[Priskoll] Xperia XZ1 Compact(Begagnad)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av platburk, 23 feb 2018.

  1. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Hej!

    Skulle gärna vilja veta om någon har koll på hur mycket en begagnad xperia xz1 compact må kosta. Letar efter en men vill gärna veta priset man kan förväntas betala för en.
     
  2. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Jag skulle absolut inte ge mer än mellan 1000-1300. Max. I år skall tydligen Sony släppa en massa nya modeller.
     
  3. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Okej, låter rätt bra. Vill gärna ha en, då jag saknar smidigheten med att ta fram en liten lur från fickan.
     
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag tror att det blir svårt att få tag i en begagnad xz1 compact för 1000-1300 kr, du får nog räkna med betydligt mer, sök på blocket/tradera och kolla.
     
  5. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    De flesta vill säkert ha så mycket som möjligt men värdet är definitivt inte högre än den jag skrev och tycker.

    Sony har själva annonserat att 2018 kommer spännande nyheter. Så att de som säljer bör sälja i tid för att få något för sin lur. När de nya lurarna kommer att erbjudas med abonnemang så lär priset sjunka. Och Sony lurar har de senaste åren haft ett extremt lågt andrahandsvärde, tyvärr för jag älskade min Sony Xperia 5,5 tums.
     
  6. Droid82

    Droid82 Guest

    Det vore grymt bra för mig om du har rätt då jag gärna hade köpt en xz1 compact till ett sådant pris, men jag förstår inte var du sett att de skulle gå för 1000-1300 kr (om det är vad du hävdar att marknadsvärdet ligger på och inte bara är vad den skulle vara värd för dig). Tradera verkar ju till exempel visa helt andra siffror än de du skrivit. Men som sagt, ingen skulle vara gladare än jag om du har rätt så du får gärna visa att det är där marknadsvärdet ligger. :)
     
  7. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Blocket håller man koll på, tradera är skräp, har haft bara massa strul med dem.
     
  8. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Marknadsvärde är lik a med vad en köpare vill betala för en lur. Finns inget fixed rate. Vill man hålla på sin lur och vill ha ett pris man önskar så är det upp till säljaren.

    Själv skulle jag försöka få iväg den asap då Sonys lurar har historiskt ett lågt andrahandsvärde. Det gör det inte bättre än att nyheter börjar släppas under året och man kan få bra villkor med ett abonnemang.

    Jag säger absolut inte emot dig men väldigt ofta så ser man att i Sverige så ser begagnad marknaden helt annorlunda ut idag än verkligheten egentligen är en annan. Många har fått för sig att man snart kan få samma pris som för en ny lur.

    Ofta så kan man lägga till en tusenlapp och få en helt ny lur med garanti etc.

    Många sitter kvar på sina gamla lurar och känner att "får jag inte det jag begär så skiter jag i det" och efter ett tag ligger den i byrålådan och sedan slängs.
     
  9. Droid82

    Droid82 Guest

    Min erfarenhet är tvärtom och jag tror att anledningen är att man kan se betyg på säljares och köpares tidigare affärer. :)
     
  10. Droid82

    Droid82 Guest

    Ja marknadsvärde är väl vad en produkt handlas för på en marknad, och om man tittar på avslutade annonser på Tradera för XZ1 Compact till exempel så verkar ju värdet ligga högre än 1000-1300. Jag håller med dig om att Sonys telefoner verkligen har haft låga andrahandsvärden i jämförelse med nypris (om man tex jämför med Apples telefoner) så jag får väl hoppas på ett klipp när XZ2 Compact presenterats/släppts. :)
     
    polonius gillar detta.
  11. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har också väldigt svårt att tro att man skulle få en XZ1 Compact i bra skick för 1000-1300. Då skulle jag köpa en direkt [emoji4]
     
    Last edited: 24 feb 2018
    kissidor och jnsson gillar detta.
  12. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Samma här. Dock vill jag gärna veta om det finns möjligheten att fixa en för 2-2.5k
     
  13. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Kan vara värt att nämna att enligt prisjakt så har den varit nere på 3490 kr ny. Att betala 2500 för beggad som det verkar bli på Tradera känns faktiskt lite dyrt. Isf bättre att vänta lite tills man ser att de lägre nypriserna slår igenom i begagnatmarknaden.
     
  14. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Håller med och Sony ska ju släppa ut 4 nya lurar så tror nog priset kommer gå ner rejält. Vill så gärna ha en xz1 compact för sakenskull.
     
  15. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Sålde min Xperia xz1 compact för 3200kr på blocket för någon vecka sen. Så priset skiljer sig ganska mycket..
     
  16. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Okej, får väl hoppas man kan få en för 2500~3000, vill verkligen köra med en mindre och smidigare.