Köpråd espressomaskin, kapsel

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av topdroid, 14 apr 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Av de kapselmaskiner jag testat har jag nog också fastnat för Nespresso-systemet. Helt klart godast kaffe. Tycker däremot inte att det är någon större skillnad vad gäller kaffesmaken beroende på maskin, så det är nog inge mening att lägga några större pengar/satsa på en påkostad sådan.


    Vill man testa något annat kan jag verkligen rekommendera Espro:s pressbryggare med filter. De gör ett helt fantastiskt kaffe för i sammanhanget lite pengar (en tusing, men är också byggd som en pansarvagn): Espro Press P7. OBS! Häll aldrig kaffesump i vasken, utan skaffa en finmaskig sil bara, så är den enkel att rengöra också. Nordquists "Pressiado" smakar mycket bra - brukar låta det brygga mellan 3-4 min: Arvid Nordquist Pressiado. Kaffepressen håller också värmen i runt timme och som en bonus förändras inte smaken då någon galvsyra inte bildas, som i de flesta bryggare med värmeplatta.

    [​IMG]
     
    Last edited: 21 apr 2018
    _z_, Jockmokk och easycure1974 gillar detta.
  2. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Ställer mig i hyllningskören till nespresso.

    Tassimo duger för det priset man betalar. Emellanåt kör de kampanj när man får de gratis om man köper ett visst antal kapslar. Så gjorde jag och hade den nåt år innan jag gick tillbaka till bryggkaffe. Därefter en vända med nespresso..

    Den är numera såld och jag slog till på en helautomatisk espressomaskin från Jura till mig själv i 30-årspresent. Apmycket pengar för maskinen men en dyr kopp kaffe är ändå ett billigt nöje!

    Så lägg upp en budget utifrån hur mycket pengar du har och utifrån hur mycket du faktiskt njuter av en god kopp kaffe. Är du inte så kräsen så kör en billig Tassimo eller nespresso på Blocket. Älskar du kaffe och tycker att det är livets dryck - köp en finare helautomatisk... Eller lägg dig nånstans där mittemellan
     
    bernard gillar detta.
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har haft tassino, har Nespresso ( nån billig)

    Nespresso är ljusår godare enligt mig. MEN, det är långt från billigt och diverse kopior på kapslar har hittills varit en dålig erfarenhet
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ett tips om du tänker testa Nespresso:
    Lite rabatt just nu på Elgiganten. Även på Nespressos egen sida, fast utgångspriserna där är i allmänhet lite högre. Ett kit med 5x10 kapslar medföljer (förutom provkitet som följer med maskinen) utan extra kostnad. Köpte det här paketet Nespresso Essenza Mini Gron Kaffemaskin & Aeroccino 3 Bundle | Nespresso för 800 kr till sommarstugan eftersom den här lilla söta (tycker jag) maskinen passar bra att ställa lite som en prydnad i "vardagsrummet" (vi snackar om ett mycket litet hus...). Nespressos mjölkskummare är riktigt bra och även om jag anser att "ju svartare desto bättre" gäller för kaffe får jag just där ute ofta besök av mjölkanvändare. Kul att bjussa på lyx-kaffe då!
    (Drack just en dubbel espresso gjort på kapslar jag köpte på Lidl av alla ställen. Inte deras vanliga Nespresso-kopior, utan nåt special de hade för ett tag sen. Inte dumt alls!)
     
    topdroid och bernard gillar detta.
  5. Cyberott

    Cyberott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Glöm inte "vanliga pod-maskiner"

    När man är nere i Europa så ser man ofta "mjuka" podar, dvs inte en massa plåttjafs i podarna. Har för mig att det finns 3st olika därav ESE systemet är störst. Det finns massor med olika fabrikat med kaffe, prislappen blir klart bättre samt inte lika kasst för miljön.

    Läs mer tex här: Beanit - Kaffepods | Beanit.se
     
    bernard gillar detta.
  6. Katrin55

    Katrin55 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Enligt mig är det bättre att spara pengar och välja en halvautomatisk eller helautomatisk kaffemaskin.
    Jag har DeLonghi Dedica EC 685 och jag ångrar inte att jag köpte den modellen.
    På jobbet har jag schweizisk kaffemaskin Jura E8 med ett brett sortiment av drycker, man kan också styra maskinen från smartphone.
    Rekommenderar att läsa om olika typer av espressomaskiner innan du köper kaffemaskinen.
    Här finns nödvändiga tips: Espressomaskiner bäst i test | Genomgång av 10 bästa espressomaskiner I Ibraborg.сom
     
    Last edited: 23 jul 2018
    topdroid gillar detta.
  7. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER


    Jag skulle säga att man istället för att köra på helautomat sparar ytterligare en slant och istället investerar i en semiautomatisk maskin och en separat kvarn när man har kapitalet.

    Gott kaffe är livskvalitet.
     
  8. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 852
    Mottagna gillanden:
    562

    MINA ENHETER

    Såg att det fanns en gammal tråd ang detta men senast inlägg var från 2018 så startar en ny.

    Jag har haft en helautomatisk från Delonghi under många år som jag faktiskt aldrig vart riktigt nöjd med. Visst gör den ok kaffe men inte mer. Minns att smakerna från min gamla Tassimo var bättre.

    Så vilken kapselmaskin är bäst år 2023 tro?
    Gillar främst espresso med bra crema och cafe macchiato. Men vill även kunna göra latte osv.

    Något tips tro?
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har ganska hyfsat mycket erfarentet av de "vanliga: DolceGusto, Tassimo, Senseo och Nespresso. Jag tycker faktiskt att det bara är Nespresson som ger bra espresso. Däremot duger alla de andra till "vanligt" kaffe. Jag dricker själv i stort sett aldrig kaffe med mjölk vare sig de kallas cappuccino, cortado. macchiato, you name it, men har flera bekanta som tycker annorlunda och som brukar titta förbi i sommarstugan. Så där har jag en mjölkskummare (råkar vara Nespressos som jag visst skrev att jag köpte i gamla tråden).
    När jag säger att det bara är Nespresson som ger bra espresso beror väl det framför allt på att det finns ett så stort urval med Nespresso-kompatibla kapslar förutom deras egna. En del är skräp, en del riktigt gott!
     
  10. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 852
    Mottagna gillanden:
    562

    MINA ENHETER

    Har också förstått att Nespresson är betydligt bättre än andra fabrikat. Men är det kapslarna eller även maskinerna? Ser att även DeLonghi kör maskiner som är kompatibla med Nespresso.

    Såg även att det fanns två olika sorters kapslar. Vilka är bäst? Original eller Vertuo?
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Åh, det har jag ingen aning om! Det är nog kapslarna snarare än maskinerna. Aldrig testat Vertuo. Minns att någon här (tror jag det var) var rätt negativ för några år sedan, men det var ju bara en persons åsikt.