Problem: Samsung pay med tyskimporterad gear s3

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av tuntun, 2 maj 2017.

  1. tuntun

    tuntun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag köpte min gear s3 från Amazon De, och fått veta av Samsung supporten att min klocka inte stödjer samsung pay p.g.a tysk mjukvara?

    Går det flasha in den svenska firmwaren i den, finns det någon snäll person som har länk till den svenska firmwaren + en guide till hur man går tillväga?

    Tack!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är något av en djungel - hittar bara följande för SM-R760: https://forum.xda-developers.com/gear-s3/development/rom-samsung-gear-s3-sm-r760-t3550225

    CSC/region verkar enligt den tråden sättas beroende på första telefonen man ansluter till klockan efter en omflashning, så om man flashar den med Odin enligt instruktionerna i tråden och därefter ansluter till en Samsung-lur, bör regionen sättas därefter.

    Läste dock inte särskilt långt i tråden :)
     
    Last edited: 2 maj 2017
  3. Cellzor

    Cellzor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hittade du någon lösning på detta?
     
  4. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Undrar samma sak då man kan köpa samma klocka från både Tyskland och UK för runt tusenlappen billigare än här på hemmaplan.

    Är det något annat än Samsung Pay som inte fungerar?
     
  5. Argaelektrikern

    Argaelektrikern Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Nån som vet nåt ?!?!
     
  6. Subzero199

    Subzero199 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  7. Cellzor

    Cellzor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag har följt detta och nu fått tummen ur för att ändra min tyskköpta klocka utan problem och dessutom utan att behöva hålla på flasha ROMS, den resettas bara sig själv med befintlig ROM på klockan.

    Allt man behövde göra var:
    1. installera "Tizen studio" på valfri dator
    2. Anslut klockan till Wifi't på samma nätverk som datorn.
    3. Leta reda på klocka i Tizen Studio via en enkel Scan funktion
    4. Väl ansluten visas klockan i väntra menyn, högerklicka och välj "open shell"
    5. Kör launch_app csc-manager.csc-pre-configuration
    6. På klockan visas nu alla CSC koder som stöds av den, jag valde NEE för nordic
    7. ... Klockan resettas
    8. Sätt upp klockan på nytt och vänta ett tag medans den är ansluten till din telefon så den har internet acess
    9. Efter en stund kommer en Samsung Pay notifiering upp på klockan, kort därefter dyker detta upp i Gear appen på telefonen som installerar Pay pluginet.
    10. .... Klart för använding!

    Fungerade fin fint för mig att byta tyska DBT till NEE, blir att testa i butik imorgon men promptarna frågade även om "aktivera Samsung Pay Sverige" så jag tror inte det ska vara några problem.

    Source: SM-R600 Full Firmware for use with ODIN, repair and study - Post #41
     
    Grottz, Dejan195, ruva och 6 andra gillar detta.
  8. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Kan connecta till klockan men ser den inte i någon meny till vänster...
     
  9. Cellzor

    Cellzor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tihi, det greppar i att jag inte kan skilja på Höger och Vänster utan att tänka till lite extra :D!
    Jag menar Höger, det kan vara så att stock UI't i Tizen studio inte visar "Remote Device Manager" i "Connection Explorer".

    Om du inte ser en fyrkant med sladd på, tryck på Window-> Show View > Connection Explorer
    Nu ska du se en ruta till höger med undermenyer där en heter just "Remote Device Manager" (Se bifogad bild)
     

    Bifogade filer:

    Kiwi och SirHejsan gillar detta.
  10. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Tack, inte ett helt logiskt program men tack vare ditt tips och hjälp så har även jag nu Samsung Pay på min importerade klocka!
     
    Kiwi gillar detta.
  11. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag beställde en S3 Frontier utan att veta att klockan var US import. Tror ni att detta funkar för mig också?
     
  12. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Du kommer med största sannolikhet ha Samsung Pay utan att göra någonting :)

    Det här gäller endast klockor inköpta eller importerade från länder där Samsung Pay inte är lanserat ännu - exempelvis Tyskland.
     
