Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag tror snarare att det är så att ca 99% av alla Vimlas användare inte påverkas av allt "stul" som Vimla haft den senaste tiden. Vimla har bra priser, bra villkor, och även om kundservicen har backat lite den senaste tiden så är Vimlas kundservice fortfarande hästlängder bättre än de "vanliga" operatörerna på marknaden. Det är snarare så att det är en extremt snar skara användare som varje månad ska lusläsa sina rapporter, tipsrabatter och fakturor, som samtidigt ständigt väntar på nya utlovade funktioner, och när de inte får hjälp och svar DIREKT (som det var förr) så blir dessa få användare extremt arga och högljudda.

    Om man läser vilka det är som klagar så är det ju samma personer varje månad, ofta om samma saker. Inte för att jag inte tycker man ska klaga, jag tycker absolut att man ska trycka på och påpeka brister, men för majoriteten av alla användare så flyter allt på, dom har ett bra abonnemang med bra kostnader och har ingen anledning alls att gå in på "Mina sidor" och titta och därför heller ingen anledning till kontakta kundtjänsten.

    Så att säga att Vimla är ett enda haveri där "väldigt lite har fungerat under en så pass lång period" är helt enkelt inte sant, och de få grejer som inte fungerar påverkar inte speciellt många i praktiken.
     
    Last edited: 11 apr 2018
    Kaka!, Holoro4, nallhed och 7 andra gillar detta.
  2. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Har du någon källa eller underlag för dina gissningar? Det ju ständigt nya kunder som söker hjälp på olika forum. Det stöder ju knappast dina teorier.
     
    inact_0025 gillar detta.
  3. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Som sagt, det är bara att kolla detta forumet, det är samma personer som klagar varje månad om samma problem. Ibland kommer det någon enstaka "ny" som klagar. Annars i min egen omgivning så är det väldigt många som gått över till Vimla, och jag tror inte det är en enda som har en aning om det "haveri" som pågår på Vimla, och det är helt enkelt för att den stora massan inte påverkas av det.

    Naturligtvis kan jag inte hänvisa till en statistisk säkerställd källa, men det kan ju inte du eller någon annan heller, så ingen kan såklart veta. Det var därför jag började mitt förra inlägg med:
    "Jag TROR snarare att..." ;)

    Du får annars gärna bevisa motsatsen, men jag har kvar i princip alla tipsrabatter jag skaffat under åren, alla jag känner (inklusive jag själv) är otroligt nöjd med Vimla som operatör (även om de har dippat lite den senaste tiden), och de som klagar här på Swedroid är oftast samma ca 10 användare mer eller mindre. Som självklart har sin fulla rätt att klaga när något är fel, det är ju inga "hittepå"-fel, men att påstå att Vimla är ett dåligt alternativ för den stora massan, att det håller på att haverera och ens är sämre än genomsnittet bland operatörer är helt fel. Och på den punkten finns det till och med ren fakta som du kan läsa om här:
    http://www.kvalitetsindex.se/wp-content/uploads/2017/10/SKI-Mobiloperatörer-2017.pdf
    (Spoiler: Vimla är näst bäst i kundnöjdhet i Sverige)
     
    Talvathir, katho, rodak och 2 andra gillar detta.
  4. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Har du tittat och analyserat problemen som kunderna har på Vimlas eget forum, så ser du att det inte rör sig om en begränsad grupp entusiaster som återkommer.

    Det är allsköns "vanliga" användare som inte fullt ut kan använda sina abonnemang. Varför ska man inte ta det på allvar. Vimlas frånvaro från forum och deras totala tystnad om situationen, förstärker ju bara intrycket att de har interna problem, vilket också en av medarbetarna gått ut med. Att ha skribenterna här på Swedroid som rättesnöre blir ju fel.

    På SKI kan man ju bara se att Vimla HAR VARIT bra, inte att de fortfarande är. Det är en väsentlig skillnad!

    Jag håller gärna med om att Vimla var bra tidigare! De var en frisk fläkt, men nu har luften gått ur.
     
