Postnord och Tullverket överens: Dyrare handla på Wish (och andra sidor som säljer från Kina)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 19 jan 2018.

  1. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Eftersom jag själv jobbar med paketen varje dag så vet jag att dessa paket från kina kan se ut precis hur som helst. Verkar inte finnas någon mall på var någonting skall stå på aviseringarna. Men ja det hade absolut varit det bästa, men tror det hade varit svårt att implentera på ett bra tag.

    2 sekunder på ett paket, och det kommer 100 000 paket om dagen blir rätt mycket längre hanteringstid. Det är 200 000 sekunder extra om dagen, det är 138 timmar extra per dag, eller att nästan 18 personer till måste anställas om det jobbas 8 timmar per dag i terminalen.
    Du glömmer att det är inte bara timpenningen som du skall räkna in, hyror, transporter och maskiner som hanterar dessa paket är garanterat inte billiga. Sen är det ju inte Postens fel att man själv kan hålla reda på vad du beställt.
     
    cobben gillar detta.
  2. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Absolut, men det handlar inte om tiden, utan om avgiften i förhållande till mängden information man får, som ditt argument inte ens tar hänsyn till. Avgiften hade kunnat vara 500 kronor, och det hade fortfarande handlat om samma antal sekunder extra...

    För en anställd som kostar totalt 175 kronor / timme (vilket garanterat är i överkant) så handlar 2 sekunder extra om ören... Även om det tar 15 sekunder att skriva ner ett enstaka ord per försändelse (vilket det givetvis inte gör) så handlar det fortfarande inte ens om en hel krona. Det är vad du behöver sätta i relation till avgiften på 75 kronor, och att man bara får en totalsumma.

    Hade avgiften varit säg en tjuga hade jag förstått om det bara varit en totalsumma man får. Landet hade jag dock förväntat mig oavsett.
    Men jag förmodar att PostNord, likt alla andra större förteg, har skyldighet att lämna ett kvitto. Så uppdelning på avgift och moms på själva tjänsten måste framgå åtminstone. Jag förmodar att kvittot kommer med själva försändelsen, eller?
     
    Last edited: 8 mar 2018
  3. strmd

    strmd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Dels kan man inte räkna riktigt så i praktiken, dels underskattar du kraftigt hur mycket det kostar att ha en anställd. Lönen som faktiskt betalas ut är bara en del av det hela.
     
  4. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jag räknade inte på utbetald lön. Om du kollar på hur mycket 175 per timme motsvarar så ser du att det är kraftigt påslag på typisk lön för den typen av arbete.

    Men ta det ytterligare gånger 2 om du vill, eller rent av gånger 5. Relationen blir praktiskt taget oförändrad. Det handlar fortfarande om ören för den tidsperiod som Kingcool nämnde (vilket det då var ett svar på) . Poängen är att det inte på något sätt behöver kosta nämnvärt mycket mer att få till någon form av specifikation på vilken försändelse det avser. Även valutakursen vid beräkningen hade varit användbar...

    Men oavsett så tycker jag att en någorlunda vettig specifikation på det man betalar för ska framgå.
    De flesta hade nog exempelvis inte tyckt att ett kvitto på ICA är tillräckligt detaljerat om det bara stod en summa på det...
     
    Last edited: 8 mar 2018
  5. strmd

    strmd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nej, 175 kr/h är inte ett kraftigt påslag för en av PostNords anställda, i kostnad för arbetsgivaren, vilket är det som räknas. Gånger två är nog i underkant, men mer rätt. Jag tycker ändå inte att ditt resonemang håller. Det tar inte sekunder och det kostar då heller inte ören, inte om en människa ska göra det.
    Du betalar moms + avgiften. Är det inte också det som framgår?
     
  6. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Snacket om "2 sekunder" var dock inte mitt, men även med om du drar till med tider i överkant och postanställda med fantastiska lönevilkor så blir det inte orimliga pengar i förhållande till avgiften. Man kan inte hävda att kostnaden eller hanteringstiden skjuter till skyarna för att man specificerar minsta lilla ytterligare detalj.

    Och nej, det enda som framgår på SMS-avierna är en summa, PostNords kolli-id, samt postnummer. Inte ens gatan eller mottagarnamnet framgår.

    Om man får ett kvitto i efterhand vet jag inte. Men någon annan kan säkert svara på det.
     
  7. strmd

    strmd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag förstår vad du menar. Men avisering är ju främst till för information inför utlämnandet, så jag misstänker att det finns något mer "bakom kulisserna" eller att man får ett kvitto vid uthämtning.

    Det verkar som att den här åtgärden har hastats fram i något som liknar desperation, vilket inte är svårt att förstå med de mängder det gäller. Jag kan tänka mig att det kommer förbättringar framöver.
     
