[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    518

    MINA ENHETER

    [QUOTE="blackstar, post: 2248805, member: 18518" De är mest finputs som behövs nu dvs att rabatterna räknas snabbare och att övrig info uppdateras snabbare i appen .[/QUOTE]
    Varför är det så viktigt tipsrabatterna uppdateras snabbt? De blir ju "godkända" allt eftersom de blir betalda. För min egen del räcker det att tipsrabatterna är uppdaterade inför kommande månads-betalning, eftersom de påverkar min månadskostnad. Vad är värdet med att det går fort?
     
    katho gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är inte så jag har uppfattat det. De krav som ställs mot Vimla är väl bara att Vimla ska leva upp till vad Vimla själva har lovat.
    Det är ingen som har tvingat Vimla att ställa ut löften om byte av betalpartner, införande av extra-sim m.m. Detta är några av de löften Vimla har gett och Vimla hade själva möjlighet att överväga och analysera dessa frågor innan man ställde ut sina löften.

    Det som jag tror de flesta som är kritiska mot Vimla är upprörda över är nog Vimlas "svek". D.v.s. att man inte lever upp till de löften man har gett. Vi har fått en "svekdebatt" vad gäller Vimla. Lite som i politiken där man kan anklaga politiker för att ha givit vallöften som sedan inte infrias. En del som liksom undertecknad har trott och hoppats mycket på Vimla känner oss lite besvikna, rent av lite lurade, när det som Vimla har lovat sedan inte blir av.

    Lite extra känsligt blir det också när en operatör som vill framställa sig själv som den "justa" operatören som pratar om "no bullshit" och "vi lyssnar på medlemmarna" uppträder på detta vis. Inte så konstigt att människor blir besvikna tycker jag.
     
    inact_0025 och induktion gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Varför är det så viktigt tipsrabatterna uppdateras snabbt? De blir ju "godkända" allt eftersom de blir betalda. För min egen del räcker det att tipsrabatterna är uppdaterade inför kommande månads-betalning, eftersom de påverkar min månadskostnad. Vad är värdet med att det går fort?[/QUOTE]

    Visst är det så.
    Potten bör dock stämma direkt. Så man inte går slut på surf
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Så länge jag betalar 20 kr per månad och surf och telefoni funkar så tänker jag inte klaga.
    Två värvningar till och vimla är helt gratis för mig.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det har visat sig att tipsrabatterna tydligen måste genomgå en manuell bearbetning för att de ska synas på Betalningssidan. Om du jämför Betalningssidan med Tipsningssidan i början på månaden kan du se att tipsrabatter som är grönmärkta (alltå godkända) på Tipsningssidan ändå inte räknas med på Betalningssidan förrän ett antal dagar senare. Det kan uppfattas som lite förvirrande att det är olika information på olika sidor.

    Man kan såklart diskutera hur viktigt det är att tipsrabatterna uppdateras snabbt. Min åsikt är att om man har ett gränssnitt där medlemmen själv kan kontrollera hur man ligger till så är det väl bra om det visar rätt så ofta som möjligt? Varje månad ser vi förvirrade medlemmar i forumet som undrar över varför det inte stämmer som visas på Mitt Vimla. Jag tycker det vore bra om Mitt Vimla visar rätt så mycket som möjligt och det uppnår man troligen bäst med en automatisk hantering så långt möjligt.

    Supporten får säkert en hel del "onödiga" frågor också p.g.a. att Mitt Vimla inte stämmer. Så Vimla själva borde tjäna på att det som visas inne på Mitt Vimla är rätt uppgifter i så stor utsträckning som möjligt.
     
    induktion gillar detta.
  6. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    518

    MINA ENHETER

    Håller med om att grönmarkerade (godkända) tipsningar borde stämma överens med "Nästa betalning". I övrigt är det ok om tipsningarna " trillar in" allt eftersom betalningar registreras. Beroende på betalningsmetod så tar det ju olika lång tid för Vimla att ta emot betalning. Det är ju trots allt bara de som fortfarande betalar (och är medlemmar) som ger rabatt.
     
    katho, induktion och emerge gillar detta.
  7. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Visst är det så.
    Potten bör dock stämma direkt. Så man inte går slut på surf[/QUOTE]

    Vänd på frågan istället. Varför ska det gå långsamt? Vad är vitsen med att det står fel länge?
     
