kan inte använda mitt Wifi

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av Rubicon, 9 apr 2018.

  1. Rubicon

    Rubicon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Hejsan
    Har en fråga ifall det finns fler som har samma problem som jag med mitt Wifi.
    Får bara upp texten (Internet är ev. inte tillg.) hela tiden har varit så sen en uppdatering på androiden i höstas och samma sak är det med min surfplatta Galaxy Tab s3.
    Jag hade en asus router RT AC68u fram tills idag 9/4 och har nu bytt till en Linksys EA9500-EU AC5400.

    Jag fick byta min asus router på garantin till en helt ny i februari ifall de var något fel på den men icke, så idag köpte jag då en Linksys men får upp samma meddelande.
    Allt annat funkar bra med Wifi (tv- apparaterna, stationär dator, tv spelen m.m.)
    De ironiska är att grannen har en router från Comhem och både surfplattan och mobilen funkar med hans router, så nu undrar jag ifall nån har haft samma trubbel och hittat nån lösning.

    Jag har haft kontakt med supporten på asus och provat allt dom hade att försöka med. Jag har läst lite utländska sidor och de kan vara nått med Android Nougat som spökar men ingen kan garantera att så är fallet.

    Hoppas att nån kan lösa detta
     
  2. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Det är svårt att göra en analys av vad som kan vara fel med såpass lite information. Om du svarar på dessa frågor så kan jag försöka hjälpa dig vidare:

    - Har du några andra enheter i nätverket, t.ex. accesspunkter, routrar, switchar etc?
    - Hur har du kopplat kablarna i routern?

    Får du någon IP-adress på telefonen? Kolla detta genom att gå in i WiFi och tryck på nätet när du är uppkopplad mot det. Hos mig ser det ut såhär:

    Screenshot_20180410-140553.png
     
  3. Rubicon

    Rubicon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Tjena
    Andra enheter som är inkopplade via wifi är
    2 st tv apparater
    1 xbox one och en ps4
    Samt ett hemmabio och min digitalbox
    En Nintendo switch och ett Nintendo wii
    Sen har jag en switch som reserv till tv spelen som jag kopplar in ifall de blir tjall på wifiet nångång

    Jag har testat att köra allt detta med kabel och bara mobila enheter på wifi, men ingen skillnad. Äldre smart telefoner får ju kontakt men inte nyare. Och de fungerade ju bra i över en månad efter inköp av ny mobil och surfplatta.
    En stationär dator som är kopplad via kabel direkt från uttaget(fiber)
    Ja jag får ett ip jag o han jag pratade med på asus har testat allt och gått igenom allt som kan tänkas (tror jag)
    Hoppas att jag fick med de mesta och att de inte blir svår tolkat
     
  4. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Okej. Kan du testa att gå in i flygplansläge och sedan slå på WiFi (med flygplansläge fortfarande påslaget). Testa sedan att surfa in på din routers IP-adress (oftast 192.168.0.1 eller 192.168.1.1). Fungerar det?

    Till er tekniskt intresserade: Android avgör om ett WiFi har internetuppkoppling genom att försöka ansluta till Googles GCM-servrar. Om anslutningen misslyckas så routas all trafik istället via mobilnätet. Om man däremot sätter telefonen i flygplansläge så tvingar man Android att ändå skicka trafik via WiFi.
     
  5. Rubicon

    Rubicon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja de går att använda internetet i flygplansläget fast de står ju ändå likadant vid mitt wifi
     

    Bifogade filer:

  6. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Har du ringt till din internetleverantör? Det är väl det första jag hade gjort.
     
  7. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Okej, men då kan vi iaf utesluta hårdvarufel. Min gissning är att det (mest troligt) är ett mjukvarufel i din telefon. Har du testat den triviala lösningen att ta bort wifi-nätet ur telefonen och sedan skriva in lösenordet och lägga till det igen?

    Alternativt så är det någon spärr i din router som förhindrar telefonen från att kontakta Googles servrar, men har du inte varit inne och pillat i inställningarna i routern tror jag inte att det är det som är felet.

    Fast hans internetuppkoppling fungerar ju på samtliga enheter och även telefonen, så internetleverantören varken kan eller kommer göra något.
     
