Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. Textas

    Textas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2018
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    190
    Stort tack för hjälpen!

    Ställer man in priority alarm, betyder det då att alarm iaf körs med ljud?
     
  2. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    TIPS:
    Jag gjorde en profil för att gå ner i tyst läge kl 23:55 och sedan en för att återgå till normalläget kl 07:00
    Detta på en Galaxy S4 Mini för ett par år sedan.
    I somras bytte jag upp mig till en S7 med senaste Android och då slutade det hela att fungera. Samma programmering men ingen funktion.
    Efter en hel del meckande och frågande här så hittade jag slutligen vad det var som bråkade.
    Det var Android 7 med sin "Power Saver" som helt enkelt stängde av Tasker efter en stund så att den inte kunde köra sina tasks...
    Det hjälpte inte att lägga in ett undantag för Tasker heller, funkade i alla fall inte.
    Jag fick till sist stänga av hela PowerSaver-funktionen och sen startade Tasker att jobba som vanligt igen.
    Kan vara bra att veta.
     
    lassekongo gillar detta.
  3. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag är inte helt säker, men misstänker att priority tillåter alarm men även stjärnmärkta kontakter att ringa och meddela dig.
     
    Textas gillar detta.
  4. Textas

    Textas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2018
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    190
    Tack återigen!
     
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Lite varierat från olika versioner utav Android. I LineageOS kan man justera detta om man vill att endast dina kontakter ska ta sig igenom, eller bara stjärnade kontakter och även om andra ska ta sig fram om de ringer ytterligare en gång inom 15 minuter.

    Men generellt så kanske det är som du säger, att endast larm och stjärnade kontakter tar sig igenom DND-spärren. [​IMG]
     
    Droid_278 gillar detta.
  6. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag behöver själv hjälp. Jag är rätt kass på variabler så om någon har en profil som hämtar dagens pollenhalter och presenterar dom i form av widget eller notifikation så tar jag tacksamt emot all hjälp.
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Du vill inte lära dig mer om variabler istället och prova själv? :) Jag kan hjälpa till om du kör fast. Variabler är en central del av Tasker (och annan programmering) så det är bra att känna till hur sådant funkar!
     
  8. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag håller på lite grann, men jag är inte riktigt där än. Fick lite hjälp på Reddit. Tasker + AutoTools klarade biffen.
     
  9. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Jag har tidigare använt tasker och variable split för att hämta ut information från sidor, jag har hört att det finns enklare sätt. Efter lite googling sades "autoweb" vara bra, men det verkar heta "autotools" nu.
    Jag vill hämta ut data från SMHI genom autotools då det verkar vara det som rekommenderas för att ta ut information från hemsidor, finns det bättre sätt så går det lika bra.

    Anledningen till att jag vill använda SMHI är att en och samma sida visar dagens samt gårdagens väder, jag vill hämta ut gårdagens väder från "Senaste dygnet i Stockholm" samt dagens väder från "IDAG"
    Hur ska jag börja? Gärna något exempel så kan jag fortsätta själv efteråt :)
    10-dygnsprognos | SMHI
     
    Last edited: 3 maj 2018
    Droid_278 gillar detta.
  10. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Vad har jag gjort för fel. Har en ljudprofil till mina Urbanista Boston (trådlösa). Jag har valt att när de kopplas mot telefonen så ska volymen sänkas till 3. Så långt funkar det.

    Mitt problem är att när jag vill ändra volymen så kan jag inte göra det på lurarna utan måste använda volymknappen på telefonen. Kopplar jag bort tasker så funkar lurarna som de ska.
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det låter konstigt. Kan du lägga upp en screenshot på dina contexts och tasks?
     
  12. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Osäker på om det var detta du menade. [​IMG][​IMG]
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det här är din task och dess actions :) Contexts är de grejer som måste vara uppfyllda för att trigga en profil. Men i bilderna du lade upp ser jag inget konstigt. Du skulle kunna prova att inaktivera menyn som är sin andra action. Jag visar en meny med AutoInput och Tasker kan avbryta en körande task tills jag har stängt den menyn på rätt sätt. Om jag tycker på hemknappen istället för att välja ett alternativ i menyn försvinner menyn men tasken fortsätter inte att köra
     
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Nicole gillar detta.
  15. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hoppas någon hade velat hjälpa mig med två saker som jag inte får rätt på.

    Jag har 2 mobiler, en privat och en på jobb. Jag vill mellan 07.00-16.00 vidarebefordra missade samtal/inkommande SMS från den privata luren till jobbeluren i sms format. Det ska stå vem det är som ringt på smset. Inkommande sms ska vidarebefordras helt, så jag vet vem det är som skrivit och vad det står i det.

    Någon som har knåpat ihop något likande?
     
  16. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Ja, har haft nära på identisk lösning.

    Hur långt kommer du? Var kör du fast?
     
  17. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tack för svar!

    Jag har inte kommit långt alls, min förhoppning hade varit att någon hade kunnat hjälpa mig i början, och att jag i så fall kan avsluta det själv .
     
  18. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Skapa 2st profiler, en "text received" och en "missed call" samt med tiden du önskar ha profilerna aktiva.

    I tasken väljer du "send sms" till önskat nummer och med texten du vill ha med.

    För att få med namn, nummer, tid, datum etc använder du variablerna %CDATE, %CTIME, %CNAME, %CNUM

    Edit: För att vidarebefordra mottaget sms anger du variabel %SMSRB
     
  19. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    %SMSRN har jag för mig är numret smset kom från..
     
  20. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Kan nog vara så [emoji106]

    Missade ett gäng andra också (beroende på vad man vill ha ut), men de finns tillgängliga på Tasker hemsida. Berörda främst:

    Text From/Date/Subject/Time(monitored)
    %SMSRF / %SMSRN / %SMSRB / %MMSRS / %SMSRD / %SMSRT
    The sender address, name, body, subject, date and time of the last text (SMS or MMS) received.
    These variables will be empty until the first time a text is received after they have been referenced because Tasker does not monitor texts unless it's needed.
    Name is set to sender address of no contact could be looked up. It's unavailable on Android versions prior to 2.0.
    Body (%SMSRB) is only set for SMSs.
    Subject (%MMSRS) is only set for MMSs

    Call Name / Number/ Date / Time (In)(dynamic, monitored)
    %CNAME / %CNUM / %CDATE / %CTIME
    The caller name, number, date and time of the current (if a call is in progress) or last call received.
    Caller number is 0 if it's unknown.
    Caller name is ? if it's unknown (probably because the caller number was blocked) and set to the caller number if the contact couldn't be looked up. It's unavailable on Android versions prior to 2.0.
     
    nhmlb23 gillar detta.