  8. BennyB

    BennyB Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Nybliven Vimla-kund här, gick från Halebop som jag tycker snålar lite för mycket med datapotten. En fråga, kan jag tillfälligt (tex 1 månad) uppgradera till den största datapotten (100GB), lägga de till potten och sen nergradera till tex 4GB och sen använda 100/12(månader)+4=12GB/mån? Känns ju mycket förmånligt att göra de om de tillåts att man tar med sig potten vid nergradering, speciellt nu när jag har halva priset.
     
  9. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Ja så kan du göra. Men 100GB potten sparas inte så du måste ta nästa pott då den sparas.
     
    BennyB gillar detta.
  10. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Det går ju långsamt på grund av de som betalar med faktura och dessa har 14 dagar på sig och betala från och med att fakturan skickas. Innan fakturan är betalad kan ju inte tipsade uppdateras. Hade alla betalat fakturan direkt när de får den hade det inte varit några problem.

    Det är en försämring sedan man endast betalade med kort, då tog det bara några dagar i början av månaden innan uppgifterna var i ordning. Vi får skylla på de som krävde faktura som betalningsmetod. ;) Dock bör man nog erbjuda det alternativet eftersom inte alla vill betala med kort.
     
  11. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Någon annan som har problem med långsam datatrafik trots att man har data i potten? Min mamma har haft 0.1 Mbps hela april trots att hon ska ha 5 GB kvar i sin pott (hon gjorde dock slut på datan förra månaden).
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vänd på frågan istället. Varför ska det gå långsamt? Vad är vitsen med att det står fel länge?[/QUOTE]

    Ja alltså de skulle tjäna pengar på att göra om systemen så de slipper manuellt arbete som gör att det tar tid. Så ja alla tjänar på det så givetvisr det idiotiskt att inte åtgärda problemen men återigen jag betalar 20 kr per månad och vissa inget allow vilket göra dessa detaljer inte så relevanta direkt..
     
  13. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Man kan läsa om flera som har haft samma problem i Vimlas egna forum.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller med dig fullständigt. Det är OK om tipsrabatterna uppdateras när betalningarna kommer in.
     
  15. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    @blackstar@blackstar

    Käkar jag på en enkel restaurang där jag måste gå till kassan för att först beställa, sen kliva upp och hämta maten för att slutligen behöva ställa undan brickan så inser jag (och nog alla andra, inklusive du givetvis eftersom också du valt Vimla) att man får betala mindre än när man får på restaurang och möts av någon som drar ut stolen, serverar maten vid bordet och låter en betala sittandes. Och som dessutom håller upp dörren då man ska ut.

    Maten? Smakar ungefär likadant.

    Och visst är det härligt att personalen på den billiga restaurangen också är trevliga, det gör ju att man känner sig välkommen (åter) och att maten känns ännu lite extra prisvärd just därför.

    Om du sen helt plötsligt en dag får betala dubbelt så mycket som gången innan på den fattiga restaurangen för maten, utan att det någonstans framgått att det nu kostar lika mycket som på den fina restaurangen, (eller få hälften av den mat du betalat för, eller inte får drickan till maten du just beställt, eller utlovas extra allt men ändå får precis det du hade fått om du inte hade betalat för extra allt, eller om det visade sig att du fick betala i förväg för maten - men att du sen inte fick någon mat) skulle du antagligen reagera? Jag skulle nog det i alla fall. Jag skulle aldrig gå tillbaka och jag skulle passa på att inte bara ta tillbaka mina pengar, utan tillfoga lite mer skada för restaurangen. På ett eller annat sätt. Varför gnälla när man kan agera? Kanske vinner man något på det också.