  8. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det är jag väl medveten om, men det här påminner om ett problem jag upplevt flera gånger tidigare (dock äger jag ingen S8). För mig har det aldrig varit problem med internet heller, men om jag ber min isp göra en återställning så brukar mina problem lösa sig. Vad exakt man gör har jag ärligt talat ingen aning om. Efter alla tester han gjort är den enda gemensamma nämnaren hans isp, så det skadar väl inte att ringa dit. Ta med routern hem till en kompis och testa om mobilen fungerar där?
     
    Last edited by a moderator: 10 apr 2018
  9. Rubicon

    Rubicon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag testade min asus router hos en kompis med samma resultat, har pratat med min internet leverantör dom visste inte vad man skulle göra.
    Ska kolla med Samsung igen, de som irriterar mig mest är ju att de har funkat fram till förra november sen balla dr bara ur konstigt att de är både plattan o Mobilen
     
  10. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Har du ändrat inställningar för brandväggen i routern? Om man sätter t.ex. Bredbandsbolagets router på "strikt" så blockerar den GCM vilket ger precis det symptomet du upplever.
     
  11. Rubicon

    Rubicon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har inte ändrat något i brandväggen, om den inte ändrar sig själv vid en uppdatering eller dylikt så skulle jag tro att de osannolikt kan vara så men jag ska kolla när jag kommer hem från jobbet, man vet ju aldrig allt kan ju hända
     
  12. provista

    provista Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag skulle tippa på att det är valet av wifi-kanal som spökar. Vissa kanaler funkar dåligt med vissa tillverkare har jag märkt. Du kan prova ändra kanalerna för wifi-N och -AC på routern och se om det funkar bättre.

    Om du vill vara säker på att du använder kanaler med så få störningar som möjligt så kan du ladda hem appen wifi-analyzer från play store och köra.
     
  13. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
  14. Rubicon

    Rubicon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har nu testat alla rekommenderade kanaler ingen skillnad, kollat brandväggen, men inget verkar hjälpa.
    Ska ringa Samsung idag igen så får vi de vad som kan göras den vägen.
    Frustrationen börjar att öka markant nu
     
  15. Gemys

    Gemys Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har själv samma problem med mina google wifi. Det verkar ha att göra med DNS- inställningarna. Jag ändrade till googles DNS 8.8.8.8 i telefonen (avancerade inställningar) och då försvinner triangeln. Man kan även byta i routern men då påverkas alla enheter (oftast är ISPns DNS snabbast).
     
  16. Rubicon

    Rubicon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    Hejsan
    Kollade DNS:en och den står redan på 8.8.8.8
     
  17. Rubicon

    Rubicon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Kan nu meddela att efter ca 6 månaders problem så funkar wifin på både telefon och surfplattan, tror de kom en android uppdatering (android 8) hur som helst funkar de, Så ett stort tack till alla som försökt hjälpa mig med diverse ideer
     
    provista gillar detta.
  18. Rubicon

    Rubicon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Då var de dags igen efter ca 2 månader av felfri Wifi så balla skiten ur igen , både plattan och mobilen släpper inte ut mig på mitt Wifi, lånar grannens igen. Fick en programvaruuppdatering på plattan idag sen balla den ur och då upptäckte jag att wifin inte funka på mobilen heller, märkte inte när den slutade att fungera, så nu är de väl bara snällt dags att vänta på en ny uppdatering så allt funkar igen. Hoppas att de inte tar ett halv år igen.
     
  19. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Förstår inte hur du orkar med 2-6 mån väntan på fix.
    Men testa glöm Wifi och lägg på nytt om inte gjort det.
    Sista utväg är hardreset telefonen.
     
  20. Rubicon

    Rubicon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    Har ju haft fördelen att jag kunnat låna min grannes Wifi till plattan och mobilen så de har ju underlättat, problemet jag hade tidigare löste sig när uppdateringen av android 8 kom för ett par månader sen, nu har jag ett liknande problem men denna gången så funkar wifit en stund på förmiddan sen ballar den ur för resten av dagen så jag vet inte om problemet ligger i mobila enheterna eller i routern då alla andra enheter så som tv spelen, tv:n min bärbara dator och digital boxen funkar klockrent, har hard resetat mobil och surfplatta ingen skillnad , skall testa att starta om routern imorgon efter jobbet