Diskussion: Aktuella uppdateringar Samsung Galaxy S8

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Swedroid, 11 mar 2017.

  1. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Gör fabriksåterställning ganska ofta. Tycker inte det är speciellt jobbigt. Vad är jobbigt menar du? Att installera om alla appar? Går ju på ett kick. Bara skönt att rensa lite och inte ha alla halvonödiga appar förrän man behöver dem nästa gång.
     
  2. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Håller med om att apparna läggs tillbaka smidigt och enkelt helt automatiskt. Det är app-data och en hel del inställningar som inte hänger med så det blir en del jobb innan man fått det som man vill. Vissa appar kan man ta backup i t.ex. Nova men då måste man ju återställa varje apps inställningar manuellt, vilket ju inte är några problem så länge man kommer ihåg att ta en backup. Problemet är ju att man alltid glömmer någon jävla app och så har man tappat information.
     
  3. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag återställer aldrig en enda app från backup. Hela grejen med fabriksåterställning är att få allt clean. Inte få med en massa onödig data för appar från gamla versioner av Android. Då kan man ju likagärna låta bli att göra fabriksåterställning känns det som.
     
  4. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Alla appar installeras ju också om så allt blir clean även om du återinstallerar apparna automatiskt. Om app-data skulle återinstalleras så kan ju det knappast påverka i negativ mening. Korrupta programfiler lär ju inte följa med app-datat utan ersätts av friska filer när appen återinstalleras :)
     
  5. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Nja. Finns ju förmodligen en anledning till att datan inte återställs?
     
  6. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 120
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Borde väl inte vara så svårt att göra en funktion där alla inställningar sparas i molnet samt alla appar inklusive appdata.
    När man sen gjort fabriksåterställning får man alternativen att återställa inställningar, appar + data eller enbart appar. Där borde man då också kunna välja vilka appar att återställa samt vilka som skall vara med och vilka som skall vara utan data.
     
  7. venison76

    venison76 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2015
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    6
    Det gör det ju redan. Google kontot samt Samsung account. Annars tycker jag att när man byter mobil så är smartswitch kablat grymt bra. Sen finns det ju en uppsjö med backup appar. Titanium backup är väl den mest kända.
     
  8. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är ett Telenorkort i, från början hade jag ett Tele2.
     
  9. Pontus79

    Pontus79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har fått uppdatering i onsdags. Abonnemang på Tre.
    Den känns lite snabbare .
     
  10. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Vad står det på boxen telefonen kom i? Bifogar en bild på min egen box, där de sista bokstäverna ART code står för CSC version. 20180310_152234.jpg
     
  11. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Precis! Det är ju så här det borde vara. Hur svårt kan det vara?

    Google-kontot och Samsung-kontot funkar hyfsat. Trots det så hänger inte alla inställningar med. För att inte tala om app-data. Titanium kräver ju root vilket inte är ett alternativ för min del.
     
  12. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Vidhåller att det finns en anledning till att all app-data etc inte går att återställa. Det blir helt enkelt inte hundra procent rent och optimerat.

    Men ärligt talat. Jag tillhör nog de som modifierar sin telefon mest. Och jag tycker inte det är jobbigt att fabriksåterställa en gång per halvår, vilket jag sällan ens gör längre. Jag gör det när en ny stor Androiduppdatering kommer. Sen byter jag telefon vartannat eller varje år. Då blir det ju samma sak. Inget direkt stort jobb. Mest skönt! Tycker jag.
     
  13. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Alla är vi olika :) Vi använder väl telefonerna olika helt enkelt och har olika preferenser. För min del är det ett väldans jobb vid varje återställning vilket gör att jag inte längre gör det. Inte om det inte är absolut nödvändigt. Vid byte av telefon är det ju nästan kul med allt pill men har man väl ställt in allt så vore det smidigt att kunna få tillbaka alla inställningar i samband med återställning.

    I Googles eller Samsungs (eller bådas) automatiska återställning har jag för mig att även inställningar och app-data kommer med om nu app-makaren har aktiverat det i sin app. Det är ju tyvärr långt ifrån alla som har gjort det. Om Google skulle kräva det av samtliga app-makare så skulle det bli betydligt smidigare för oss som inte vill pilla så mycket efter en återställning.
     
  14. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Precis. Så det går ju inte gnälla på Google eller Samsung.

    Ps. För min Gear S3 sånger den in alla appar inkl inställningar när jsg återställer den. Smidigt för en klocka. Med skulle nog inte använda det för telefonen.
     
  15. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jodå, det kan man visst! :) Jag har ju t.ex. bl.a. fem olika Gmail-konton på min telefon och det är en sådan sak som jag skulle önska återställdes automatiskt. Detta borde man kunna kräva av Samsung i alla fall :) Måste lägga in alla konton manuellt och ställa in vilken synkning jag vill ha för respektive konto. Onödigt besvärligt tycker i alla fall jag.
     
  16. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Det handlar såklart om säkerhet.

    Om inte appen Gmail tillåter att det sparas ner så kan Samsung självklart inte gör något åt det.

    Och om inte andra appar är gjorda så att inställningar kan återställas så kan inte Samsung eller Google göra något åt det.
     
  17. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Det har nog inget med appen Gmail att göra, använder den inte ens. Utan det handlar om vilka konton jag lagt in i telefonen. Dessa borde kunna återställas utan problem. Särskilt om jag ger min tillåtelse :)

    Jag skrev Gmail-konton men menade Google-konton. Sorry!

    Tror att Samsung kan förbättra sin backup väsentligt. Inte ens inställningarna jag gjort i appen Klocka hänger med till fullo. Får pilla manuellt varje gång. Om Apple lyckas, och har så gjort sedan iPhone introducerades, så borde väl en Androidtelefon också kunna återställas helt i alla avseenden.
     
  18. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Du förstår inte. Det är oavsett appen som måste godkänna att data kan läsas ut av annan app eller operativsystem, och även läsas in automatiskt. Precis som någon annan skrev här ovan.

    Uppenbarligen har oavsett inte tillräckligt många klagat på varken Samsung eller Google. För då hade det förmodligen fungerat. Eftersom åtminstone Google kan rekommendera app-makare att implementera möjligheten att läsa ut och in data i appar. Personligen låter det lite som en ev säkerhetsrisk. Faktiskt.
     
  19. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Det är inte konton i någon app överhuvudtaget utan de ligger under telefonens inställningar, under Konton. Dock var det här med konton ett av de exempel på problem som uppstår vid återställning. Det finns fler :)

    Vad gäller säkerhetsaspekten så kan jag köpa resonemanget men om jag gör en återställning via datorn som t.ex. fallet med iPhone och iTunes, så finns det ju inga direkta säkerhetsproblem. Jag borde ju själv ha rätt att göra vad jag vill med min egen telefon kan man tycka.
     
  20. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Och Samsung får förmodligen göra precis som de vill med datan för Google-kontona? För Google. Njeeeee. :)