Postnord och Tullverket överens: Dyrare handla på Wish (och andra sidor som säljer från Kina)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 19 jan 2018.

  1. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt hur dom skall kunna ge mer info om paketet? Att skriva avsändare på paketet är oftast lönlöst när det kommer från Kina, då där ofta brukar stå en privatpersons namn som avsändare.

    För mkt text i dom därade smsen bidrar ju också till att kostnaderna ökar för Postnord, då det väldigt ofta kan bli mer än 160 tecken eller var nu gränsen går för ett sms.
     
  2. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Sakerna kommer inte förstöras utan skickas med BÅT tillbaka. Postnord är bara skyldiga att skicka tillbaka dom på något sätt, behöver inte vara snabbast möjliga.
     
    IAMMA gillar detta.
  3. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Fast jag tycker att för 75 kronor så man kan få dit i alla fall landet, samt det som står på deklarationen och/eller avsändaren. Som konsument bör man ju få lite mera information än en summa liksom. Man ska ju ha en rimlig möjlighet att veta vad man betalar för. Särskilt eftersom PostNord införde detta system med kort varsel, och många personer hade försändelser på ingång redan.

    Givetvis behöver den information inte stå i ett SMS. Det är både lämpligare och tillräckligt om det framgår på betalsidan.
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Det är ganska lätt att räkna ut själv.
    (Beloppet i smset - 75 kr)/0,25 = Produktens ursprungliga pris
     
  5. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Visst, förutsatt att man vet exakt vad valutakursen var när försändelsen ankom till Sverige (vilket kan vara när som helst sedan en månad tillbaka, fast nu efter 1:a mars då) och exakt vad avsändaren skrev på deklarationen. Det sistnämnda är inte alltid vad man betalade heller, ibland är det paketpris med frakt, och ibland är frakten avdragen. Ofta är värdet dessutom nedskrivet, alternativt avrundat.

    I praktiken blir det omöjligt att veta vad man betalar för om man har mer än en försändelse på ingång med ungefär samma värde.
     
  6. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    LOL. Vet inte om ni såg på Agenda ikväll men som jag förutspådde så kommer med största sannolikhet USA lägga på tullar från samtliga länder.

    Den totalt inkompetenta Malmström fick frågan om att vi också lägger på tullar från andra länder, exempelvis Kina.

    Hennes enfaldiga svar är, ja men det är en annan sak.

    En mer inkompetent och livsfarlig minister som representerar Sverige finns knappt att hitta i detta land.

    Så här blir utgången när man börjar hyckla och mixtra. Vi kommer bara till slut att bli riktiga loosers då stål och bilindustrin är livsviktigt för oss och Sveriges framtid.

    Vår regering och våra ministrar i EU är ingen kotte med hjärna som tar på allvar. Nu börjar vi dessutom bråka med kineserna.

    Kan bara sluta på ett sätt, tyvärr. Beklagligt är att vi kommer att fortsätta på samma spår även vid regeringsskifte eftersom de är lika inkompetenta broilers.
     
  7. IAMMA

    IAMMA Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2015
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    22
    Du jämför äpplen med päron, små privatpersoner med stora handelsvaror.
     
  8. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Som jag också nämnde i en tidigare post. Invänta någon månad innan ni beställer från Ali eller wish. Paketen kommer att dyka upp via ett annat EU land. Ha lite is i magen.
     
  9. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Jag jämför äpplen med äpplen. Det finns olika storlekar på äpplen, det är allt.
     
  10. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jo men då måste man väll länka till denna tråd för att besökarna skall förstå vad man menar?
     
  11. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Risken då att detta blir för personligt. Å andra sidan håller jag med dig.
     
  12. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Förmodligen kommer de stora bolagen som dessa styra upp transporterna för att säkerställa att de går via ett annat EU-land. Har man goda kontakter med sina speditörer så är det en enkel match at få till.

    Det som däremot oroar mig lite är att diverse enskilda småsäljare som inte står bakom stora system med mera omfattande logistiklösningar blir avskräckta och helt enkelt väljer att inte beblanda sig med frakt till "krångliga Sverige". Vill det sig illa blir vi Europas nästa Italien, som flera säljare vägrar att skicka saker till (Fast av andra skäl då, men krångel är alltid krångel för en säljare, oavsett orsak...)
     
    cobben och polonius gillar detta.
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Behövs inga stora system, säljarna på Aliexpress behöver bara använda SF express eller NLpost så går det genom Estland respektive Holland. Aliexpress kan styra upp det själva genom "Aliexpress Standard Shipping" också genom att sluta använda Postnord Direct Ship.

