Postnord och Tullverket överens: Dyrare handla på Wish (och andra sidor som säljer från Kina)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 19 jan 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enda sättet för PostNord att göra detta vattentätt är att öppna varje paket och Googla fram varan och priset på den för att sedan begära kvitto, så att de kan se om kvittouppgiften är rimlig. Ett arbete som skulle sysselsätta tusentals människor.

    Frågan är bara hur Postnord skall avgöra om det är en privat avsändare eller ett bolag. Jag kan tänka mig mängder av olika sätt att komma runt detta på. Misstänker att det inte heller kommer stoppa de kinesiska bolagen/ha någon större effekt i det långa loppet.
     
    Last edited: 18 feb 2018
  2. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Absolut, men det är ju i princip omöjligt att se på försändelsen. Merparten av grejerna har en privatperson angiven som avsändare.

    Sedan kan ju givetvis Postnord anta att det med största sannolikhet handlar om ett postorderköp ändå. Men vad jag förstår så är det inte ens Postnords sak att "utreda" det, utan felaktigt ifyllda tulldeklarationer är ju något som Tullverket hanterar. (precis på samma sätt som att personal från flygbolaget du reser med inte är de som rotar i dina väskor på flygplatsen).

    -

    En annan intressant sak är vad som kommer att ske med saker som deklareras till extremt låga värden. Om Postnord verkligen är seriösa med "från första kronan", så finns det ju en hel del försändelser som faktiskt deklarerats så lågt att öresavrundningen skulle ta kål på eventuell moms som ska betalas... Det är drygt en halv USD som är gränsen, med dagens kurs.
     
    Last edited: 18 feb 2018
    bernard gillar detta.
  3. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    En intressant analys. Det är bra att de får up ögonen givetvis och det är ännu bättre att de har investerat i ny teknologi. Det sista är spekulativt ironiskt naturligtvis då avsändaren nu kommer att bli ett annat EU land och varken moms eller avgifter får påföras.


    Men att den nya tekniken kommer på plats innebär förhoppningsvis säkrare och snabbare leveranser. Sändningen från Kina som tidigare har kunnat ta upp till sex veckor blir säkert halverade och troligtvis ännu lägre ledtider.


    Jämförelsen med trängselskatten haltar lite då incitamenten var att minska miljöpåverkan i innerstaden. Dock vet ju gemene man är att det är en kassako för att beskatta oss mer.

    Detsamma gäller det nya systemet med pålägget av 75 SEK plus moms för varje försändelse från land utanför EU. Vi skall beskattas ändain i döden.


    Och just här ligger skillnaden i en "god tanke" till ren dumhet.

    Du kan inte flytta Stockholms eller Göteborgs kameror för att skanna bilar för att få in trängselskatten, till andra EU länder för att kunna inkassera avgiften för försändelser från länder utanför EU. Det uttrycker PostNord indirekt när påföljden av detta kommer upp. Dvs. att paketen från Kina kommer ifrån EU:s interna posthantering. Och de väntande skatteintäkterna uteblir nästan helt.


    Har man verkligen gjort en ordentlig kosekvensanalys eller som du skriver helt enkelt handlat i panik och kör en "panikfix" för att blidka Svensk Handel och finansdepartementet.


    Cheers
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har handlat rätt mycket från Kina. C:a 20 paket i månaden under 2016/2017. Min erfarenhet är att de flesta paket från Kina INTE märks som gåva. Utan det brukar finnas ett angivet värde. Dock brukar detta angivna värde vara c:a hälften av vad man faktiskt betalat.

    Men frågan kvarstår, hur mycket resurser kommer Postnord att lägga ner på att reda ut paketens verkliga värde?
     
    katho, bernard och polonius gillar detta.
  5. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Jag har samma erfarenhet.

    Finns det någon här som kan uppdatera oss om hur lagen ser ut angående vilka befogenheter tullverket har att få egenhändigt öppna paket.

    Har en helt outbildad praktikant öppna paket för att han känner för det?

    Är det alltså tillåtet att öppna paket hursomhelst utan särskild misstanke om uppsåtligt brott?
     
  6. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Förvisso, men syftet med jämförelsen var att visa på att det finns teknik och betalmodeller för system med "stora flöden", som då inte innebär att man handlägger försändelse-för-försändelse.

    På tal om modeller för betalning;
    Ett annat sätt hade kunnat vara att förbetala/deklarera inkommande försändelser som skickas spårbart (och då menar jag i praktiken egentligen uteslutande REK, för att man ska kunna säkerställa att försändelsen hålls inom UPU, och inte lämnas över till en annan speditör efter vägen och får ett nytt kolli-nummer). På så sätt ger man i alla fall kunden ett val, istället för att köra in rubbet i det kommande systemet.

    En "ordentlig konsekvensanalys" har omöjligtvis gjorts eftersom Postnord själva säger:
    "Det nya systemet har PostNord tagit fram på bara ett par veckor."
     
