Montera SD kortet på Galaxyn?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Maveric77, 20 aug 2010.

  1. Maveric77

    Maveric77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Blev ägare till en Galaxy igår håller på att lära mig den nu... Har problem med att få åtkomst till SD kortet via datorn! Jag satte i ett 2 GB minneskort i luren och jag kommer åt det från "Mina filer" i telefonen o.s.v. så allt funkar i luren.

    Men när jag kopplar den till datorn så vill Windows installera drivrutiner, vilket misslyckas, och jag kan därför inte komma åt SD kortet från min dator! Hur ska jag göra?

    På telefonen kommer det upp en skärm med en USB kabel och texten "Tryck på Hemknappen om du vill avsluta Kies" o.s.v. men jag skulle ju gärna sett att en text i stil med "Vill du montera SD kortet?" eller motsvarande men det får jag inte. Trycker jag på Hem-knappen och avslutar Kies så kan jag gå in i "Inställningar" och välja "SD-kort och telefonminne" och där se valmöjligheten "Montera SD-kort, men den är gråmarkerad och går inte att välja...

    Jag vill helst slippa att installera Kies här på jobbdatorn, gjorde det igår på hemmadatorn och insåg att jag nog inte behöver särskilt många av de funktioner som finns där!

    Det enda jag vill kunna göra här på jobbet är att kunna gå in på SD kortet via datorn och lägga till och ta bort bilder och filer m.m.

    Vad gör jag för fel? Måste jag köra Kies på datorn? Finns det "lösa" drivrutiner att hitta eller vad?

    Tacksam för svar!
     
  2. Maveric77

    Maveric77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det gäller alltså en Galaxy S!!!
     
  3. tanner

    tanner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  4. Turritops

    Turritops Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Det kan hända att du kan hitta USB-drivrutinerna på nätet men det enklaste är nog trots allt att installera Kies - appen Samsung glömde...

    Gå sedan in under Inställningar->Om telefonen->USB-inställningar och ändra till Fråga vid anslutning så får du själv välja vad som ska hända när du sätter i USB-sladden:
    [​IMG]
    Välj Masslagring när du ansluter sladden:
    [​IMG]
    Dra ner inforaden och klicka på USB har anslutits så får du valet att montera korten i datorn:
    [​IMG][​IMG]
    När du är klar matar du ut korten på datorn och monterar dom i telefonen på samma sätt, dra ner inforaden och klicka på USB har anslutits etc.
     
  5. mickegillarcyklar

    mickegillarcyklar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack Turritops! Jag hade missat biten med att montera kort(en).
     
  6. Maveric77

    Maveric77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag lyckades! ;) Utan Kies eller nerladdade drivrutiner...

    Vet egentligen inte vad jag gjorde mer än att sätta i USB kabel, montera, koppla från, ta bort USB kabel och fram och tillbaka! Till sist så bara dök både telefonens och mitt egna SD kort upp i datorn!

    Tack för tipsen i alla fall!
     
  7. svendolph

    svendolph Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Helt knäppt på min med JM5 och rootad. Kopplar på usb debuggen och mountar i telefonen för att överhuvud taget komma in på telefonen från Ubuntu men kan varken se eller fylla på min mediamapp från mitt 16 GB kort.

    De enda mapparna jag ser är: DCIM, rerware (MyBackup proo) och filen devicefriendlyname.txt där det står GT-i9000.

    Jag använder Ubuntu men måste ju fanders använda Windows och Kies för att kunna fylla på min musikmapp. Lite avigt med en Linux telefon.

    Är lite rädd för att dubbelposta eftersom jag tagit upp det tidigare, men Linux ser inte det Kies eller telefonens filhanterare ser och vise versa med de som Ubuntu ser. Någon som kan förklara detta mysko uppträdande eftersom enligt Root Explorer finns läsrättigheter?
     
    Last edited: 22 aug 2010