Lura app - ladda bild från lokal fil istället för från kamerasökaren (Transportstyrelsen)

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 8 apr 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Transportstyrelsens app vill att man skannar en datamatrix på registreringsbeviset. När jag byter telefon vill jag hellre skanna ett foto av datamatrixen som jag har sparat på telefonen, än att plocka fram registreringsbeviset. Men appen öppnar kamerasökaren och gör det i princip omöjligt, man kan inte välja en lokal fil (att scanna av en annan skärm som visar bilden på matrixen, det kanske kan gå, ska testa det).

    Hur som helst, går det att lura appen? Typ använda någon annan app som fejkar att en viss bild är vad telefonens kamera just nu ser? Ungefär som "GPS mock location".

    Är ej rootad så söker en lösning som fungerar utan root. (Men berätta gärna ändå om root-lösningar på problemet).
     
  2. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Fota av bilden i mobilen.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Ja, det fattar jag väl.

    Själv problemet är hur appen ska kunna läsa av bilden, eftersom den skickar mig till kameran när det är dags att scanna.
     
  4. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    539
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag känner inte till något sätt att lura kameran att ta lokal en bild, men kan du inte bara skriva ut en/några kopior av QR-koden och printa ut på vanligt papper? Sätt någon på kylskåpet, ha en i plånboken etc...?

    Tänker om det jobbiga är att plocka fram registreringsbeviset för att det ligger på något speciellt ställe så behöver det ju inte vara just det pappret. Går ju lika bra med ett annat papper med samma kod på.
     
  5. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    du behöver ha bilden på en annan lur och läsa av med appen från den luren
     
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Du kan testa lösningarna som har nämnts ovan eller helt enkelt prova att kontakta utvecklarna och se ifall de skulle kunna implementera en funktion som tillåter en att öppna en bild från galleriet istället. Känns väl inte helt omöjligt faktiskt.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jag misstänker att det har med säkerhet att göra, att man faktiskt ska ha dokumentet framför sig och inte någon stulen bild.

    Transportstyrelsen har varit klantiga med säkerheten (åtminstone förut) som gjort det möjligt att byta ägare på ett fordon bara man fått tag i pin-koden på registreringsbeviset... Finns människor som blivit bestulna på det sättet utan att de har en chans att bevisa stöld.
     
    jnsson gillar detta.