    Last edited by a moderator: 11 apr 2018
    induktion och inact_0049 gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det ska bli intressant o se vart Vimla hamnar detta år på SKIs undersökning
     
    induktion och inact_0049 gillar detta.
  6. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Jag hoppas verkligen att de reder ut situationen och kan hålla kvar sitt gamla omdöme på SKI. Det är ju ingen glädje i att se dem köra ner sig.
     
    induktion och inact_0049 gillar detta.
  7. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag har koll på Vimlas forum med, och jag vet att det naturligtvis är fler som har problem än den lilla gruppen på Swedroids forum. Den stora frågan är ju egentligen hur många procent av Vimlas kunder som har problem med sina abonnemang, där min uppfattning är att det ligger på ca 1% av alla kunder, vilket säkert grundar sig i att jag förmodligen tror att de har totalt sätt fler antal kunder än vad många tror. Jag kan tänka mig att de flesta tänker att Vimla är en extremt liten operatör där "de flesta" har problem med sina abonnemang just nu, fast det egentligen handlar om kanske 50-150 personer som har ständiga problem medans Vimla i nuläget säkert är nästan lika stora som de andra lågprisoperatörerna (Hallon/Halebop/Comviq). Jag vet inte om det finns några siffror på exakt hur många användare som finns på respektive lågprisoperatör?

    Jag vill dock understryka att jag inte tycker att problemen är något att vifta bort bara sådär. Det ska fungera, det är en rättighet som konsument som köper en tjänst, inget snack om den saken. Där vi är oense är i hur stor skala detta är ett problem egentligen. Är det ett haveri och kommer Vimla att gå under om detta inte fixas snarast? Knappast säger jag. Dock ska det fixas, inget snack om det. :)

    Det som är komiskt i hela denna Vimla-affären som jag ser det, är att det är mer eller mindre tack vare Vimla att vi har en så pass höga krav på våra operatörer idag. Innan Vimla lanserades så tog de flesta vilken skit som helst från Telenor/Telia/Tele2/Tre. Det är helt sjukt när man ser tillbaka hur operatörerna totalt sket i sina kunder bara för några år sedan och hade i system att vi skulle "cirkulera" istället för att vara helt nöjda.
     
    katho, emerge och Asawi gillar detta.
  8. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Vimla verkar vara klart billigast och mest flexibelt, för mitt användarfall, även utan tipsningsrabatter. Jag har inte haft några större problem, förutom dataräknarna på hemsidan vid månadsskiften. Klarna-betalning fungerar bra för mig. Det är inte bästa nätet på landsbygden, men OK i städer. Dessutom är Vimla drivande när det gäller att öka datamängden i Sverige. Inte så konstigt att välja Vimla med andra ord.

    Mitt exempel, räknat per år*:
    1) Vimla: 2700 kr (258 GB = 10 månader med 25 GB och två med 4 GB).
    2) Comviq: 2940 kr (240 GB).
    3) Hallon: 2988 kr (300 GB).
    4) Fello: 4140 kr (240 GB).
    5) Halebop: 4428 kr (360 GB).

    *) Förutsättningar: Behov av 20 GB data per månad (240 GB/år), ringer och sms:ar några enstaka gånger om dagen och behov av fria minuter när ringer.
     
    emerge och Asawi gillar detta.
  9. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ingen skulle vara lyckligare än jag om dina gissningar skulle falla in!!! Vimla är verkligen värda att överleva, men skulle det komma till det värsta så är man ju ändå Telenorkund.
     
    induktion gillar detta.
  10. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Kundkrafts Hallon-erbjudande är ett annat alternativ:

    Medlemserbjudanden inom mobil | Kundkraft.se

    Hallon: 2388kr (300GB)

    Sämre nät än Vimla, men det beror såklart var du bor också.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag antar att jag är en av de personer du syftar på...?
    Jag vet att jag har klagat en del på Vimla när jag anser det vara förtjänt. Men jag har också berömt Vimla när jag tycker det har varit motiverat. Kort sagt, jag försöker ge en så bra konsument upplysning om Vimla som jag kan.

    Att det är samma fel jag klagar på varje månad stämmer inte. Denna månad var det t.ex. helt nytt att folk som beställt portering av sina nummer till Vimla blev utan telefon p.g.a. Vimlas strul. Det har inte hänt förut och är en allvarlig sak i mina ögon. De som drabbades kan säkert hålla sig för skratt när de blir utan fungerande telefon två-tre dagar.