  13. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Problemet är att det inte funkar för mig idag och googlar jag på det så funkar inte US med Nordic :(
    Jag hoppas att ovan lösning kan vara min lösning också. Vad tror du ?
     
  14. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Fast min Gear S3 är inställd på US och fungerar fint här i Sverige - tror Bernard har en Gear S3 från USA som fungerar med Samsung Pay i Sverige också (?)

    Vet dock inte varför det inte fungerar för dig (är du helt säker på att den är från US och inte någon annanstans ifrån ?)

    Men det kan helt klart fungera med metoden ovan :)
     
  15. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Hej,

    Nej det är sant! Telefonshoppen.se där jag beställde klockan sa bara att det var en import.
    Jag testar mig på ovan alldeles strax så får vi se om det fungerar :)
     
  16. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Hej,

    Vill bara säga tack för guiden och att den funkade perfekt för mig också :)
    Nu har man Samsung pay i klockan :D
     
    SirHejsan och Kiwi gillar detta.
  17. Ggbg

    Ggbg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för guiden. Tyvärr lyckades jag inte följa den. Hoppas ni kan hjälpa mig till rätta.

    "Fyrkanten med sladd på" ser jag inte när jag öppnar programmet (hur den ska se ut vet jag efter att ha kollat på din bild).

    Window-> Show View > Connection Explorer finns inte för mig, det finns flera menyval men inte just Connection Explorer. Se bild:
    [​IMG]
    Under "Other" hittade jag den inte heller

    Kan det vara så att senaste versionen av programmet har döpt om eller flyttat menyn? Laddade ner programmet från Samsungs webbsida idag så borde ha senaste versionen.

    Så här ser programmets grundvy ut för mig:
    [​IMG]

    Om jag klickar på rullgardinslistan, med texten "No target" (ligger nästan längst upp i gränssnittet i bilden ovan, i mitten bland de val som finns) så får jag upp två val, det ena är "Show Remote Device manager" (kanske att det stod Open istället för Show). Klickar jag där så kommer en ny menu upp där jag faktiskt kan hitta klockan efter att ha tryckt på Scan. Men sedan tar det stopp återigen. Det är ett gränssnitt nästan helt utan alternativ som dyker upp, det går inte att göra något trots att man ser klockan där. Man kan trycka On/Off (oklart vad det leder till) på klockan och döpa den till något. On/Off tycks inte göra något, nästa gång man går in står det återigen Off. Denna meny tycks inte vara vad ni vill leda mig till, utan något annat. För det går helt enkelt inte att göra något inne i den.

    Så nära men ändå inte.
    Programmet var ett helvete att ladda ner för övrigt, jobbig Java-installation, felmeddelanden flera gånger och annat. Denna guide lät enkel att utföra men programmet var såpass krångligt att guiden inte var lika enkel längre.....
    Men i slutändan är det såklart värt mödan, för att få Samsung Pay att fungera!

    Blir mycket glad om någon vill hjälpa mig vidare! Tydliga och detaljerade instruktioner uppskattas så det inte finns utrymme för att missförstå :)
     
  18. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Hej,
    Ja det såg lite annorlunda ut med nyare Tizen studio.
    Sitter på jobbet nu men kan göra en lite guide när jag kommer hem ikväll.
     
    bernard gillar detta.
  19. Ggbg

    Ggbg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Det hade jag uppskattat mycket! Åker iväg på resa imorgon så hade varit nice om jag fått igång Samsung Pay innan dess ;-)

    Bara jag hittar rätt meny så är det säkert ganska lätt.
    Kollar förbi här senare, och hoppas det finns något litet skrivet som hjälper mig vidare.
     
  20. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Visa bifogad bild 40845 Visa bifogad bild 40846 Visa bifogad bild 40847 Visa bifogad bild 40848 Visa bifogad bild 40849

    A.png B.png C.png D.png E.png
     
    Jockmokk, Patr!k, bjoli och 5 andra gillar detta.