  7. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Just Tullverket lär ju inte behöva särskilt mycket för att kunna motivera att öppna ett paket. Dessutom står det på CN22-etiketterna (dvs de internationellt standardiserade Tulldeklarationsblanketterna) "May be opened officially", som sedan har en underskrift av avsändaren.
    (Men det jag menar är att Postnord knappast kan göra det hur som helst, om det nu var några oklarheter om det).

    Det kan givetvis vara så, men tänk på att om reglerna följs ska det alltid stå ett värde på dessa försändelserna, även är det är en gåva. Så att ett värde är angivet betyder alltså inte att det inte är en gåva. Det som säger om det är en gåva är om den lilla rutan för just gåva är ikryssad.
     
  8. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Kommentaren konsekvensanalys är menat som en känga där dumhet vinner över paniken. Så det är lätt att förstå att denna inte har gjorts.

    Betalmodeller har funnits i urminnes tider så det är inget nytt på världskartan. Förvisso har det gjorts manuellt för hundra år sedan.

    Inte bara Amazon eller eBay eller heller Paypal har exeplariska modeller utan även mindre handlare.

    Eftersom det gäller hantering av varor i det här fallet är det i mitt tycke ingen bra jämförelse med trängselskatten.

    Trängselskatten har ett annorlunda incentiv än införsel eller försäljning av varor. Förvisso handlar allt om logistik men har ändå andra syften.

    Trängselskatten har så att säga en mottagare och en avsändare.

    Införsel av varor och tjänster handlar om oberäkneliga mottagare och likaså oberäkneliga avsändare.

    Helt annorlunda förutsättningar av logistik hanteringen med andra ord.
     
  9. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Alibabakoncernen kommer säkert att starta upp verksamhet inom EU snart. Här i Asean området (sydostasien) köpte man upp epostföretaget Lazada och har tagit stora marknadsandelar. Leverar med budbil direkt till dörren utan extra avgift.
    Framtiden är mörk för många inom detaljhandeln.
     
    polonius gillar detta.
  10. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Jag håller med om att Svensk Handel kan vara ett minne blott. De har inte lärt sig läxan av film- och musikindustrin som in i det längsta försökte att ta till alla åtgärder för att behålla "business as usual".

    Vi känner till konsekvenserna idag och läxan är nu gjord. Man har till slut accepterat nya tider och ett skifte av konsumtion av både film och musik, samt annan nöjeskonsumtion.

    När Apple började sälja "låtar" man ville ha och inte hela album så blev det spiken i kistan.

    På samma sätt håller det att ske med fysiska produkter idag och Svensk Handel försöker att förhindra utvecklingen genom lobbygrupper och påverkan av finansdepartementet.

    Därför ställer jag mig fortfarande frågan varför? Sitter det fel personer på fel plats i dessa organisationer? Antagligen.

    Nu är bara frågan hur länge de orkar hålla emot lavinen som man kallar fri handel. De är själva vinnare av den men försöker med alla medel hålla emot konsumenten. Och konsumenten har det visat sig inte vara ett dumt får längre utan på ett helt annat sätt se och jämföra priser av både fysiska varor och nättjänster.

    Och gissa vilka fickor som fylls när man använder tjänster som Facebook, Google etc. Inte är det de svenska fickorna i alla fall.

    Cheers
     
  11. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Ni inser väl att europeisk moms kommer tillkomma på samtliga köp om Ali startar upp verksamheten inom EU, svensk moms om de säljer för över en viss summa till Sverige?
     
  12. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Moms har alltid funnits. Det är inget nytt. Det Sverige är snart ensamma om är att lägga på moms för produkter som har ett värde av 22 EURO eller lägre. Så den momsen kan och får inte Sverige lägga på om produkten kommer från annat EU land.
     
  13. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jo, men en del predikar ju om Ali i Europa, då blir det moms från första kronan.
     
  14. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Men den största invändningen folk har är ju inte att behöva betala 25% moms. Visst, en del vill väl inte betala det heller. Men problemet är ju den extremt höga administrationsavgiften från Postnord. Att betala några kronor i moms till stadskassan är lite trist när man i samma veva betalar 75-kronor till Postnord för att de snabbfixat ett inefektivt betalsystem. Det är proportionerna som är orimliga.

    Handlar man från ett EU-lager så betalar man ju bara momsen, och ingen administrationsavgift. Det är bra i sammanhanget skulle jag säga.

    På något sätt tror jag att de försöker få två flugor i en smäll i och med den här åtgärden för att reducera strömmen av försändelser från framförallt Kina.

    Postnord har knappast ett intresse av att hantera extrema mängder småförsändelser som de får dåligt betalt för. I princip har de väl två alternativ;

    1. Om Tullverket inte blir alltför sura: Minimera arbetsinsatsen genom att låta alla försändelser av relativt låg värde "glida igenom". (pre-mars 2018)

    2. Om Tullverket sätter ner foten: Angrip problemet på ett annat sätt genom ta ut en dyr avgift och hoppas att strömmen av försändelser minskar radikalt, vilket i sin tur minskar arbetsinsatsen på sikt.
     
    flat7 och polonius gillar detta.
  15. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Hur då? Det blir ju ännu värre om Ali skulle skapa något sorts jättelager i Europa. Då slår det inte bara mot Svensk Handel utan mot all handel i Europa.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet ska det ändras inom EU att alla EU länder ska ta momsavgift från €0 om några år
     
  17. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Det var intressant att läsa. Var har du läst det?