    Det var också helt nytt denna månad att de som surfat slut på sin surf förra månaden inte fick ny surf vid månadsskiftet utan kunde bara surfa i snigelfart. Det har inte heller hänt tidigare vad jag vet.

    Vimla kan vara bra på många sätt. Jag gillar absolut idén med Vimla. Dock tycker jag att Vimla har stagnerat och t.o.m. gått bakåt i utvecklingen. Det är trots allt ett bolag som funnits i fyra år och borde ha hittat sina former vid detta laget. Att det fungerar klanderfritt att ringa och surfa anser jag är mer Telenors förtjänst eftersom det är Telenor som driver nätet. Det som Vimla sköter betalningar, uppdatering av abonnemang m.m. är där det brister.
     
    inact_0025, inact_0049 och induktion gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tycker inte jag. De var väldig sega på att höja surfmängden när andra höjde under 2017
     
    inact_0025 och induktion gillar detta.
  13. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    @jnsson@jnsson : Du har säkert bättre koll på olika prislägen och abonnemang. Jag har alltid försökt hålla mig under 250 kr/mån totalt för data, samtal och sms. Ingen bindningstid har också alltid varit ett krav.
    Vimla är den första operatören som jag inte behöver tänka så mycket på hur mycket data/samtal/minuter som finns kvar.
    Jag har bara haft Telia, Halebop och Hallon tidigare, så jag har säkert missat något. Hade länge behov av Telias nät, men tycker inte det är prisvärt längre, inte sedan de tog bort 6-månaders surfpaketen där man kunde få 10 GB/mån för 200 kr/mån. Halebops Stora har alltid varit för dyrt för mig, och Mellan har för lite data.

    Edit: Telias 10 GB för 200 var ett par år sedan. Idag hade 20 GB för 200 kr varit gränsen för OK.
    Edit2: Fixade stavfel.
     
    Last edited: 6 maj 2018
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En statusuppdatering från @Petter_Vimla@Petter_Vimla
    Statusuppdatering

    Extra-SIM ligger på is tills vidare.
    Prio1 verkar nu vara de nya GDPR-reglerna (nya dataskyddsförordningen som träder i kraft 25 maj).
    Info om plattformsbytet kommer "snart".
    Ny betalpartner kommer väl därefter även om det just nu "fått ta en baksätesplats".

    Första posten i denna tråd uppdaterad med dagens besked.
     
    Last edited: 22 apr 2018
    Majkey och bernard gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag får väl ge Vimla lite cred för att de verkar bättra på saker och ting nu.

    Denna månaden går det betydligt snabbare med uppdatering av tipsrabatterna och de har ökat sin närvaro i Vimla forumet. Enl. @Petter_Vimla@Petter_Vimla så har de nu ett team på tre personer som ska ha hand om forumet.

    Jag tycker också att det känns som att Mitt Vimla är lite snabbare nu men jag vet inte om det är inbillning...?

    :) :)
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Håller med! Det har flytit på mycket bättre med tipsrabatter och hur det stämt med "netalning" vid detta månadsskifte. Det finns fortfarande utrymme för förbättring, men det går åt rätt håll! Hoppas det fortsätter så!
    Tror man hamnade efter med allt i samband med omläggningen i slutet av februari och allt strul runt den och att man kanske hunnit ikapp nu.
     
  17. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Ja det skulle verkligen vara trevligt om Vimla kom igång igen!
     
  18. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Jag är försiktigt positiv till den positiva förändringen av Vimlas närvaro på forumet och kommunikation med kunderna.

    Tycker mitt vimla fungerat lika bra hela tiden sedan den nya versionen lanserades, kan dock sägas att jag väldigt sällan loggar in på sidan.
     
  19. hajduk89

    hajduk89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)
    Denna månaden har det gått fort med pott och tipsrabatt uppdateringen, hoppas detta håller i sig.

    Nöjd, nöjd och nöjd.
     
  20. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    då är det kanske dags att du bytar från OP3 till en nyare telefon ;-)