[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Ok så mängden data man kan öka sin pott med genom att höja kommer att vara max 19 GB som tidigare då för 150 kr mer? Barnen som nu har 3 GB fått öka till 22 GB för att fylla på med 19 GB surf ibland, så nu kommer de ha 6 GB i månaden och kunna öka till 25 GB för 150 kr mer istället. Fast för att få de 6 GB i månaden istället för fria samtal måste man in och ändra själv?
     
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Om de har 3gb och 60/600 nu så bör de väl gå till 6gb 60/600 automatiskt senast den 26.e feb?
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vilken uppgradering de får är nog inte självklar. Såg att grannfrum som hade 60/600/3GB blev flyttad till fria samtal och fortfarande 3 GB. Min egen flyttning verkar inte klar, men jag kommer att föredra 60/600/6GB så flyttas jag inte automatiskt dit fixar jag det själv. Så kolla för säkerhets skull när det väl händer!
     
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Ah, såpass. Då lär väl nästan alla som har det lägsta få fria -3gb om inte de har någon speciell logik som sköter allt. Oavsett så kommer man väl få något mail när flytten är klar?
     
  5. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    I mailen de fått står det:
    Ditt gamla tråkiga abonnemang
    3 GB surf + 60 samtal & 600 mess för 100 kr / mån

    Ditt nya mycket bättre abonnemang
    3 GB surf + Fria samtal & mess för 100 kr / mån
     
  6. clarken

    clarken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S10
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Prime
    Fick samma mail.

    Undrar om ens pott e kvar om man om en månad byter till 6/60/600
     
  7. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Enligt tidigare info så behåller du potten.
     
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Såg också att jag hamnade på Fria samtal - 3gb. Man kommer inte kunna byta/uppgradera/nedgradera förens måndag nästa vecka.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Varför skulle den inte vara det? Självklart är den kvar! Att man byter abonnemang fram och tillbaka spelar ingen roll alls.
    Det som faller bort från potten är det som från den 1 april 2019 har legat i potten i ett år eller mer. Detta uppdateras sedan varje månad (om det inte blivit nya regler vid det laget) och den del av potten som då legat ett år faller bort. Resten blir kvar.
     
  10. inact_0033

    inact_0033 Guest

    En sak jag tycker är konstigt med Vimla är att man måste ha surf kvar i sin pott för att få surfa inom EU. I Sverige surfar man ju obegränsat i lägre hastighet. EU-reglerna kräver ju att man får samma villkor som hemma inom gränsen för vad ens abonnemang kostar, så Vimla borde egentligen erbjuda samma långsamma surf inom EU.

    Exempel: Jag betalar 100 kronor för ett abonnemang hos Vimla. Jag gör slut på hela surfpotten och reser därefter till ett EU-land. Eftersom EU-reglerna reglerar surftaket baserat på vad man betalar per månad så borde jag ändå kunna använda ca 2 GB surf inom EU i lägre hastighet.
     
    bernard gillar detta.
  11. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Ringer varken upp min samtalspott, messar upp min meddelandepott eller surfar upp min surfpott (har lägsta abbet) men jag tycker det är toppen med bättre villkor!
     
    inact_0025, bernard och Asawi gillar detta.
  12. Pernilla

    Pernilla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2013
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    162
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Info:
    Ej operatörslåst
    Telefon 2:
    Huawei P30 pro
    Jag får byta ner mig till det minsta abonnemanget nu. Ringer och skickar många sms, surfar mest på WI-FI och gör inte av med så mycket med mobildata.
     
    bernard, inact_0025 och Asawi gillar detta.
  13. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Har ett gammalt fri surf från Telenor. Har dubbelsim I min telefon. Tecknade minsta abb från Vimla höstas samtidigt som jag sade upp mitt fasta tele abb. Detta eftersom mitt Telenor abb har högre kostnader för ringa och sms.

    En ändring till fria samtal och sms passar mig bra.
     
    inact_0025, bernard och Pernilla gillar detta.
  14. Slankegutten

    Slankegutten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
  15. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Som många andra fick jag ett mail om förändringrna i dag. Först tänkt jag att det var helt okej, men nu känner jag mig kluven.

    Som många andra bunkrade jag (omedvetet till en början) tills jag en dag chattade med kundtjänst som tipsade mig om att gå ner till minsta. Sedan dess har jag gjort så: fyllt lite en månad sen sänkt och använt upp.