    Etienne gillar detta.
  8. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Ja, förbättringar välkomnas.

    En liten förhoppning är att man inom en snar framtid i alla fall kan buffra avgifter för försändelser under säg 30 dagar eller något sånt, så man slipper avgiften per försändelse.

    Exempelvis 75 kronor för den första, och därefter en mindre summa per efterföljande försändelse. Sedan deklareras allt till tullverket som en klumpsumma i slutet av månaden.

    En sån sak hade gjort mig gladare nu. För nu svär jag över att jag har två kameraprylar på ingång av liknande värde, som kostar några enstaka USD. Samt en tredje som ligger marginellt högre i värde. Den första kan jag gladeligen betala för, eftersom jag inte hittar någon sådan till salu inom EU, den andra är lite sak samma om jag betalar för, och den tredje var mer ett tillfälle att införskaffa sig mer onödiga saker... Jaja, sånt konsumerande ska väl straffa sig också .. :-/
     
    Last edited: 8 mar 2018
  9. strmd

    strmd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag kan tillägga att jag också önskar att avgiften vore lägre, liksom jag gärna ser att det mesta jag köper vore billigare. Men å andra sidan var den tidigare ordningen inte hållbar.

    En gång kollade jag upp avsändaradressen på en kort HDMI-kabel jag fick hem i brevlådan för en tia, fascinerad över hur den för den kostnaden inte bara tillverkats utan också packats enskilt av någon jeppe i ett industriområde utanför Shenzen och därefter transporterats i ett vadderat kuvert till andra sidan jorden. Hållbart? Nej. En miljon HDMI-sladdar i en container på ett fraktfartyg är bättre för miljön.
     
  10. strmd

    strmd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag tror vi kan räkna med att PostNord kommer prioritera effektivitet och då är det absolut enklast att slussa försändelserna genom systemet så snabbt som möjligt. De blir nog inte ledsna vare sig om du låter bli att beställa eller om du får betala multipla avgifter.
     
    Kingcool gillar detta.
  11. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 904
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    polaren fick sms idag

    att han ska betala 75kr innan dom skickar ut paketet

    sen finns det länk som går direkt till kollinr där man får välja betalsätt
    swish eller kort

    [​IMG]
     

    Bifogade filer:

    • x.jpeg
      x.jpeg
      Filstorlek:
      119,4 KB
      Visningar:
      170
    Last edited: 9 mar 2018
    bernard gillar detta.
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    75, alltså ingen moms pålagd. Är det som jag tror så kommer alla paket de undersökt påföras 75kr, det vill säga alla paket som skickats från länder utanför EU!
     
  13. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Jupp, 75kr för under 1500:- varor är hantering kostnad och 125:- för varor över 1500:-.

    75:- + moms under 1500:-
    125:- + tull och moms över 1500:-.
    Gåvor under 500:- är tull/moms fritt. Men endast mellan privatpersoner.

    Vissa säljare från Aliexpress har slutat att skicka till Sverige p.g.a den nya regel. Men ser ändå detta som inget hinder om vill fortsätta beställa från Kina. Gearbest skickas från deras Kina lager till EU lager innan skickas vidare till Sverige och då slipper man PostNord nya import regel. Fast det är inget nytt, bara PostNord struntat i det bara.
     
    bernard gillar detta.
  14. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 904
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    jag säger att dom ska alltid märka som gåva och värde runt 150:-
    Kineserna gör det utan problem

    om man köper dyrare prylar är det inga problem att betala 75:- extra
    men när man ska köpa sk*t grejer för 10-50:- är det lite surt
     
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Som ett brev på posten...
     

    Bifogade filer:

  16. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Dst där är scam email som härjat sen PostNord började med moms sen 1 Mars. Paket returneras inte till avsändare inom 72H. Kolla på PostNord Facebook sida så värnar dom om det också.
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Precis, det är en skärmdump från facebook om det inte framgick.
     
  18. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Var det en länk till scam-sidan, eller till PostNord?
    För om det var PostNord så är det helknas då det inte betalas någon moms för det som importerades...
     
  19. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 904
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    postnord

    fick själv sms idag
    innan dom skickar till mig vill dom att jag betalar moms och hanteringsavgift
    78:19

    dyraste varan jag väntar på kostar 20:53
    så postmord kan glömma sina 78:19

    har tre grejer till som borde komma snart
    som har värde 11-19:-
    dom kan glömma dom också
     
  20. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Vad händer om du inte betalar? Fattar att du inte får paketen, men blir det någon räkning som hela tiden ligger kvar och med tiden kan leda till inkasso?
     
    bernard gillar detta.