Problem: P9 Lite felmeddelande "Device failed verification" efter service

Diskussion i 'P9-serien' startad av seneo, 12 apr 2018.

  1. seneo

    seneo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har en P9 Lite som jag för några veckor sedan skickade in på garantireparation (displayen flimrade)
    De bytte display, batteri och uppdaterade programvaran.
    Fick den tillbaka och allt var frid och fröjd tills jag startade om den efter några dagar.


    Får vid uppstart felmeddelande: Your device has failed verification and may not work properly.

    Finns även tre alternativ att välja under
    1 Press power key to continue
    2 Press volume up key up to 3 seconds to enter erecovery to restore your device
    3 Your device will start stop if there is no operation

    Trycker jag på powerknappen så startar telefonen som vanligt, men jag kan inte logga in på mitt Huaweikonto då det står att enheten rootats.

    Jag kollade med ett root-check program från Play store och det säger att enheten inte är rootad.


    Det intressanta är att jag aldrig har rootat enheten, jag vet inte ens hur man gör det.
    Jag har aldrig låst upp bootloader, vet inte hur man gör det heller.
    Jag har endast laddat hem appar från Play store.

    Så min fråga är, vad har hänt egentligen, och är det något jag kan åtgärda själv utan att skicka in den på service igen?
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Börja med att ta kontakt med servicestället ifall du skulle behöva skicka in den igen. Något har de kanske gjort eller glömt göra och en återställning kanske löser det.
     
    jnsson gillar detta.
  3. seneo

    seneo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja, de föreslog återställning som första åtgärd på servicecentret. Ska prova det så får vi se.

    Men spontant känns det dock som det är något "längre in" i Android som strular eftersom felmeddelandet kommer direkt innan telefonen ens startat upp.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter nästan som om själva flashminnet, alltså det interna minnet gått sönder en del av det, och därmed så kan inte Android verifiera systemet
     
  5. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Den är inte rootad men det låter som att bootloader är upplåst och den varnar för det. Kan vara att verkstaden låst upp bootloader för att göra något och glömt att låsa den.
    Om du startar upp luren i fastboot mode så borde det stå om den är upplåst.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då ska den säga just att bootloadern är upplåst, inte device failed verification, men visst
     
  7. seneo

    seneo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det konstiga är ändå att den inte gav något felmeddelande vid de första omstarterna, utan det kom först efter någon dag. Men jag är övertygad om att jag själv inte låst upp bootloadern, för som jag förstått det är det inget man gör av misstag.
    Hur kommer man till fastboot-mode?
     
  8. seneo

    seneo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vet inte om det kan påverka, men telefonen hängde sig för någon dag sedan så jag var tvungen att göra en hard-reset (power+ volym upp, eller om det var volym ner.) Då startade den dock bara om som vanligt utan felmeddelande.
    Meddelandet kom först igår då jag hade satt i ett nytt minneskort (Nytt från Webhallen, inget obskyrt kort från Wish)
    Meddelandet kvarstår även utan minneskort så jag tror inte det har något med det att göra.
     
  9. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Kabel kopplad till luren och dator, stäng av mobilen.
    Starta mobilen med volym ner och powerknappen, när den startar med loggan släpp power knappen men inte volym då ska du komma in i fastboot mode.
     
    chraist gillar detta.
  10. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Du har nog rätt, det borde stå.

    Your device has been unlocked and can't be trusted" and "your device is booting now"

    Kan vara fel på moderkortet.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så står det på min, och att "press powerbutton to boot now" annars fortsätter den efter 5 sekunder o boota utan att man tryckt på något
     
    chraist och wenom666 gillar detta.
  12. seneo

    seneo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    OK, får man andra varningar vid root och upplåst bootloader så är det troligen inte så att den blivit vare sig rootad eller att bootloader blivit upplåst.
    Kan vara som ni skrev att kretskortet eller någon minneskrets blivit skadad i samband med reparationen.

    Ska prova att återställa den i helgen, fungerar inte det så åker den tillbaka till serviceverkstaden för åtgärd.

    Tack för svar!
     
    chraist gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du får bara vid upplåst bootloader, inget när du rootat, förutom att den säger till varje gång du startar telefonen att bootloadern är upplåst