Diskussion: Första intryck & omdömen - Xperia XZ2

Diskussion i 'Xperia XZ2' startad av Swedroid, 26 feb 2018.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    676
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av första intrycken eller lämna ett mer omfattande omdöme kring Sony Xperia XZ2 i den här tråden.

    Hur fungerar telefonen? Lever den upp till förväntningarna? Hur är byggkvalitet, kamera, prestanda, batteritid, mjukvara/gränssnitt? Har du råkat ut för några problem?
     
  2. Akibalo

    Akibalo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    I stora drag så gillar jag telefonen och då jag nu kört på med den sedan torsdag lunch, så måste jag säga att jag är imponerad av batteri tiden. Detta då jag lätt klarar mig genom 1 hel arbetsdag samt kväll och fortfarande har runt 50% kvar när laddaren åkte på.

    Byggkvalitet på denna lur är perfekt inga glapp mellan delar samt inga missljud när man testar vridstyvhet. Inga vassa kanter samt att knappar samt fingeravtrycksläsaren ligger på perfekta positioner och är lätta att nå när man har den i handen

    Hade lite problem att hitta alla inställningar då den menyn ändrats en hel del sedan min sista Sony Xperia telefon vilket var en Xperia Z5.

    Verkar som om det finns en bugg med smart lock då den menyn är tom efter man knappast in koden för att komma in till den.
    Detta var samma trots en återställning samt en uppdatering av telefonen.

    Fingeravtrycksläsaren fungerar helt perfekt och är både snabb och exakt.

    Det jag hunnit testa med kameran gör mig myckey trevligt överraskad. Den är både snabb och ger mycket bra bilder i både bra och dåligt ljus.
    Detaljrikedom på bilderna är enligt mig en mycket bra och trevlig överraskning, på porträtt bilder tagna på ca 1.5m avstånd kan man se enskilda hårstrån utan problem när man förstorar bilderna.


    Uppdatering.
    Smart Lock kom igång efter att den frågat mig om jag ville aktivera ansiktsigenkänning och jag svarade ja.
    Efter detta finns innehållet synligt under smartlock.

    Gps.
    Provade att använda mig av gps navigation via google Maps och upptäckte att telefonen inte ville följa färdvägen utan hoppade runt lite hur som helst. Mestadels av sträckan var vi på åkrar och i skogar och inte alls i närheten av vägen. Slutade med att kompisen fick ta upp din Samsung galaxG S7 edge och starta Google Maps och i den var det noll problem den följde vägen perfekt och med ständiga snabba uppdateringar ända fram till våran destination.
    Blir till att testa gps ytterligare för att se om det upprepas flera gånger.

    Telefonen har låst sig 1 gång då endast en tvångsomstart hjälpte gör att få igång den.detta hände i kamera appen när jag skulle ta kort på auto läge.
     
    Last edited: 9 apr 2018
    chraist och night77 gillar detta.
  3. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Fick den igår och har under gårdagen testat det mesta, jag är superimponerad!
    Den ligger riktigt fint i handen, perfekt tyngd och trodde att gå från 6.2" till 5.7" skulle bli en stor omställning men tvärt om, det funkade fint.

    Det jag märkte direkt var att den var så sjukt mycket rappare än S8+, den svarar verkligen direkt på mina kommandon och det känns så skönt att vara tillbaka till Sony.

    Kan inget annat än att rekommendera denna lur, den är fantastisk #XZ2
     
    jonwid och night77 gillar detta.
  4. Mario.D

    Mario.D Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har kört med min silver sedan i fredags, hade en z5 innan.
    Helnöjd med denna, den ligger bra i handen, skärmen är en rejäl uppdatering. Kameran verkar också vara ett rejält lyft, har inte hunnit testa den så mycket en bara.

    Köpte till Sony skalet med den genomskinliga luckan och den är jag kanske inte lika nöjd med.
    Dom borde låtit hela luckan vara genomskinlig, med locket stängt så ser telefon väldigt klumpig och omodern ut.
     
  5. jonwid

    jonwid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Var och hämtade min gröna i fredags och är riktigt nöjd. Skönt att vara tillbaka hos Sony efter att haft en ifån och sedan en Huawei Mate 9 Pro. OS funkar fint även om det är lite svårt att hitta alla funktioner efter att ha haft Huawei. Skönt att kunna byta ikoner till det jag vill ha så mobilen blir mer min.. Batteriet är väl ok men jag återkomma när jag haft mobilen ett tag. Samma gäller skärmen, jag har ju gått från amoled så det är ju viss skillnad.
    För övrigt så är mobilen robust och ligger bra i handen. Fingeravtrycksläsaren sitter bra tycker jag men jag är ju van vid att ha det framtill så det blir fel ibland. Det jag skulle önska vore att de lagt till fler funktioner i läsaren t ex en scroll funktion etc.
    Överlag mycket nöjd med mobilen och Särskilt nöjd med att ha en krypterad mobil tillskillnad mot Huawei..
     
  6. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jaså? Jag upplever att batteritiden är avsevärt bättre än S8+ och skärmen känns skarpare med bättre färger.
    Men det är ju bara jag

    Får ut 6h OST på XZ2, S8+ fick jag vara glad om jag passerade 5.
     
  7. the steamer

    the steamer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Posten gjorde sitt och jag hämtade ut den i fredags.
    Kommer från moto z play, kanske inte gämförbara men före det hade jag en s7e vilket va en ok lur men föll ej i smaken.

    Denna lur ger efter ca två dagar en väldigt positiv känsla.
    Ligger bra i handen
    Rapp fingerläsare
    Bra flyt
    Stabil konstruktion
    Är ingen kameranörd men kameran känns bra för mig
    Batteri är helt ok, inte som moto z play men det hade jag inte räknat med.
     
  8. the steamer

    the steamer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Efter en dags användning resp när den behövde laddas.
     

    Bifogade filer:

    night77 gillar detta.
  9. jonwid

    jonwid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Fast jag hade en mate 9 Pro med ett batteri på 4000 mAh så skillnaden lär bli intressant.
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Haft den nån dag. Byggkvalite i topp. Inga problem med mjukvaran och med mina appar vad jag har sett så här långt.
    Trådlös laddning är bekvämt och funkar bra.

    Ska jag ta nåt minus är det väl att den är rätt tjock och tung (198 gram) jämfört med sina konkurrenter.
     
  11. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    fick hem denna igår och är preliminärt väldigt nöjd! köpte versionen med 6GB RAM på eglobal - de har bra pris på den annars med, men för nån vecka sen hade de en 24-timmars kampanj med lite extra rabatt och den svarta såldes då för 477 eur - det kunde jag inte motstå :).

    batteritiden återstår förstås att bedöma, och jag måste kolla så den uppför sig som den ska i bilen med blåtand och android auto innan jag vet om jag kan ha den som daily.

    kameran ger ju väldigt detaljrika bilder om förhållandena är goda men i dåligt ljus imponerar den ju inte. skärm och snabbhet får toppbetyg av mig däremot - älskar de brutalt överdrivna färgerna i "extra livfull"-läget, haha :D, men standardläget är också trevligt :). jag skulle inte använda stereohögtalarna till att spela upp musik med, men de funkar utmärkt till en snutt film i badkaret :).

    som nån annan skrev var jag också lite orolig att skärmen skulle kännas för liten när man är van vid 6-6,3" men till min förvåning känns den fullt tillräcklig. yttermåtten och vikten upplever jag som mer avskräckande på papperet än i verkligheten, tack vare tvålformen tycker jag den ligger fantastiskt bra i handen.