Kunder trötta på för dyra mobiler?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Johnh3, 21 mar 2018.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har vi trots allt kanske nåt en psykologisk gräns runt 10.000 kr? Det givna exemplet är ju iPhone X:
    Analysts predict high-end pricing issues for Apple thanks to flagging iPhone X sales


    Men samma kan ju sägas om exempelvis Samsung Galaxy S9 och S9+ som inte verkar bli en hit i hemlandet Sydkorea:
    Samsung Galaxy S9 and S9+ underperforming in South Korea

    Visst har mobilerna blivit marginellt bättre än föregångarna, men är det värt prisökningen?

    En tillverkare som kanske har märkt trenden är LG som ryktas skrota Oled displayen till sitt nästa flaggskepp till förmån för LCD pga kostnaden.
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Skulle jag sitta med en S8'a skulle jag finna näst intill noll anledning att byta till en S9 om det inte vore för deras retande drag att först nu flyta fingeravtrycksläsaren till mitten under kameran. Det kunde de gott ha gjort till S8 redan och definitivt Note 8. Samsung fläskade på för hårt med "reminagined camera" som i praktiken inte betyder ett smack precis som väntat. Ingen anledning att uppgradera för den heller. A8'an framstår helt plötsligt som en väldigt prisvärd mobil. Mellansegementet duger gott och väl för många idag det har gjort stora framsteg den sista tiden.

    Angående priserna så betalar folk det om de vill ha det. Vanligtvis binder ju folk sig vid abonnemang också. Men mycket dyrare än 10.000kr tror jag folk inte vill betala oavsett. Det har fort gått upp till de priserna. Kan inte se så mycket mer ökning på priserna om de fortfarande vill sälja. Alla tjänar inte mycket pengar och har annat att prioritera. Alla utom Samsung och Apple får ju slåss hårt för brödsmulorna som blir över. Egentligen är det ju bara Apple som verkar tjäna en stor summa pengar av alla tillverkare.
     
    ingfre gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag hade önskat att Google i nån mån hade fortsatt med Nexus programmet. I och med Pixel gick de så högt upp i pris, och de har så att säga satt en ton i och med det. Känns som de får svårt att backa med de kommande Pixel 3 enheterna.

    Men man får väl hoppas att OnePlus är restriktiva med alltför höga prisökningar.
     
    ingfre gillar detta.
  4. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Nexus hade gärna fått leva kvar som mellansegments lurar, kanske med SD 6XX under huven och vanilla android. Det hade säkerligen sålt bra det också, och kanske tom plockat kunder från OP.
     
    Bakgrund, Johnh3 och jnsson gillar detta.
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Man köper väl rimligtvis en telefon som passar ens ekonomiska situation.
    Om man är normalt funtad. :)
     
    Timpppa, hahadaoc och katho gillar detta.
  6. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Telefonerna börjar hamna i den fällan som dagens datorer har gjort. Jag har en 7 år gammal dator som fortfarande är pigg och snabb. Utvecklingen har varit inkrementel, småförbättringar. Så de som har en S7:a idag, majoriteten av dessa behöver inte uppgradera till en S9 för sina dagliga behov med luren. Att kompensera med högre priser, leder bara att suget i köptarmen för entusiaterna minskar. Själv kommer jag inte köpa en ny mobil på ett bra tag. Den jag har idag duger bra.
     
    Puttesson gillar detta.
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Själv är jag trött på fula hack i skärmen (iPhone X), onödig borttagning av funktioner (3.5mm-jack, FM-radio, IR-blaster), små batterier och 18:9.

    Om LG skrotar OLED är det bara för att deras förra OLED-skärm var skräp, de lyckas inte göra många rätt utom på pappret.
     
    Johnh3 och flipp gillar detta.
  8. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Det börjar väl bli lite som med all möjlig annan elektronik. Ska man ha det allra bästa så kostar det därefter. De flesta klarar sig nog ändå med något som inte är fullt så dyrt.
     
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Nog för att priset på iPhone X är skrattretande högt men bland Android-modeller brukar priserna gå ner rimligt snabbt, särskilt om man vågar importera. Galaxy Note 8 kostar ca 6200 kr från Frankrike med gratis DHL-frakt och två års säljargaranti, inte så farligt tycker jag.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Länk?
     
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    flipp gillar detta.
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det är bara pengar, tycker man att något är för dyrt så köper man något som inte är lika dyrt.
    Utbudet och prisspannet är gigantiskt.
     
    Skinnbanjo gillar detta.
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag håller med, 10 000 för en telefon är ju egentligen helt galet. Man kan ju verkligen hoppas man tänker om lite, dessa priser är ju inte bra för oss som vill byta ofta
     
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Pengarna är inte något problem men det är sjukt tråkiga pengar att lägga ut med dessa priserna. En nivå runt 5k+-1k som för några år sen känns mer rättvist mot samvetet.
     
