelar väl ingen roll om de tycker grejorna är dåliga om jag som använder den är nöjd med den eller?
    Ska jag automatiskt tycka att calzone är en kass pizza bara för att en amerikansk pizzalover tycker att det är för lite skinka på den?
     
    Jan-Bertil, kissidor och murana gillar detta.
  18. murana

    murana Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    De mer objektiva testerna stämmer såklart, skulle man själv använda telefonen på samma som man i gjort i ett sådant test skulle batteritiden vara likvärdig. Skillnaden ligger i att många använder telefonen på ett annat sätt än man gör i testerna. I kontrollerade tester har man ofta ljusstyrkan på skärmen kalibrerad till en given nivå och sedan kör man ett kontinuerligt test med skärmen påslagen (t.ex. en videoloop eller surf) tills telefonen dör. Vanliga användare gör inte så, de kör ofta på automatiskt ljusstyrka som kan diffa en hel del mellan olika lurar och då jämför man äpplen och päron när man jämför skärmtid på två telefoner med olika ljusstyrka inställd på skärmen.

    En annan skillnad är att video och surf drar olika mycket batteri beroende på om skärmen är av typ IPS eller AMOLED. En användare som kollar mycket video kommer i regel uppleva att batteritiden är sämre på en telefon med IPS-skärm jämfört med AMOLED-skärm (och tvärtom vid surf). Hur stor betydelse standbytiden har skiljer sig också mycket mellan olika användare. För de som bara har någon eller några få timmars skärmtid per dag kommer graden av standbydrain klart påverka hur man uppfattar batteritiden generellt. Ytterligare en faktor är signalmottagningen som diffar mellan olika telefoner och platser.
     
    kissidor gillar detta.
  20. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    @murana@murana du länkar själv recensioner där det står very dim display. Kan vi komma överrens om att displayen är medioker då eller läste du inte ens det du länkade?

    @flipp@flipp självklart kommer personers erfarenheter variera. Just därför man måste utgå ifrån riktiga tester och säger riktiga tester att batteriet är sådär och skärmen inte är väldigt ljusstark så stämmer det även om kreti och pleti säger annat på ett forum.