Fråga: Apple TimeCapsule vs. LaCie Fuel

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Droid55, 25 feb 2018.

  1. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    En molnlösning är generellt sett säkrare än en enskild hårddisk sett till själva datalagringen. Köper man en tjänst får man kolla upp vad som ingår och vilka premisser som gäller för tjänsten.

    Vad som händer när man säger upp en tjänsten är väl rätt givet.
     
  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ja säkrare kan det vara på så vis att man inte har lagringen där man bor. Men å andra sidan så kan säkerheten vara lägre pga att dom som äger lagringen har koll/insyn. I mitt fall så har jag valt Time Capsule. Och 2TB kostar väll 9.90€/mån antar jag. Själv har jag 2TB i Time Capsule. Så iCloud skulle bli tårta på tårta. Har kollat FileBrowser appen. Som funkar åtminstone i samma nät. Dock kan 10mb/s upp bli problem. Men AC i samma nät är bra att ha. Har dock inte kollat om iPad Air 2 stöder AC.
     
  3. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Vi går offtopic men backuprutiner med 3-2-1 strategi finns och det är en sund rekommendation.

    Time Capsule eller en enskild hårddisk har inte samma dataredundans som en seriös molnlagringslösningar.

    Jag skulle påstå att en molnlösning är ett komplement till din nuvarande lösning om man nu är ute efter en backuplösning.
     
  4. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Tycker det beror på vad man skall lagra för saker .

    Jag tycker google foto duger bra till bilder tex. ( mest för att enkelt kunna frigöra allt utrymme på min telefon )

    Mer känsliga dokument lagrar jag hemma på 2 olika backup och krypterat på molnlagring ( brukar vara väldigt små dokument som ingen stor lagring behövs)
    Detta är tex bokföring och annat från min firma

    Allt annat tycker jag icloud funkar riktigt bra till ( litar mer på iCloud än andra tjänster faktiskt )
     
  5. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    iCloud är dessutom en så integrerad tjänst till iOS och OS X så smidigheten är svårslagen, åtminstone för mig.. sen om jag ska vara ärlig så lagrar jag inga så pass viktiga dokument eller foton att hela min ekonomi eller person handlar om det.
     
  6. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    För mig blev det FileBrowser, skall kolla också utan för nätet. Dvs via mobil nätet. Först då vet jag om jag har nytta av appen. Dock klagar en på den låga hastigheten med appen, dvs 1.4 vilket är väll långsammare än vad tex iPad Air 2 klarar.