    När jag skrev kontraktet minns jag att det stod "det du betalat för är ditt för evigt" eller ngt liknande. Så börjar dessa nya regler gälla den dag allt det är slut? Visserligen tar det mindre än ett år, men ändå. Vad gäller? Bryter Vimla mot det tidigare utlovade eller håller de sitt ord? Att det ngnstans I det finstilta stod att de kan göra det räknar jag nu med. Men...vad gäller?

    Jag har förstålse för att de "justerar" sina abb och det finns ju ingen större vinning I en vinstdrivande verksamhet I att värva kund efter kund som samlar på sig maxdata och sedan byter till det billigaste och kanske kan leva på sin sparade surf I flera år (???). Samtidigt ska man ha respekt för ingågna avtal och inte riskera att folk känner sig lurade.

    En annan sak jag undrar är vilket abb man minst måste ha för att kunna använda sin surf I EU. Och när senast måste man byta innan avresa och hur kommer det att bli med surfpotten då? Om jag lyckats samla säg 50GB under den tid jag haft 25GB abb men byter till lägsta innan jag ska iväg, får jag då använda den surfen? Förutsätter att det billigaste abbet inte går att ha om man ska använda det I EU. Men datan är ju från då jag hade ett större abb.

    Hur som helst måste Vimla fixa ett system där det framgår hur mycket man blir av med nästa månad (förra årets sista månads pott) innan varje månadsskifte.

    En sista sak för nu: om man har 60/600 så sparas ju det man har kvar till månaden efter. Om man tillfälligt byter till fria så behöver man ingen pott. Vad händer när man byter tillbaka? Har man någon pott då? Med fria s/s får man väl ingen pott till månaden efter, även om man smsat och ringt lite (tänk: mindre än 60/600 tex)? Eller får man kanske någon pott? Aldrig provat. Tänker att man ju när man har fria valt att ta bort data och byta det mot s/s så att säga. Betalar man för 6GB data och 60/600 och använder 3GB och 50/500 så får man ju det oanvända med sig in I nästa månad. Men väljer man 3GB och fria men använder 3GB och 50/500 får man då 0GB och 0/0 med sig till nästa månad? Byter man från fria till 60/600 borde man, om man nyttjat mindre än ett visst antal, få med sig en pott. Fast det kanske är för mycket begärt?

    Inte mycket av det ovan är egentligen jätterelevant för mig, använder luren mer än att jag ska kunna ha detaljkoll och ligger ofta med abb så jag har lite marginal men kan tänka mig en del problem som kan uppstå iom de nya reglerna. Och helt reko tycker jag de inte är, även fast jag har förstålse för det man valt satt göra.
     
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    @Cash@Cash, Vimla kan ändra hur man vill, du behöver inte gå med på det = avsluta ditt abonnemang.
    Precis som när din bredbandsleverantör höjer månadspriset, helt ok, du behöver inte gå med på det = avsluta ditt abonnemang.

    Så funkar det.
     
  17. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Låter helkonstigt egentligen. Minns jag rätt att Vimla.formulerade sig som att det skulle vara din pott "för alltid"?

    Hallon har väl I princip samma priser som Vimla men med obegränsad tid för sparande? Fast minns att det var ngt krux med Hallons deal. Minns dock ej vad det var...
     
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Finns inget sådant i det avtal du ingått med Vimla.

    Dock gäller detta, precis som jag skrev.

     
    inact_0025, DroidJunkie, rufy93 och 2 andra gillar detta.
  19. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Villkor finns överallt. Men Vimla är väldigt öppna och man kan lämna precis när man vill om man inte är nöjd.

    Jätterolig kundtjänst och känns som en trygg operatör.

    Givetvis är inte Vimla utan problem, men vilken operatör är det? När jag hade 3 hade jag inte täckning på de ställen jag fiskade på, nu har jag 4G. Jag gillar Vimla, bra och billigt.
     
  20. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Blev flyttad till abonnemanget med fria samtal/SMS och 2 GB data, har alltid haft det med begränsade samtal, och håller på att byta ner från 4 till 2.
    Har nog aldrig kommit upp i 30 samtal eller SMS per månad, hoppas man kan byta ner innan det nya börjar gälla, känns onödigt...