    Har man försämrat trackingen nu för tiden också? Med ett paket på gång får jag "2018-03-02 13:02 Transport av försändelsen har påbörjats" som enda information vilket betyder exakt vad? Det är inte skickat i Sverige eller ens EU så som minst bör ankomstinformation finnas.
     
    bernard gillar detta.
  14. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Jag håller förvisso med men hoppas att de inte tänker så eftersom jag tror att Sverige ändå är en viktig marknad för dem om vi nu får in 160 000 paket per dag från Kina. Jag har under åren fått paket via både Estland och Holland så jag känner att det ändå inte blir för svårt att göra den ändringen för dem.

    Nu var ju det kinesiska nyåret för ett par dagar sedan (hundåret), och nu när vardagen kör igång för dem så är de på hugget.

    Är lite het på en datorväska som jag inte hittar varken i Sverige eller Amazon. Dessutom är det också ett bra pris. Fick iväg ett meddelande till säljaren om han kan skicka via ett tredje EU land. Har inte fått svar ännu pga att de är helt nere när de firar nyår. Men vi får se vad de svarar. Finns andra säljare på Ali som säkert inte har några problem med det, men just den väskan är riktigt trevlig.

    Jag har som sagt beställt tidigare och kunnat välja få det skickat via ett annat EU land för någon dollar dyrare och det har gått alldeles utmärkt så jag är ändå försiktigt positiv. Det krävs då ett extra steg i beställningen då man måste skicka ett meddelande till säljaren först men det är det värt.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det här med tredje land inom EU kommer fungera nu i några år, men när den här gränsen på 22€ tas bort inom hela EU (vilket vad jag förstått har gått igenom vilket jag länkat till tidigare i tråden) då kommer det nog bli svårare o ducka denna avgift
     
    bernard gillar detta.
  16. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jaja, säljare på Ali m. fl., med deras integrerade logistikfunktioner, kan nog enkelt glida in på såna lösningar. Jag tror förvisso att merparten av alla försändelser är just från större aktörer/marknadsplatser som Ali.

    Men det jag tänkte på specifikt var enskilda små säljare på annat håll som kanske har sin verksamhet på hobbybasis, eller bara säljer privat lite då och då. Det är personer som kanske bara köper posttjänster "över disk", utan att vara intresserade av att etablera mera omfattande avtal om vilken väg försändelsen ska ta.

    Tänker man sig att man själv skulle sälja något, och sedan blir ombedd av köparen att använda något transportsätt för att försändelsen ska mellanlanda i ett annat land först... Då hade man nog sålt till någon annan, istället för att både leta tjänster och öka risken för krångel.
     
    Last edited: 5 mar 2018
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Fick idag hem ytterligare ett paket från Kina som verkar ha slunkit genom [emoji1]. Kanske har dom inte kommit igång ordentligt än. Även frun fick 2 paket idag som gått genom
     
    bernard gillar detta.
  18. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    kommer 150tusen paket/dag från Kina säger dom
    lycka till att ta hand om allt PostNord
     
  19. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jag tror att det kommer att droppa in "pre-1:a mars"-försändelser under i alla fall 2-3 veckor framöver.
    Min erfarenhet är att spårbara kina-brev vanligtvis tar över en vecka att sorteras och transporteras till utlämningsstället (om det nu inte är expresstjänster som EMS). Jag förmodar att vanliga icke-spårbara brev tar ungefär lika länge.

    -

    UPDATE: Kollade just igenom archive på de Kina-försändelser jag hade i PostNords app. Genomsnittstiden från att PostNord registrerat försändelsen för första gången (vilket ofta är någon dag efter att kinesiska posten rapporterar ankomst till Sverige) till att den kommer till utlämningsstället är 12 dagar för min del.
     
    Last edited: 5 mar 2018
    bernard gillar detta.
  20. Boten_Anna

    Boten_Anna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag fick ett brev från Wish idag, som jag glömt att jag beställt. Väntar fortfarande på 3. Har en viss förhoppning om att de kommer att slinka igenom. För jag har inte fått några sms heller.
    Vet inte vad jag tror om att Postnord kommer att ha råd med att kräva in avgift på ALLA försändelser. Den hanteringen kommer att bli dyr för dem.