    Tror inte att det är så att folk här kontaktar kundtjänst för "minsta lilla" och att folk gnäller utan anledning tror jag inte heller. De flesta som är här inne tror jag dessutom har aningen mer koll på saker och ting än medelsvensson så nog borde det du kallar gnäll ha en del subtsans? Det tror jag i alla fall.

    Tror att folk kan leva med att tipsrabatter inte uppdaterats i appen, att potterna inte uppdateras i tid på hemsidan och liknande. Tror till och med att folk är lugna när det dras någon krona hit eller dit fel. Tycker Vimlas alla kunder verkar tycka om att vara Vimla-kunder mer än tex Hallonfolket gillar hallon. Därför byter inte alla som enligt dig "gnäller". Vi pratar med kundtjänst, berättar här hur det gått och de allra allra flesta hoppas ju att allt ska lösa sig och fungera igen. Precis som du säger så är det ju ett avtal man ingått med Vimla: vissa saker är bättre och andra sämre, jämfört med andra företag. Men. Oberoende av vad det är för avtal man ingått så är det GIVETVIS så att man ska ha det man betalar för i faktisk produkt/tjänst. Hur billigt eller dyrt det än är. Lite förståelse och överseende är välkommet när det gäller allt i livet. Allt.
    När jag får betala mer än dubbelt så mycket och det inte korrigeras trots att man sagt att man ska gör det undrar jag hur många andra som debiterats med 210% för mycket (spelar egentligen ingen roll om jag betalar 84kr istället för 40kr eller 190kr istället för 90kr eller 525kr istället för 250kr) utan att veta om det. Eller att surfen ju visst fungerar, fast bara i 0,5 istället för 50. Eller att jag får ringa 60 samtal istället för hur många jag vill. Eller att datan tar slut efter en dag - trots att jag egentligen ska ha ett abbonemang där jag VET att jag inte kan ha gjort slut på det på en dag. Så kan man ju inte ha det.

    Så, för andra kunders skull och för Vimlas skull hoppas jag att folk fortsätter både kontakta kundtjänst och dela med sig här inne. Inte känna att de bara "gnäller". Alla vill ha billiga abbonemang, sjysst kundtjänst och dessutom veta att de ger några kronor per år till en helt okej förening eller rörelse eller annat ändamål.
     
    svenix gillar detta.
  16. BennyB

    BennyB Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Aha OK så jag förlorar de alltså om jag nergraderar från 100GB? Men om jag tar 25GB abbonemanget så sparas de alltså i 12 månader?
     
  17. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Ja
     
    BennyB gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du byter upp till 100GB så har du ingen pott längre. Man kan inte ha 100GB tillsammans med pott. Men om du sedan väljer att byta ner från 100GB till lägre så har Vimla sagt att din gamla pott (som du hade innan 100GB) ska finnas kvar.

    Vimla Support

    "När du har 100 GB/mån sparas ingen surf (maxgränsen man får sparar är ju redan 100GB!) men eventuell sparad data sedan innan är kvar."
     
  19. BennyB

    BennyB Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Perfekt, de var tydligt besked. Jag kommer att uppgradera till 25GB så länge jag har halva priset därefter gå ner till 4GB, sen kan jag leva på 4GB samt potten. Har jag förstått saken rätt att månadens datamängd förbrukas före potten. Dvs om jag har 4GB prisplanen och konsumerar 5GB så tas endast 1GB från sparade potten? Hade varit att föredra att göra tvärtom kan jag tycka nu när de tidsbegränsat sparade potten till ett år.
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag är inte helt säker, men jag har också hört att det är som du säger att månadens datapott förbrukas först. Har dock inte kollat upp detta.