1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  2. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Japp, tackar för svaren :)
     
  3. hajduk89

    hajduk89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)
    För få IT kunniga inom Vimla känns det som.
    Klarna skulle bort för 1 år sedan, inget har hänt.
    Vimla appen och hemsidan visar fel allt för ofta, i slutet av månaden så visar den för det mesta ok.
    Varje gång någon byter abonnemang så strular det nästa månad, antingen med surf/samtal/sms eller med betalningen.

    Kunderna ska väl känna sig trygga med Vimla och inte går runt och behöva tänka på kommer det strula denna månaden och sedan behöva kontakta Vimla.

    Vimla det är nog dags att fixa in fler IT kunniga till Vimla, börja vara aktiva på forum på Vimlas hemsida.
    Vi är för många kunder och ni är för få personal, skaffa in fler personal och fixa hemsidan och betalningsmetod för en gång skull.
     
    inact_0049 gillar detta.
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag har fått bilden av att de mesta hos Vimla är ett ihopplock av massvis av olika system som skall prata med varandra och bevisligen har man inte lyckats speciellt bra där. Bara det med att samtal/sms/data uppdateras med en kraftig fördröjning säger ju en del om systemet.

    Men som jag tidigare skrev så har ju Vimla sin nya plattform på gång. Det kommer innebära att allt byggs upp från grunden istället för att använda massa olika system som kanske inte ens är byggda för den verksamhet Vimla använder de till.

    Så skulle inte förvåna mig om alla resurser läggs på plattformen nu. Hade jag själv fått bestämma så hade jag gjort så i alla fall. Det i sig betyder ju att all annan utveckling borde pausas då det är lönlöst att lägga tid på att utveckla saker som inte skall användas någon längre tid.

    Men detta är som sagt mina gissningar och det skulle förklara t.ex. varför inte betalpartner-bytet skett än.
     
    inact_0049 gillar detta.
  5. hajduk89

    hajduk89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)
    Själv har jag inte råkat ut för något dåligt med Vimla än, förutom att tipsrabatten inte är korrekt men jag väntar till slutet av månaden, om inget sker så kontaktar jag Vimla via chatten, för där är dem duktiga och svarar snabbt.
     
  6. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Den nya plattformen kommer implementeras innan bytet av betalpartner, det har åtminstone supporten sagt till mig. Med tanke på att betatestet verkar pågå fortfarande så känns det inte speciellt sannolikt att någonting kommer hända i april heller. Jag tror att du har rätt, fullt fokus ligger nog på nya plattformen och det gör att all annan utveckling pausats. Bävar inför när Vimla ska byta plattform, lär bli fullt kaos.
     
    svenix och bernard gillar detta.
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Toppen! Då fick jag mina gissningar bekräftade på det iaf. Jo, inkörningsproblem lär det bli när man flyttar över alla. Men samtidigt bör möjligheterna att lösa problemen vara otroligt mycket bättre då man förhoppningsvis har full kontroll över hela plattformen och inte behöver förlita sig på 3:e partstillägg allt för mycket.
     
  8. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    361
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Det är ju väldigt konstigt att när man betalar sitt Vimla abonnemang tar det en evighet att dra pengarna.

    Alla andra gånger jag betalar med kort via Klarna så dras pengarna senast dagen efter. Senaste apotea beställningen så var pengarna dragna dagen efter, och det var ingen reservation eller preliminär dragning.
     
    Pernilla gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 826
    Mottagna gillanden:
    44 822
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Felet ligger nog inte hos Klarna eller i att Klarna är långsamma. Är helt övertygad om att det är Vimlas sätt att integrera Klarna på som är problemet. Klarna debiterar väl först när Vimlas system instruerat att en debitering skall göras och på hur mycket. Har Klarna de uppgifterna kan jag inte föreställa mig att det skulle ta dem flera dagar att sedan genomföra själva debiteringen.

    Vi brukar ju skoja om att Vimla måste använda någon typ av bandlagring för sina i modern tid helt unika körningstider :)
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 436
    Mottagna gillanden:
    4 176
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Mer personal betyder också dyrare priser för dig som kund.

    Jag kan leva med Vimla brister för att få lågt pris
    Deras grundläggande service som telefoni och surf har jag inga som helst klagomål på.

    Att dom inte bytt klarna känns lite slappt från deras sida. Och att de inte bytt system för att uppdatera alla info i appen stämmer osv vorde de ha fixat. Verkar som absolut inget händer. Känns som om dessa saker blir fixade kommer supporten få de betydligt lugnare också så bättre ta tag i problemen.

    Men lågt abbonemang pris måste alltid vara prio 1 annars kommer man ju byta till något annat. I regel ska man inget behov av support telefoni tjänst ska bara fungera.