    Det mest intressanta är kanske vad utfallet av Brexit blir.

    Enligt The Econmist i förra veckans nummer så är ett handelsavtal mellan England och Kina inte långt bort. Theresa May har uttryckt det mycket positivt.
    Om vi sedan lägger till att England kommer att ingå samma avtal med USA och Kanada har vi ett ännu mer spännande läge. Dessutom kan England börja spela i samma liga med Ryssland, som redan har långtgående handelsavtal med Kina gör det ännu mer intressant.

    Skulle då EU börja lägga moms på varor över 22 EURO från Östasien så börjar krackeleringen med vår frihandel. Och just Kina är den viktigaste partnern för resten av det redan splittrade EU. Kina har extremt starka muskler, långt större än dagens USA, eller något annat land för den delen.

    En sådan kursvändning skulle då skapa ännu större klyftor inom EU då många stater är mer bundna till Kinas investeringar. Och skulle de då alltså tvingas att lyssna på EU och börja bygga handelstullar är det början på slutet av unionen, som redan har börjat med Brexit.

    För Sveriges del kommer Östasien marknaden bli klart viktigare ju längre tiden går och spela boll på samma villkor som Kina är farligt. Att Volvo på sikt kommer att vara ett minne blott för fortsatt produktion i Sverige är livsfarligt. Volvo som ger jobb till svenska underleverantörer som i slutändan kan räknas in i snart 100 000 jobb om man räknar med områden som tex forskning och utveckling.

    Regeringen och EU spelar verkligen poker med vår framtid för en spottstyver av helheten.

    Naturligtvis har man ju redan sett vad Amazons eller eBays inträde i Europa har gjort för inhemska marknaden. Och skulle Ali få för sig (vilket de redan säkert är i startgroparna att göra) är Svensk Handel kokta som grisar på spett.

    Ur den synvinkeln förstår jag därför inte att finansdepartementet gör som de gör inklusive Tullverket.

    Utan att vara konspiratoriskt lagd börjar man snart se vem eller vilka som ligger bakom detta. Att börja sätta rejäla käppar i hjulet för EU.

    Mörka krafter och tider är att vänta mina vänner där vi ens inte kan påverka utkomsten.

    Mycket orerande från min sida men man börjar förstå varför man börjar handla på ett visst sätt från våra kompetenta politruker.

    Cheers
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Detta är det jag pratar om
    "The removal of the current exemption from VAT for imports of small consignments worth not more than €22 from outside the EU, which leads to unfair competition and distortion for EU companies.

    These new rules will have a major effect for companies selling goods and services online that will now be able to benefit from fairer rules, lower compliance costs and reduced administrative burdens. Member States and citizens will benefit from additional VAT revenues of €7 billion annually and a more competitive market in the EU."

    Samt

    "When will the new rules come into force?

    There are two implementation dates for the proposal. The extension of the One Stop Shop rules to distance sales of goods both from third countries and intra EU as well as to services other than e-services come into force in 2021 to give Member States time to update the IT systems underpinning the system. This has to be done by each Member State according to agreed specifications. But everything which does not require IT development, including the new cross-border threshold to help smaller businesses, can be introduced on 1 January 2019."

    Källa: European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Modernising VAT for e-commerce: Question and Answer
    Tog ett bra tag för mig o leta reda på det.
     
    Last edited: 18 feb 2018
    cobben gillar detta.
  19. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Att eliminera momsen helt, och därmed stora delar av skattebyråkratin, är det som vanligt ingen som ens tänker på.

    Alla dessa enormt uppsvällda statliga byråkratier skulle kunna tas bort helt, saknad av ingen utanför byråkratierna själva, genom enkla reformer såsom införande av garantilön och liknande.
    .
     
    polonius gillar detta.
  20. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Tack för länken.
    Ett sådant förslag skall ju ratificeras av samtliga stater inom EU.

    Men jag är mycket skeptisk till att så sker just på grund av att många stater, speciellt i före detta Östeuropa skulle ratificera det eftersom de lever och väger mycket tack vare kinesiska investeringar.

    Se bara på hu Kina investeringar enorma summor i länder som Ungern och snart Rumänien.

    Tyskland och kanske Frankrike kan möjligtvis överleva men de mindre staterna är ju snart direkt i en omöjlig position att ratificera ett sådant förslag.

    Det kommer väl hamna i en långbänk precis på samma sätt som att tvinga Wiegrad länderna till att ta emot migranter från MENA.

    Merkel är en katastrof för Europa just nu med sina påtryckningar. Men man undrar hur länge hon håller nu när hennes systerparti CSU i Bayern har börjat skälla och skallen börjar bara bli högre och högre.