Varför ska jag ha datatrafik aktiverad?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av strumpan76, 19 aug 2010.

  1. strumpan76

    strumpan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4 10.1
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch Active 2 LTE
    Jag har ett abb. där datatrafik inte ingår och jag stänger därför av datatrafiken när jag inte surfar.
    OM jag skulle ha det aktiverat hela tiden kommer det då att kosta mig pengar hela tiden?
    Eller när kostar det? Vad gör det för skillnad att ha det påslaget?
     
  2. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om det är på så kan telefonen söka efter programvaruuppdateringar, du kan synka din epost och kontakter, Market söker automatiskt efter uppdateringar till dina appar, klocka och datum synkas mot nätet, Timescape uppdateras osv...

    Det kostar bara när data överförs. och om du hgar telia (som ståd i din info) så kan det max kosta 9kr/dag, men man kommer upp i det riktigt fort. Har du datatrafik avslaget så fungerar telefonen som vanligt, men du kan inte ansluta till internet alls, inte ens för att hämta MMS (har jag för mig), sms och ringa fungerar som vanligt.
     
  3. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Värt att notera är att väldigt många appar och widgetar uppdaterar i bakgrunden, Timescape t.ex. uppdaterar var 15:e minut om du inte ändrar inställningarna. Därav går det en hel del data med det påslaget även om det är så att du inte använder telefonen så ofta.
     
  4. strumpan76

    strumpan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4 10.1
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch Active 2 LTE
    Tack för era svar.
    Då låter jag datatrafiken vara avslagen och har på det när när behöver surfa.
    Eller kan jag på nåt sätt stänga av så att program inte kan uppdatera. (Vilket enligt vad jag förstod är den "enda" trafik som telefonen kan fixa utan mig inblandad om som ändå kostar slantar.) För mms vill jag ju att den laddar hem när jag får dom.
     
  5. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja, du kan stänga av allting som synkar, t.ex. Gmail, Timescape, ev. bloggläsare och andra appar, kort sagt allting förutom SMS och telefon. Dock tror jag inte det går att helt eliminera datatrafiken när den är påslagen eftersom Android kör en del saker i bakgrunden, t.ex. kollar om det finns uppdateringar på apparna som finns i telefonen och synkar mot Googlekontot. Men det mesta kan du nog få av.

    Det finns ingen app som kan stänga av datatrafiken på något smidigt sätt för X10 Mini tyvärr. Juicedefender kan man använda på andra mobiler för att låta data vara avstängt när telefonen inte används exempelvis men det funkar med 99% säkerhet inte på X10 Mini.
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 219
    Mottagna gillanden:
    2 173

    MINA ENHETER

    I strömkontroll kan man väl stänga av datatrafik ?
     
  7. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du kan använda knappen som dyker upp i statusfältet längst upp, widgeten Strömkontroll eller gå in via Inställningar! Vad jag menade var (kanske något otydligt) att om datatrafik är påslagen så kan det vara svårt att begränsa datatrafiken helt, även om man försöker ställa in det så i apparna. :)
     
  8. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns ingen knapp för att stänga av datatrafik via telenätet i widgeten Strömkontroll, detta görs genom en seperat widget, och om man tycker att den är för stor och otymplig (3x3 rutor stor) så kan man även ladda ner APNdroid, som gör samma sak (typ) fast med en mindre och smidigare widget.
     
  9. strumpan76

    strumpan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4 10.1
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch Active 2 LTE
    Okej. OM vi säger så här då: Om jag skaffar ett abbonemang där det ingår 1MB surf varje månad, kan jag då ha datatrafik + bakgrundsdata + synkronisering påslaget, surfa lite då och då UTAN att överstiga 1MB?
    Jag är hemskt dålig på detta med datamängder och vad som generar datatrafik, sorry.

    EDIT: Jag menar självklart 1GB/mån.
     
    Last edited: 20 aug 2010
  10. vildtrapper

    vildtrapper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du menar 1GB/månaad så är det tillräckligt, 1Mb är bara att läsa aftonbladets första sida 1-2 gånger.



    Edit: skulle tippa du menar 1Gb....
     
  11. strumpan76

    strumpan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4 10.1
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch Active 2 LTE
    Ja sorry, jag menar självklart 1 GB/mån. Liiite koll har jag, skrev fel.
     
  12. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har telias 1Gb abbonemang, och hittils har jag använt 58mb, och då har jag inte begränsat på något sätt... Jag har sync av kontakter och kalender igång, Timescape uppdateras varje timma, två mailkonton, googlat runt lite på internet, installerat lite appar, osv. Det som slukar data är Youtube och Spotify, om man lyssnar/tittar mycket så springer det mycket lätt iväg. Allt textbaserat är lugnt dock.

    Jag rekommenderar ändå "Data counter widget" som hjälper dig att hålla reda på din trafikmängd dirtekt på skrivbordet.
     
  13. vildtrapper

    vildtrapper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Räcker långt till surf, hämta appz och mailsync har aldrig vart i närheten av 1Gb fast jag försökt :-D
     
  14. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag själv har den alltid påslagen så jag vet inte vad som är bäst, men jag skulle rekommendera att inte pilla med APN, för jag har gjort det en gång med APN Droid och telefonen lyckades inte återställa APN efter att den fimpat den. Krävdes en hel del strul för att fixa det senare.
     
  15. strumpan76

    strumpan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4 10.1
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch Active 2 LTE
    Tack för era svar.
    Jag skaffade telias abb på surf med 1GB/mån för 69:-/mån så slipper jag fundera på det utan kan "köra på".