Fel på kameran, vad tror ni?

Diskussion i 'G6' startad av MrNorth79, 30 mar 2018.

  1. MrNorth79

    MrNorth79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G6
    Hej!

    Köpte en LG G6 för ca 1 år sedan och de första bilderna som togs ser helt okej ut. Men på senare tid, speciellt i scener med mycket ljus upplever jag att nästan alla bilder blir otroligt "flammiga", speciellt i ljusa bakgrunder. Många fina semesterbilder har blivit helt förstörda. Har kollat på linserna och visst, lite smårepor har de ju av att ha legat i fickan och i bilens skräpfack, men det har min frus Galaxy S8 också och där blir bilderna ändå helt perfekta.

    Här är tre bilder. Först tog jag en bild på trappan med fönstret i bakgrunden. Som ni ser blir det väldigt "flammigt" och urvattnat runt fönstret, med ingen som helst detalj på utsidan. Den första bilden är tagen med den vanliga kamera och den andra med vidvinkelkameran. Notera att vidvinkelkameran ger väldigt suddig bild, nästan som en akvarell, och att den i princip ger ännu sämre bild vid det ljusa området runt fönstret.

    Andra bilden är tagen med vidvinkelkameran och som ni ser blir bilden väldigt suddig, akvarell-lik och runt tavlan med gubben där det kommer lite ljus från fönstret visas redan tendenser till "flammighet".

    Det känns som om kameran helt flippar ur när det rör sig om kontraster, ljusa områden flammar upp istället för att ge en balanserad bild. En kompis visar lite bilder från sin google pixel (version 1) och det är som natt och dag jämfört med denna kamerans suddiga och flammiga bilder.

    Tack på förhand för åsikter, kommentarer och tankar...

    20180330_105011.jpg

    20180330_105025.jpg

    20180330_105109.jpg
     
  2. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Har du kollat att vitbalansen är på automatik? Eller provat att ställa om den manuellt? När det blir så pass utfrätt så är det oftast vitbalansen som krånglar eller så har exponeringskompensationen blivit höjd. Nu är det inte alla kameraappar som man kan se dessa parametrar - har du provat någon annan såsom VSCO eller liknande där man kan göra inställningarna manuellt? Ett annat tråkigare alternativ är att du har fått in fukt i kameran som också kan ge liknande fenomen...
     
  3. MrNorth79

    MrNorth79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G6
    Hej!

    Det finns inte många inställningar att göra i LGs kameraapp.
    Läge - Automatisk
    Effekt - Ingen
    HDR - Av
    Läge - Allmänt

    Testade även läge manuellt där man kan mickla med vitbalans och exponeringskompensation etc. Fick inte bort den där "flammigheten" runt ljusa objekt. Är extra synlig nu när man tar vintermotiv eller på sommaren när ljusa objekt "lyser upp". Effekten är mycket tydligare med vidvinkelkameran, den är i princip helt oanvändbar.

    Har inte utsatt telefonen för någon väta alls, tvättat den lite, men den ska ju tåla vatten.

    Hittade en bild från i somras, uppenbara problem med ljusare områden såsom molnen uppe till höger, hela bilden är suddig och totalt saknar detaljer, väldigt suddig längs med kanterna. Väldigt "flammig" längs med horisonten. Kör alltid på max kvalitet när jag fotar, men inte raw...

    20170808_131750_HDR.jpg


    Det känns som om man borde få ut betydligt mer kvalitet från denna kameran. Den är över 1 år nu, är det någon vits att skicka in för lagning? Köpte på cdon via företaget.
     
  4. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    De bilder som du har visat är alla utfrätta på höger sida - blir det likadant om ljuset faller in på vänster sida? Som bilderna ser ut lutar det mer åt att kamerorna är skadade...
     
    Last edited: 30 mar 2018
  5. MrNorth79

    MrNorth79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G6
    Hej!

    Hittade denna bild från i somras i Oslo.

    Det var lite halvmulet och solen var mitt på himlen. Man ser att suddigheten/flammigheten är värst på höger sida, även om bilden är gräsligt dålig över lag. Är näst intill säker på att jag har kört på auto hela tiden sen kameran köptes. Slutsats?

    20170721_140505.jpg
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    När jag hade en väldigt sliten lins (eller snarare linsskydd) på min G3 blev det samma fenomen vid ljusinsläpp vid t.ex.fönster. Det var inte direkt repor, utan mer som skrap.

    Tillägg: Bytte linsskydd för mycket liten peng. Gick att göra utan att öppna annat än bakstycket på G3, men så lätt är det kanske inte på G6. Blev genast mycket bättre! OM det är lätt att göra på din lur kan det ju vara värt ett försök.
     
    Stanem gillar detta.
  7. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Håller med, det ser ut som kamerorna som ger problemet. Tittar man på den här videon
    View: https://www.youtube.com/watch?v=vQO46ha9C9U
    så ser det inte allt för svårt ut - jag hade nog satsat på det och dessutom är inte ens linsskyddet dyrt på eBay
     
    MrNorth79 gillar detta.
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hittade en jämföreslebild (en del vardera bilden) på före/efter byte av linsskydd. ( Skrapat linsskydd.jpg Och insåg att jag mindes fel. Det var en G2, inte en G3, men det är ju gentligen ointressant)
     
    MrNorth79 gillar detta.
  9. MrNorth79

    MrNorth79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G6
    Hej!

    Det verkar som om ni är inne på rätt spår. Jag tog bort den där linsen, trodde det var plast men var glas så det sprack rejält när jag började bända lite. När den var borta tog jag följande bild:

    20180330_152623.jpg

    Bilden verkar mycket bättre nu, borta är flammigheten och man ser mycket mer detaljer i blomman trots det är snö ute och halvmulet så det blir rejält med ljus som kommer in. Är väl inte perfekt a´la systemkamera men det är ett svårt motiv, med jätteljust fönster och en mörk trappa.

    Återstår bara att beställa ett nytt linsskydd, ebay verkar ha till rimlig peng. Testade att provisoriskt tejpa fast lite plastfilm men det blev direkt suddigt, antagligen krävs glas/plast av perfekt kvalitet.

    Tack för er kommentar
     
    Asawi gillar detta.
  10. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Ser klart bättre ut, för kvalité á la systemkamera så får man nog använda en systemkamera... lite för lite utrymme för bländare. Lycka till med bytet, det svåraste är ju gjort.
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Wow! Vilken skillnad på bilden! Glöm inte postens nya bagifter om du beställer från Kina. vet inte alls hur det är, om det finns till vettigt pris i Sverige/EU, men kolla lite i alla fall!
     
  12. MrNorth79

    MrNorth79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G6
    Ja det blev stor skillnad. Beställde från ebay.uk, mycket kortare leveranstid än från Kina. 6 pund för 2 st linsskydd och frakt 10 pund. Helt okej.

    Man undrar dock hur LG tänker som inte gör denna del i repfritt gorillaglas eller liknande. Har varit väldigt rädd om telefonen och ändå har dessa repor kommit.
     
    Asawi gillar detta.
  13. Aotw

    Aotw Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    LG G6, Htc One M9
    Telefon 3:
    Htc One M7, Samsung S2
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet
    Övrigt:
    Chromecast Ultra, Nikon D800
    Ibland kan det fungera bra att använda blixt för att motverka ljuset från fönster, och få med detaljer utanför.
     
    MrNorth79 gillar detta.