Diskussion: Aktuella uppdateringar Samsung Galaxy S8

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Swedroid, 11 mar 2017.

  1. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    NEE står det
     
  2. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Nu är det ju i och för sig inte Google som har med någonting alls att göra i det avseendet utan det är ju jag som bestämmer det. Dessutom handlar det om att ett program ska kopiera vilket konto samt användarnamn och ev. lösenord som jag har lagt in i telefonen. Lösenordet skulle man möjligen kunna behöva ange manuellt efter återställning.

    Frågan är ju hur Apple kan ha tillstånd i så fall om inte Samsung lyckas? För i en iPhone återställs allt via iTunes, dock inte BankID har jag för mig. Det är ju den enda fördelen som en iPhone har mot en Android :)
     
  3. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har de inte? Google bestämmer det mesta. Eftersom det är de som gör Android. Även om Samsung lagt på TouchWiz. Förmodligen kan inte Samsung göra mycket alls med de inställningar och kontot som har med Google att göra. Av flera anledningar. Så det är snarare Google du ska gnälla på.

    Visst kunde det mesta sparas och återställas förutom lösenord. Samsung hade förmodligen sett till att det går om man vill, det om det gått.
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Hur då CSC har ändrats har jag ingen aning om, men att den är ändrad råder ingen tvekan om. Det går att spåra via serienummer vad det ursprungliga CSC är.
    Detta går att återställa till NEE om man vill, jag vet inte exakt hur det görs.
     
  5. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Vad jag menar är att det är ju inte något av Googles data som äventyras utan endast mina egna uppgifter som användarnamn, lösenord, mejl, kalendernoteringar osv. Sedan att det just är Google som råkar leverera just dessa konton är ju en bisak. Det kan lika gärna vara andra konton som Facebook, Microsoft, Canal Digital osv. Det är ju endast själva kontot med dess användarnamn som behöver återskapas, och ev. lösenord. Rör inte alls någon leverantörs uppgifter. Det är endast mina egna uppgifter och data som riskeras och om jag själv skulle kunna välja att bocka i någon behörighet åt telefonen eller ett program på pc:n för att kunna backupa detta så skulle jag gladeligen göra det.
     
  6. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ja visst, men Google bryr sig ju om din säkerhet också. Illa om något skulle gå snett i tex Samsungs moln och miljontals användares uppgifter rinner ut. Även om det skulle bero på fel hos tex Samsung. Så får ju Google skulden av många. Eftersom de flesta bara tänker att de har en Android-telefon. Och android är Google. Men visst skulle man kunna spara undan allt utom lösenord. Men det finns förmodligen anledningar till att det inte funkar. Annars tror jag som sagt att det skulle funnits.
     
  7. durd

    durd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    iTunes är väldigt mycket en glorifierad backup-mjukvara som ovanligt nog kan göra 2 saker hyggligt bra, spela musik och inte låta dig managera din telefon :)
    Hade inte Samsung nån sån mjukvara, eller kanske fortfarande har?
    Tillverkares program brukar dock hålla en lagom kvalité och afaik så var det väldigt få som använde dom. Så de flesta antar jag har bara glömts bort tills tillverkaren tog bort dom helt enkelt. Alltså inte bara Samsung utan t ex HTC också.

    Byter mobil så sällan så det brukar vara rätt nice att börja om med nått tomt. Gå igenom alla, gamla och nya, appars inställningar. Ofta har det tillkommit nån kul inställning som man inte hade sett annars om det bara återställts. Å andra sidan så var man ju nöjd med hur det var.
     
    difference gillar detta.
  8. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 120
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Borde ju funka om man laddar ner NEE uppdateringen från SamMobile (eller annat ställe) och flashar samtliga filer, vanliga CSC inte HOME_CSC, med Odin.
     
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jo det är säkert en möjlighet men jag tror nog att detta är lite onödigt eftersom det egentligen är EXAKT samma firmware. Om jag inte har helt fel så borde man kunna fabriksåterställa genom att starta i recovery (stänga av, trycka på vol upp + Bixby + power) därefter välja fabriksåterställa sedan radera cache partitionen och därefter reboot. Om man då har ett svenskt simkort i då skall NEE väljas som CSC automatiskt om jag inte misstar mig.
    Om Fructis bara har startat med svenska simkort i så är det något skumt och jag tycker att han skulle gå tillbaks med luren så han inte råkar ut för något som äventyrar garantin. Vill man experimentera själv skall man vara medveten om riskerna och då är det ju helt ok, kolla då i andra forumtrådar hur man återställer NEE om det stämmer som jag skrev i inledningen.
     
  10. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 120
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Varför är det onödigt när den skall uppdateras till Oreo, känns mer onödigt att först återställa och sen hoppas på att uppdateringen kommer.
     
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Är Fructis bekväm med att flasha så är det väl bra. Detta är dock inte ett första val för de flesta. Har man NEE så behöver man inte vänta, då kommer Oreo-uppdateringen direkt bara man söker manuellt efter den.
     
  12. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 120
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Jo det är väl sant att man skall känna sig bekväm med det, vad jag menar är att en återställning inte garanterar att den går över på NEE.
    Rent spekulativt så är telefonen antingen manuellt uppdaterad med annan FW tidigare, det är något fel på SIM kortet så att det registreras som ett UK kort eller så har telefonen hamnat i fel låda gällande märkning kontra verklig CSC.
     
    Last edited: 11 mar 2018
  13. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 120
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Hittade detta på XDA som skall fungera om man har multi CSC, vilket jag förmodar våra S8 har.

    Type *#272*IMEI#

    in IMEI type your imei code 12445765xxxxxx934934

    it works fine for me

    it will show a list and after selecting any csc it will factory reset
     
  14. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Fungerar inte för alla tyvärr.
     
  15. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Fructis borde nog egentligen fundera över vad det är som har hänt med telefonen som har gjort att det har växlat från NEE till XEU. Har han inte gjort något själv som har gjort detta och telefonen var sådan från Elgiganten så skulle jag har gått tillbaks med den för att få den utbytt. Man vet ju inte då vad som kan ha hänt, och i värsta fall kan ju Knox-säkringen vara trippad så att Samsung Pay aldrig kommer att fungera.
     
  16. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Hen har nog haft XEU från början. Jag kommer inte ihåg om du bytt till S8:an när den släpptes eller lite senare men när S8:an kom fick alla som hade Comviq (och antagligen Tele2 också) XEU. Problemet löstes när den första uppdateringen släpptes men det krävde en fabrikåterställning för att få NEE vilket Fructis förmodligen inte gjort.
     
    inact_0030 gillar detta.
  17. inact_0030

    inact_0030 Guest

    OK, nej jag köpte ju min S8 för bara en månad sedan så detta hade jag helt missat! Det hade jag ju aldrig gissat, det förklarar ju saken.
     
  18. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Det var egentligen på grund av det att vi upptäckte att SIM-kortet avgör den aktiva CSC.
     
  19. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 120
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Hur gör man enklast för att få NEE om man sitter på VDS med Telenor sim?
    Är det att ladda in NEE via odin eller finns det enklare sätt och går det att ändra till NEE utan återställning?
     
  20. KoffeKoffein

    KoffeKoffein Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Fick Oreo updaten nyss/telenor