    Verkar dessvärre att de personer som styr rodret på vimla skjuter problemen framför sig känns som de behöver kompetens utifrån för att uppgradera appen så den stämmer och betal metoden, ett annat alternativ är att vimla har så små marginaler att de inte har råd att fixa problemen, är svårt att sia om igentligen har ingen aning vilka marginaler de arbetar med igentligen.
     
  11. clarken

    clarken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S10
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Prime
    Vi brukar alltid betala 50 och 90 kr för min söners abonnemang men i bytet så drogs det 53 och 93 ca. Inget märkvärdigt och jag gnällde inte hos vimla men frågade vad det berodde på.

    Denna månaden hade de kompenserat och räkningarna var 36 och 86
     
  12. inact_0025

    inact_0025 Guest

    En positiv sak är trots allt att när/om Vimla kraschar helt, så är man ju i grunden Telenor-kund ändå. Man kommer ju inte att förlora sitt nummer då.
     
    induktion gillar detta.
  13. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag har en fundering kring sparad surf. Sparad surf gäller i upp till 12 månader om jag förstår det rätt. Men i vilken ordning dras surfen nästkommande månad? Dras den först från den sparade surfen, och sedan från månadspotten eller tvärt om?

    Och när jag tecknade vimla fick jag även en extra pott på 20GB, som också "bara" gäller i 12 månader. I vilken ordning plockar man från denna surfen? Före eller efter man har betat av månadspotten/övrigt sparat?

    Och slutligen, kan man någonstans se hur länge ens sparade surf gäller (dvs hur länge den har legat sparad)?
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 436
    Mottagna gillanden:
    17 920
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den surf som du har haft sparad längst dras först vad jag vet
     
    induktion gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 436
    Mottagna gillanden:
    4 176
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror det är ett mirakel att det funkar överhuvudtaget jag kan se framför mig att det är ett helvete varje månad första veckan när allt ska räknas ihop och stämma . Jag tror varför de tar så lång tid som en vecka för dom att räkna ihop allt kan inte bero på något annat än att det är mkt manuellt arbete inblandat pga av inkompetens som borde vara helt och hållet automatiskt de som borde ta 1 minut för en dator tar istället en vecka medans vimla personalen blir allt mer tunnhåriga
     
    Last edited: 10 apr 2018
    induktion gillar detta.
  16. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Hos Vimla har det alltid fungerat såhär: först tas den här månadens data, när den är slut går den över till den äldsta potten. Det hade varit önskvärt om den alltid tog äldsta datan först, men så fungerar det inte hos Vimla.

    Nej, det går inte på deras hemsida, det är möjligtvis supporten som kan få fram den informationen.
     
    Last edited by a moderator: 10 apr 2018
    Tobbis gillar detta.
  17. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    708
    Mottagna gillanden:
    406
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Blev något fel med min faktura så fick betala för mycket, skrev till Vimla på chatten tog några minuter och sen var det klart. Summan var avdragen på min kommande faktura.
    I helhet är jag väldigt nöjd med Vimla, bra support & priser. :)
     
    katho, bernard, Mythos och 3 andra gillar detta.
  18. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Jag har liknande erfarenhet. På mitt Vimla stod det att jag skulle betala 113,32kr i början av april. Detta var felaktigt, min kostnad skulle vara 60kr. Jag skickade ett mail till Vimla och fakturan justerades. Måste säga att jag har haft en mycket god erfarenhet av Vimlas support alla de ggr som jag har behövt hjälp. Är mycket nöjd med Vimla!
     
    Tusuki och bernard gillar detta.
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 442
    Mottagna gillanden:
    4 724
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vad roligt att höra någon med positiv erfarenhet av support över epost. Har annars verkat lite si och så med det.
    Chatt har annars alltid varit supereffektiv de gånger jag haft med dem att göra. (Senast idag.) Jag har alltid lyckats med timing så väntetiden har varit i stort sett noll de gånger jag använt chatten. Till skillnad mot andra ställens chatt-support har hela tiden återkoppling/svar varit väldigt snabb. Återigen kan jag ju bara haft vädligt tur med timing, men det har känts som om de inte haft alltför många chattbollar i luften samtidigt, utan varit fokuserade på just MITT ärende. Det är ju annars tyvärr rätt vanligt att man får vänta på svar eftersom supportpersonen har flera chatter igång samtidigt. Effektivt för dem men frustrerande för kunden.
     
    bernard och Mythos gillar detta.
  20. Textas

    Textas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2018
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    190
    Konstigt att tipsningar räknas som aktiva. Men de reflekterar inte avdraget av priset på abonnemanget. Hur svårt ska det vara att göra rätt och visa rätt?

    Vimla började bra och var aktiva på sitt forum och även här. Men de senaste åren har de försämrats helt i mitt tycke.

    När jag förlorar tillräckligt många tipsningar så lämnar jag vimla för hallon. Men så länge jag betalar 0 varje månad tack vare mina tipsningar så blir jag kvar.
     
    induktion, inact_0025 och inact_0049 gillar detta.