Köpråd för budgettelefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Meso, 27 mar 2018.

  1. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    inte alla som vill hålla på flasha.

    jag har länge kört med xiaomi och för min del är deras kameror bra nog även utan google camera.

    borde kanske inte ha nämnt nått om cameran! är som sagt en ren gissning!
     
    Droid82 gillar detta.
  2. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Tänk på att en del modeller av Xiaomi mobiler som kör miui saknar stöd för svenska som systemspråk. Är det viktigt kolla först.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller med om vad övriga sagt. Redmi 5 Plus är ett bättre köp. Kameran på G5 ser bra ut på papperet men underpresterar i testerna. Min gissning är att bildkvaliteten är hyfsat jämbördig mellan de två . Om du (som curioustech är inne på) orkar göra lite handpåläggning kan du dock installera google camera modden på redmin och då är det ingen tvekan om att redmin vinner för stillbilder. Om du ska använda telefonen för mediakonsumtion, speciellt video och spel, är ju skärmen på Redmin väldigt mycket trevligare att använda på grund av att den är mycket större. Du kan även köpa 3/32 varianten av Redmin i Sverige för runt 2000 kr, Xiaomi Redmi 5 Plus 32GB (Mobiltelefon). Jag kör själv den och 3GB gram räcker hyfsat bra tycker jag. Med det sagt hade jag beställt 4/64 varianten från eglobalcentral om jag var du.
     
    Droid82 gillar detta.
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Har haft en Moto G5 plus, kanonbra lur för pengarna. Batteritiden är utmärkt, minst 5 timmar SOT i stort sett jämt . Kameran tar riktigt fina bilder men behöver lite ljus. Rapp å stabil till det mesta tycker jag. Sålde den men ångrade mig å köpte en Moto G5S plus istället som jag fortfarande har i dagsläget.
     
    Peter56 gillar detta.
  5. Droid82

    Droid82 Guest

    Det har du verkligen rätt i, det är en liten minoritet som håller på med att flasha osv. Jag tror också att "out of the box" så kan motorola eventuellt ha den bättre kameran irl. Jag ändrade lite i mitt inlägg men du hann citera mig innan jag var klar. :)
     
  6. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag vill tipsa om Vernee mix 2. Har två st i familjen. De används av kräsna mobil användare.
    +Stor skärm för film och liknande, otrolig batteri tid,upplever prestanda likvärdig med 4gg dyrare telefoner.
    - Kameran har svårt att hänga med när det blir mörkt. Storleken i fickan. Dåligt med uppdatering av Android.
    Pris ca 1300-1400kr
     
  7. Meso

    Meso Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hade precis bestämt mig för en Redmi 5 Plus och så dyker du upp med detta intressanta tips. En lur med liknande specs, 4/64, för ca 1300 är väldigt lockande. Tackar för det tipset!

    Eftersom jag inte har så bra koll på telefoner så måste jag be om hjälp igen; kan någon se några fel med den här telefonen? Annars kommer jag nog beställa en Vernee mix 2 senare ikväll via gearbest.

    Har en extra fråga också om någon har handlat via gearbest eller vet hur det funkar. Deras "warehouse option" som heter G-W-5 ser ut att skickas från tjeckien efter lite googlande. Det innebär att jag inte behöver betala någon extra avgift när den kommer till sverige, eller hur? De verkar endast kunna skicka via vanlig post och har inte alternativ som DHL.
     
    Last edited: 29 mar 2018
  8. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Det kan tillkomma 120kr i fraktavgift. De adresseras inte om. Men har du tur så... [emoji4]
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Redmin är ett klart bättre köp. Vernee är ett källarföretag som bör undvikas. Som exempel får Vernee Mix 2 6.9 i snittbetyg på kimovil medan redmi 5 plus får 9.3.
    Opinions from the Vernee Mix 2: User reviews
    Opinions from the Xiaomi Redmi 5 Plus: User reviews
     
    Last edited: 29 mar 2018