  15. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    När jag fick upp ögonen för Android bytte jag telefon ett par tre gånger per år. Främst köpte jag Sony(Ericsson), HTC och Nexus-lurar från översta hyllan. På senare år har jag börjat skaffa andra, lite roligare grejer. Att bygga ut hemmet med smarta prylar, träningsklockor har fått betydligt större del av budgeten. Google Home, en snygg klocka och en ordentlig router för halva priset av Sony Xperia XZ2, då är det rätt lätt att välja bort telefonen. Tycker helt enkelt inte att man får lika mycket för pengarna när man köper ett flaggskepp i år, jämfört med ca 2011.
     
    thexps, chraist och eastbound gillar detta.
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Mycket av prisökningarna beror på kopplingen till operatörerna där den egentliga affären är att sälja abonnemang med enheterna som verktyg. I detta ligger höga priser utan 24-månaders avbetalning/bindningstid för att ha ett lätt sälj, "ja, den kostar 10K men tar du detta abbet får du den för 549 kronor/månad i 24 månader!"

    Tittar man på hela marknaden samt "cost of goods sold" står det klart att priset ut till kund inte beror på dyr och exklusiv hårdvara utan snarare rent taktiska faktorer. Det är alltså inte exklusiv teknologi etc man betalar för utan snarare sådant som märke, marknadsföring och distribution (för operatörerna är ett högt pris en fördel eftersom det styr in kunderna mot abonnemang - enheterna köps in i bulk till särskilt avtalade priser).

    Redan idag kan man se en tydlig uppdelning mellan direktdistribution samt operatörsdistribution där de förstnämnda enheterna är billigare än de sistnämnda. Man kan också se en tydlig tendens till prishöjningar som är direkt kopplade till en övergång från direkt- till operatörsdistribution. Så fort ett märke kliver in i operatörsbutikerna börjar priserna gå upp. Ett exempel på detta är Huawei där priset på vissa modeller börjat stiga i takt med att operatörerna tagit hand om distributionen. De har dock varit smarta och skapat Honor för att ta hand om övriga segment.

    Som det är idag får man ett flaggskepp med senaste hårdvaran till ett fullt adekvat pris så fort man beger sig bortom sin operatör och de märken som finns hos denne.

    För egen del är enheter runt 10K helt OK OM de erbjuder förstklassig hårdvara och teknologi som INTE finns hos alternativen. Helt enkelt spjutspetsteknologi. Dock är det inte vad man får för 10K idag.

    Som det ser ut idag har utvecklingen lugnat ner sig, det finns ingen direkt anledning att rusa ut efter en ny enhet om man redan sitter på t.ex en Snapdragon 835 och 2K-skärm.

    Det känns som att den traditionella smartphonen börjat stagnera rätt så rejält i utvecklingen. Ett nytt teknologiskt språng i form av vikbara skärmar och konvergerade enheter behövs för att få fart på marknaden.
     
    Ara och eastbound gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är fantasi priser på dagens Mobiler men finns så mkt bra från Kina typ Xiaomi
     
    katho och nilzie gillar detta.
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Precis, går man utanför de traditionella "operatörsmärkena" får man en utmärkt mobil med kraftfull hårdvara och allt utan fantasipriserna.
     
    nilzie gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja så är det. Finns inget försvar att stora tillverka ska tjäna flera tusentsals kr per såld enhet. Vinsten går i sin tur till att bygga lyxiga kontor och fantasi löner och annan lyx Kommer bli svårt I längdenför Apple och Samsung att hålla dessa fantasi priser när allt fler mindre tillverkare släpps in konkurrerar.
     
  20. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Apple och Samsung kommer kunna köra sitt race sålänge deras främsta distributionsväg går via operatörerna. Priserna är satta för att förmå kunderna att teckna abonnemang (det finns t.ex operatörsbutiker i bl.a USA som helt enkelt vägrar sälja en enhet till en kontantbetalande kund eftersom det är abben man tjänar på).

    För operatörerna är högt MSRP ett mycket starkt säljargument (ett lågt är avsevärt sämre eftersom kunden då enkelt kan välja obundet).

    Enheter som säljs utanför operatörerna kan erbjudas till klart mer attraktiva priser eftersom det extra steget kapats bort, dels saknas incitamentet att sälja avbetalning/bindning snarare än en produkt. Marknaden kommer på sikt att få en tydlig uppdelning i segment:

    1. Operatörsdistribuerade märken. Varumärken som säljs via operatörer och med en prissättning som syftar till att sälja abonnemang med bindningstid.

    2. Value Brands. Varumärken som säljs via oberoende återförsäljare, företrädesvis online genom olika "direkt-till-dig-modeller". Dessa enheter är likvärdiga operatörsdistributionsmärkena (i vissa fall sub brands till dem) tekniskt men med anpassad marknadskommunikation (tänk Comviq, Hallon och Vimla vs respektive moderoperatör).

    3. Instegsmärken. Varumärken som används inom priskänsliga segment.

    4. Lyxmärken. Detta är produkter vars inriktning handlar om design, varumärke, inköpsupplevelse (tänk märkeskläder). Till en del blir detta Acura, Lexus och Infiniti inom mobilvärlden, alltså "lyxiga sub brands" till existerande märken utan att det nödvändigtvis blir Vertu extravaganza av det hela.
     
    eastbound och Oceanic gillar detta.